اخبار مهم

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۲۳

ترخیص فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی به زودی

تسنیم| نائب رییس مجمع واردات ابراز امیدواری کرد که ترخیص فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی که در گمرکات کشور رسوب کرده، به زودی آغاز شود. علیرضا مناقبی، نائب رییس مجمع واردات اظهار داشت: بدلیل رابطه تنگاتنگ اقلام بهداشتی و آرایشی با سلامت مردم و وفور کالاهای قاچاق در بازار کشور، در سال‌های گذشته، وزارت بهداشت و وزارت صمت فرآیند شناسنامه‌دار شدن تجار و بازرگانانی که در این حوزه فعالیت می‌کردند را سرعت داده و تلاش کردند ضمن حمایت از تولید داخل، واردات فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی در مسیر قانونی انجام شود و به این صورت زمینه لازم برای نظارت بر اصالت و کیفیت آنها را فراهم کردند. وی ادامه داد: این موضوع از آنجایی حائز اهمیت بود که آمارها نشان می‌داد که تهیه اقلام بهداشتی و آرایشی، بخشی از تقاضای مردم است و اینکه آنها از طریق رسمی و قانونی وارد کشور نمی‌شوند، موجب کاهش تقاضای آنها نشده است.

مناقبی افزود: با این حال از سال گذشته به دلیل محدودیت‌های ارزی و تغییر ناگهانی سیاست‌های تجاری کشور، بخشی از این اقلام که به صورت رسمی وارد کشور شده بودند به دلیل عدم امکان ترخیص، در گمرکات رسوب کرد و این موضوع بدلیل ناهماهنگی‌های مختلف میان دستگاه‌های مرتبط با تجارت خارجی، تاکنون در گمرکات تعیین تکلیف نشده‌اند.

 به گفته مناقبی، گزارش‌ها حاکی است که بلاتکلیفی و تاخیر در ترخیص آنها موجب شده که تاریخ مصرف بخشی از این اقلام به محدوده انقضا نزدیک شده و در آستانه فاسد شدن قرار گیرند و این موضوع بر ضرورت سرعت بخشیدن به فرآیند تعیین تکلیف آنها افزوده است. مناقبی با اشاره به دیگر مشکلات فعالان اقتصادی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم که موجب اخلال در بازار اقلام بهداشتی و آرایشی شده و نیازمند تعیین تکلیف است، در خصوص اقلامی است که به صورت فله و بالک وارد کشور شده تا در کارخانه‌های مناطق آزاد، فرآوری و تبدیل به محصول نهایی شود. به گفته مناقبی، متاسفانه فعالان این بخش از صنعت آرایشی و بهداشتی نیز گرفتار تغییر سیاست‌های ارزی و تجاری کشور شده‌اند و محصولات آنها اجازه عرضه پیدا نکرده و ضرورت دارد دستگاه‌های ذیربط نسبت به این موضوع هرچه زودتر ورود کنند. نائب رییس مجمع واردات تصریح کرد: در جلسه‌ای که روز گذشته با ارونقی، معاون فنی گمرک ایران داشتیم، موضوع را مجددا خاطرنشان کردیم که صدور مجوز ترخیص آنها، هیچ‌گونه فشاری بر دوش دولت و بانک مرکزی در خصوص تأمین ارز یارانه‌ای به دنبال نخواهد داشت.مناقبی افزود: در این جلسه معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران نیز ضمن تاکید بر ضرورت تسریع در تعیین تکلیف این کالاها، به تشریح پیگیری‌های گمرک برای ترخیص کالاهای رسوبی از جمله کالاهای گروه 4 و 27 که در گمرکات کشور پرداخت و خاطرنشان کرد که متاسفانه تبعات ناهماهنگی برخی دستگاه‌های دخیل در امر تجارت خارجی متوجه گمرک می‌شود.

روغن گران نمی‌شود

فارس | عباس قبادی روز گذِشته در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار، گفت: بانک مرکزی همکاری خوبی برای تخصیص ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی داشته به‌طوری که ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی در 6 ماهه اول سال آینده تخصیص داده شده است. وی با اشاره به تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ نیز اظهار داشت: شاهد ثبات قیمت تخم مرغ در بازار هستیم و این کالا با قیمت مصوب عرضه می‌شود اما عرضه مرغ طی هفته‌های آتی به شرایط مطلوب می‌رسد.

 قبادی گفت: عدم تعادل بازار مرغ ناشی از وقفه یک هفته در عرضه بود. وی در مورد عرضه روغن با کارت ملی بیان داشت: عرضه روغن با کارت ملی یک شیطنت بوده و من آن را تکذیب می‌کنم. دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه میانگین مصرف ماهانه روغن در کشور حدود 150 هزار تن است گفت: در ماه گذشته بین 170 تا 180 هزار تن تولید روغن داشتیم اما با توجه به فضای روانی که در کشور ایجاد شد و هجوم به فروشگاه‌ها تقاضا برای آن افزایش یافت. وی افزود: مصرف اکثر روغن خانوارها روغن مایع است و روغن جامد بیشتر مصرف صنعتی و صنفی دارد اما به علت افزایش تقاضای روغن مایع بخشی از ظرفیت تولید روغن جامد به این بخش تخصیص یافت که موجب کسری در تولید روغن جامد شد. قبادی با اشاره به تخصیص سهمیه صنایعی که از روغن جامد استفاده می‌کنند، گفت: به زودی بازار روغن به تعادل خواهد رسید. وی با تاکید بر اینکه قیمت روغن در سال آینده افزایش نخواهد یافت، گفت: عرضه این محصول به میزان مورد نیاز همچنان ادامه خواهد داشت. قبادی با اشاره به ذخیره‌سازی 40 هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید، گفت: کار تحویل سیب و پرتقال به استان‌ها انجام شده و اگر استان‌ها نیاز بیشتری را اعلام کنند آماده تامین آن هستیم. وی بیان داشت: با مصوبه ستاد تنظیم بازار، واردات موز منوط به صادرات سیب درختی شده است تا بخشی از مشکل باغداران این بخش حل شود اما با این وجود برای حل مشکل باغداران سیب درختی شهرداری تهران اعلام کرده که فضای مورد نیاز آن را برای عرضه مستقیم درمیادین میوه و تربار فراهم خواهد کرد.

 

ارسال نظر