اخبار مهم

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۶۵۹

چرا میوه گران شد؟

ایسنا| سید رضا نورانی، رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پاسخ به اینکه آیا صادرات علت گرانی برخی از میوه‌ها در بازار است، اظهار کرد: صادرات نقشی در گرانی میوه‌ها ندارد، زیرا وقتی میوه گران باشد مقرون به صرفه نیست که صادرات انجام شود. از طرفی تنها برخی از میوه‌ها از جمله پرتقال، سیب و کیوی صادر می‌شود و گلابی که اخیرا گفته می‌شود قیمت آن بالا رفته حتی یک کیلو هم صادرات ندارد. وی ادامه داد: در دی و بهمن مقداری صادرات پرتقال داشتیم ولی به دلیل اینکه پرتقال مصری قیمت پایین‌تری دارد، شیرین‌تر از پرتقال‌های ما است و سایز بندی استانداردی دارد بازار کشورهای هدف را تامین می‌کند و از طرفی مسیر صادراتی برای آنها باز است. در صورتی که ما با مشکلات تحریم مواجهیم و هزینه‌های حمل و نقل نیز بسیار بالا است و همین امر باعث شده صادرات مویرگی انجام شود. رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه کرد: در خصوص سیب هم می‌توان گفت که به اندازه کافی در سردخانه موجود است و مازاد مصرف، سیب تولید می‌شود و هیچ نگرانی‌ای برای تامین سیب شب عید نداریم. همچنین کیوی نیز در بازار کم نیست که صادرات را علت گرانی بدانیم. وی در پاسخ به اینکه علت گرانی میوه در یک ماه اخیر چیست، تصریح کرد: در میدان مرکزی پرتقال تامسون شمال واکس خورده به صورت عمده ۱۰ تا ۱۲ هزارتومان، سیب درختی ۷ تا ۱۱ هزارتومان، کیوی از ۱۰ تا ۱۵ هزارتومان است و اگر این اقلام گران‌تر به دست مصرف کننده می‌رسد باید علت آن را در جای دیگری جست‌وجو کرد. به گفته وی در یکی دو هفته اخیر بازار میوه در میادین عمده فروشی راکد شده است و مردم بیشتر به دنبال خرید مایحتاج شب عید خود هستند و به همین دلیل افزایش قیمتی در میدان مرکزی نداشتیم.

نرخ خدمات صنف قالیشویان اعلام شد

فارس| حمید محمدی، رییس اتحادیه قالیشویان تهران در مورد نرخ قالیشویی در سال جدید گفت: قالیشویان در سال 1398 افزایش قیمتی نداشتند، اما امسال نرخ قالیشویی بین 25 تا 30 درصد افزایش یافته است. رییس اتحادیه قالیشویان تهران درباره وضعیت تقاضای قالیشویی در ایام پایان سال، افزود: به دلیل شیوع از سال گذشته تقاضا برای قالیشویی کاهش یافته، به‌طوری که سال گذشته در این مقطع با شیوع ویروس کرونا در کشور تقاضا قالیشویی به‌شدت کاهش یافت و امسال نیز تقریبا همان شرایط حاکم است، بنابراین در مقایسه با بازار شب عید دو سال گذشته حدود 40 درصد تقاضا کاهش یافته است. 

وی با تاکید بر اینکه مردم به واحدهای قالیشویی بدون مجوز اعتماد نکنند، گفت: در ایام پایانی سال تبلیغات اینترنتی و پخش تراکت‌های تبلیغاتی قالیشویی زیاد می‌شود که برخی مردم بدون توجه به پروانه فعالیت این تبلیغ کنندگان قالیشویی به آنها اعتماد می‌کنند و دچار مشکلاتی می‌شوند.

محمدی بیان داشت: به دلیل اینکه اغلب این قالیشویی‌های غیر مجاز دارای مکان مشخصی نیستند و هیچ گونه مجوز فعالیت قانونی از اتحادیه ندارند، در نتیجه در صورت بروز هر گونه مشکلی، امکان پیگیری از طریق اتحادیه وجود ندارد. 

وی گفت: متقاضیان برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل احتمالی برای انتخاب قالیشویی به سایت اتحادیه قالیشویان تهران مراجعه کنند و یکی از واحدهای دارای مجوز را انتخاب کنند.محمدی بیان داشت: در این صورت اگر خسارت احتمالی به فرش وارد شود، اتحادیه پاسخگو خواهد بود.

 

ارسال نظر