اخطار گمرک به صاحبان کالا

۱۴۰۰/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۶۶۲

تعادل- گروه تجارت |

گمرک بار دیگر به صاحبان کالاهای مانده در گمرک هشدار داد. در پی مصوبات اخیر دولت برای سرعت بخشی به کاهش انباشت ورسوب کالاهای اساسی، معاون فنی گمرک در تازه‌ترین اظهارات خود، از صاحبان کالاهای اساسی خواست که طبق ضوابط تعریف شده، بقید فوریت و بدون عذر وبهانه جهت تعیین تکلیف و ترخیص فوری کالاها اقدام کنند. به گفته این مقام مسوول در گمرک، در صورت عدم اقدام به موقع توسط صاحبان کالا براساس مقررات با آنها اقدام خواهد شد و احتمال متروکه شدن کالا بعید نیست. در این میان، معاون فنی گمرک گمرکات اجرایی را مکلف کرده تا ظرف ۳ روز و تا سوم خردادماه با مراجعه به سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به احصای دقیق مشخصات صاحبان کالاهای اساسی واقلام تخلیه شده در بندر، اقدام و لیست مربوطه را به گمرک ایران اعلام کنند. در همین حال، براساس مصوبه جدید، تمامی متقاضیانی که تمایل دارند از رویه اعتباری استفاده کنند، می‌توانند درخواست خود را به بانک مرکزی ارایه و بانک نیز به فوریت و ظرف ۳ روز کاری نسبت به موافقت با درخواست آنها اقدام کند. البته صاحبان کالا صرفا تا ۱۳ خردادماه فرصت دارند نتیجه مراجعات خود به بانک مرکزی را به گمرک ایران ابلاغ کنند .از سوی دیگر، صاحبان کالاها می‌توانند براساس مصوبه جدید با کد رهگیری اقدام به ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی کنند. 

     میزان کالاهای تخلیه شده از بندر امام

رسوب کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر کشور، در دوماه ابتدایی سال جاری به مرز ۶ میلیون تن رسید. انباشت کالاها موجب شد تا پیشنهاداتی از سوی گمرک به دولت ارسال شود که با موافقت رییس‌جمهور، دستور برای ترخیص فوری کالا با در نظرگرفتن یک‌سری تسیهلات صادر شد. حال براساس تازه‌ترین آماری که معاون فنی گمرک در اختیار «تعادل» قرار داده است، سه میلیون و۴۳۷ هزار و ۸۷۰ تن کالای اساسی شامل «۶۲.۹۵۱ تن گندم؛ ۱.۷۶۸.۲۴۸ تن ذرت؛ ۲۷۶.۱۵۶ تن جو؛ ۶۶۸.۲۰۴تن سویا؛ ۱۳.۶۳۳ تن برنج؛ ۱۶۶.۴۴۷ تن شکر؛ ۱۸۰.۷۱۶ تن روغن خام و ۳۰۲.۵۲۶ تن دانه‌های روغنی، که اکثراً مشمول دریافت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ ریالی هستند، در بندر امام خمینی (ره) تخلیه شده است. همچنین بنابرآمارها، ۱۰فروند کشتی حاوی ۲۵۴.۴۰۴ تن «دانه‌های روغنی، ذرت، سویا، گندم و روغن خام » درکنار اسکله موجود بوده و ۱۲ فروند کشتی حاوی ۷۱۸.۴۷۹تن «سویا، ذرت، گندم، جو و دانه‌های روغنی» منتظر در لنگرگاه است.

     چند اخطار به صاحبان کالا

از همین رو، معاون فنی گمرک ایران درباره آخرین وضعیت ترخیص کالاهای اساسی براساس مصوبه اخیر دولت به ارایه توضیحاتی پرداخته است. معاون فنی گمرک، با اشاره به اینکه مصوبه مربوط به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در خصوص رفع مشکل رسوب کالاهای اساسی در گمرک و بنادر به ویژه بندر امام خمینی (ره) که به تایید رییس‌جمهور رسیده، گفت: این مصوبه از روز گذشته به تمامی گمرکات اجرایی ابلاغ شده است.

مهرداد جمال ارونقی در خصوص تکلیف گمرکات اجرایی در راستای اجرای این مصوبات، اینطور توضیح داد: به گمرکات اجرایی تکلیف شده تا ظرف ۳ روز و تا سوم خرداد ماه با مراجعه به سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به احصای دقیق مشخصات صاحبان کالاهای اساسی که اقلام مربوطه در بندر تخلیه شده، اقدام و لیست مربوطه به تفکیک نوع کالا، نام صاحب کالا و سایر مشخصات جمع‌بندی و به گمرک ایران اعلام شود. همچنین به گفته این مقام مسوول در گمرک، از سوم تا پنجم خردادماه ۱۴۰۰ باید نسبت به اخذ شماره ثبت سفارش کالاهای اساسی تخلیه شده در بنادر از صاحبان کالا اقدام و در اختیار گمرک ایران و ستاد تنظیم بازار و سایر مراجع مربوطه قرار گیرد.

او این را هم اضافه کرد که طبق مصوبه اخیر، گمرک ایران باید طی فراخوانی به تمامی متقاضیانی که تمایل دارند از رویه اعتباری استفاده کنند اعلام کند تا درخواست خود را به بانک مرکزی ارایه و بانک به فوریت و ظرف ۳ روز کاری نسبت به موافقت با درخواست آنها اقدام کند. براین اساس از ۸ خردادماه طی نامه کتبی و رسمی به کلیه صاحبان کالاهای اساسی این مورد ابلاغ و صرفا تا ۱۳ خردادماه فرصت دارند نتیجه مراجعات خود به بانک مرکزی را به گمرک ایران ابلاغ کنند.

ارونقی درباره مصوبه مربوط به ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی نیز اینگونه توضیح داد: براین اساس گمرک مجاز شد تا نسبت به ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی با درخواست و اخذ تعهد از صاحب کالا و مجوز وزارت جهاد کشاورزی برای کالاهای «ذرت، کنجاله سویا، جو و دانه‌های روغنی» با عرضه در سامانه بازارگاه و همچنین برای «روغن و گندم» با مجوز شرکت بازرگانی دولتی اقدام کند. این در حالی است که ترخیص کل کالاها یعنی ۱۰ درصد باقی مانده منوط به اخذ و ارایه اعلامیه تامین ارز یا کد رهگیری بانک خواهد بود.

معاون فنی گمرک ایران همچنین با بیان اینکه صاحبان کالا باید فورا نسبت به تعیین تکلیف کالاهای خود اقدام کنند تاکید کرد: با توجه به تسهیلات و مصوباتی که اخیرا جهت ترخیص کالاهای اساسی تعیین شده صاحبان کالاهای اساسی باید به قید فوریت نسبت به تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای خود در اسرع وقت اقدام کنند ولی اگر عذر موجهی در این رابطه وجود دارد به صورت مکتوب به گمرک اعلام شود. ارونقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که در صورت عدم اقدام به موقع توسط صاحبان کالا براساس مقررات با آنها اقدام خواهد شد که متروکه شدن کالا امر بعیدی نیست.


 

ارسال نظر