رویداد

۱۳۹۹/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۶۹۹

اظهارات اردوغان به  تجارت ایران و ترکیه کمک می‌کند

ایلنا | رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار داشت با اظهارنظر آقای اردوغان مطمئنا این روزنه برای آینده باز می‌شود که تجار و سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای با فکر راحت و خیال آسوده در ایران سرمایه‌گذاری کنند و کار انجام دهند و در کل این موضوع مثبتی است. مهرداد سعادت اظهار داشت: آقای اردوغان خواستار لغو تحریم‌های یک طرفه علیه ایران شده‌اند، ما این را به فال نیک گرفته و از ایشان تشکر می‌کنیم که نظر خود را صریح و شفاف گفتند. در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود تجار ترکیه‌ای نیز منتفع می‌شوند و روابط تجاری ما می‌تواند به زمانی که دو کشور 21 میلیار دلار سالانه با هم تجارت داشتند برگردد. بنابراین آنها هم به دنبال منافع ملی خود هستند وی با اشاره به تاثیر اظهارنظر رییس‌جمهور ترکیه بر روابط تجاری دو کشور گفت: با اظهارنظر آقای اردوغان مطمئنا این روزنه برای آینده باز می‌شود که تجار و سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای با فکر راحت و خیال آسوده در ایران سرمایه‌گذاری کنند، کار انجام دهند و در کل این موضوع مثبتی است. سعادت در مورد تنش‌های به وجود آمده بین سفرای دو کشور تصریح کرد: ما همیشه به دنبال ارتقای دیپلماسی اقتصادی هستیم، فکر نمی‌کنم اینگونه مسائل در تجارت دو کشور تاثیری داشته باشد. این موضوعات بین کشورها طبیعی است، این بحث‌ها رد و بدل می‌شود و بعد هم حل می‌شود، به نظر می‌رسد بیشتر سوتفاهم باشد. وی در مورد دارایی‌های مسدود شده ایران در ترکیه گفت: من از مقدار پول بلوکه شده ایران در ترکیه اطلاع ندارم. رییس بانک مرکزی به‌طور شفاف میزان پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی را اعلام کرده اما این اتفاق در مورد ترکیه نیفتاده است. مطمئنا پول‌هایی در ترکیه داریم اما میزان آن به‌طور رسمی اعلام نشده است. امیدواریم با حل مشکل تحریم‌ها دو کشور بتوانند کاملا شفاف و راحت با یکدیگر تراکنش مالی داشته باشند.

دلالان بهین‌یاب شناسایی شدند

مهر |عضو انجمن فولاد با بیان اینکه مقرر شد محصولات فولادی به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، گفت: دلالان سامانه بهین یاب شناسایی شده‌اند و قرار است در این سامانه یک بازنگری صورت بگیرد. سید رضا شهرستانی در مورد جلسه هفته گذشته معاون امور معادن وزارت صمت با فعالان زنجیره فولاد، اظهار داشت: در این جلسه درباره سیاست کل زنجیره فولاد برای تأمین موادی همچون ورق، شمش و … برای کارخانه‌های پایین دستی همچنین در مورد سیاست صادرات در کل زنجیره، رایزنی شد که با توجه به تخصصی بودن امور، مقرر شد مباحث در کارگروه‌های تخصصی جمع‌بندی و هر هفته یک جلسه برگزار شود. وی افزود: معاون وزیر صمت در این جلسه بر لزوم حفظ بازارها و ظرفیت‌های صادراتی فولاد تاکید داشتند چراکه تولید در کشور ما ۲ برابر نیاز است از این رو باید برای ۵۰ درصد مازاد، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم تا بازارهای صادراتی از دست نرود، اما اولویت نخست نحوه تأمین و کنترل محصولات مورد نیاز بازار داخلی است. شهرستانی ادامه داد: همچنین مقرر شد محصولاتی که مورد نیاز بازار داخلی است مشخص شود تا این اقلام به دست مصرف‌کننده واقعی برسد و دلالان از زنجیره حذف شوند.وی تصریح کرد: در همین راستا مقرر شد در سامانه بهین یاب بازنگری صورت بگیرد چراکه در فرآیند فعالیت سامانه تعدادی دلال شناسایی شده‌اند که قرار شده این افراد حذف شوند. شهرستانی تاکید کرد: اگر دولت فرصت بدهد می‌توان مسائل فولاد را در همین وزارت صمت حل و فصل کرد تا هم منافع تولیدکننده و هم منافع مصرف‌کننده در کل زنجیره فولاد حفظ شود. در مورد طرح مجلس در جلسه صحبتی نشد اما مجلس نیز باید فعلاً دست نگه دارد تا در این جلسات به یک جمع‌بندی برسیم.

آتش‌سوزی ۳  مخزن سوخت در مرز ایران و افغانستان 

روز گذشته سه مخزن سوخت در گمرک «ابو نصر فراهی» افغانستان دچار حریق شد و گمرک و سازمان‌های مستقر در «ماهیرود» خراسان جنوبی اقدامات ویژه‌ای برای کمک به افغانستان و مهار آتش سوزی در پیش گرفتند. سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: از دقایق ابتدایی گمرک و دستگاه‌های مستقر در مرز ماهیرود ایران با بازکردن درب‌های ورودی و پذیرش کامیون‌ها از سمت افغانستان و ارسال چهار خودروی آتش نشانی به محل آتش سوزی، برای مهار آتش سوزی و ممانعت از گسترش حریق به کمک افغانستان آمده است. وی افزود: کامیون‌های محوطه گمرکی ماهیرود ایران هم، به سرعت تخلیه و به سمت مناطق دورتر هدایت شدند و همزمان، با باز شدن درب‌های مرزی، کامیون‌های مستقر در افغانستان نیز به سمت ماهیرود هدایت شدند.

تدوین سند برنامه راهبردی  در حوزه فناوری اطلاعات 

شاتا |معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: توسعه سیستم‌های فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال را در بخش تولید دنبال می‌کنیم. سعید زرندی در مراسم امضای تفاهم نامه بین معاونت طرح و برنامه با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: تهیه سند برنامه راهبردی حوزه فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت، تهیه سند تحول دیجیتال در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت و توسعه سامانه‌های مورد نیاز وزارتخانه در این تفاهم نامه دیده شده است. وی گفت: سیتم‌های انجام خدمات حوزه فناوری اطلاعات وزارتخانه نیاز به توسعه و بازبینی با نگاه تحول گرایانه دارد و با این تفاهمنامه با همکاری شرکت مگفا متعلق به ایدرو این موضوع دنبال می‌شود. 

 

ارسال نظر