بازار

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۸۷

مرغ ارزان می‌شود

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه روند کاهشی قیمت خودرو‌های داخلی ادامه خواهد یافت در مورد گرانی مرغ هم گفت: تا چند روز آینده وضعیت قیمت مرغ به حالت اول برمی‌گردد.

علیرضا رزم حسینی در حاشیه حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه شورای رقابت، قیمت گذاری را برعهده گرفته و هر سه ماه یک بار براساس میزان تورم کشوری قیمت‌ها را اعلام می‌کند تصریح کرد: قیمت خودرو‌های خارجی هم دچار رکود شده است. وزیر صمت افزود: سیاست ما افزایش تولید خودروی داخلی است که خیلی هم موفق بوده ایم و همچنین تولید قطعات داخلی که در این زمینه روند رو به رشد و افزایشی داشته ایم.

وی با اشاره به نقش رایزنان بازرگانی در ارتباط اقتصادی کشور با سایرکشور‌های جهان گفت​: تا پایان سال 10 رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در تعدادی از کشور‌ها مستقر و فعال خواهند شد. رزم‌حسینی در خصوص آخرین وضعیت تولید روغن خوراکی در کشور نیز خاطرنشان کرد: ذخایر راهبردی ما برای روغن خوراکی بسیار خوب است و هیچ مشکلی از نظر تامین این کالا نداریم. وی افزود: نیازی نیست مردم به فروشگاه‌ها مراجعه کنند چرا که توزیع روغن نسبت به ماه گذشته افزایش بیشتری نیز داشته است.

وزیر صمت گفت: برای تامین کالا‌های اساسی و روغن در ایام عید نیز اقدام کرده ایم و هیچ مشکلی در این زمینه در کشور وجود ندارد. رزم‌‌حسینی همچنین در خصوص تامین نهاده‌های دامی تصریح کرد: توزیع نهاده‌های دامی هم‌اکنون در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و ما این نهاده‌ها را در بندرعباس برای توزیع در کشور تحویل وزارت جهاد می‌دهیم و شبکه توزیع با تلاش آن وزارتخانه انجام می‌شود. وی با اشاره به نوسانات چند روز اخیر قیمت مرغ نیز گفت: وزارت جهاد برای کنترل این نوسان ورود پیدا کرده و انشاءالله تا چند روز آینده وضعیت قیمت مرغ به حالت اول برمی‌گردد.

قیمت‌های عجیب و غریب  در بازار میوه

تسنیم |انواع میوه در بازار قیمت‌های عجیب و غربی از خود ثبت کرده‌اند به‌طوری که هر کیلوگرم نارنگی بندری ۵۵ هزار تومان، موز ۵۰ هزار تومان، سیب ۲۷ هزار تومان و پرتقال جنوب ۲۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در روز‌های اخیر انواع میوه در بازار قیمت‌های عجیب و غریبی از خود ثبت کرده‌اند به‌طوری که بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم از چند میوه فروشی در خیابان میرازی شیرازی تهران در میان انواع میوه پرتقال به عنوان ارزان‌ترین محصول حدود 12 هزار تومان قیمت دارد. بر این اساس هر کیلوگرم موز حدود 50 هزار تومان، نارنگی بندری 55 هزار تومان، سیب زرد 26 هزار تومان و سیب قرمز 27 هزار تومان، نارنگی 29 هزار تومان و پرتقال جنوب 29 هزار تومان، کیوی 17 هزار تومان، لیمو شیرین 16 هزار و 800 تومان و پرتقال تامسون 11 هزار و 600 تومان به فروش می‌رسد.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اظهار کرد: دلیل گرانی میوه را ما نباید بگوییم زیرا ما نیز مصرف کننده هستیم و فقط مصرف کننده بزرگ‌تر هستیم و خرید ما 200 کیلوگرم تا 2 تن است. اسدالله کارگر، افزود: اعضای ما در تعیین قیمت نقشی ندارند و بنابر قیمت عرضه شده در میدان مرکزی میوه و تره بار خرید می‌کنیم و با سود مصوبی که داریم به فروش می‌رسانیم. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ادامه داد: قبل از ما میدان مرکزی، واردکنندگان و حتی صادرکنندگان باید پاسخگو باشند که باعث شده‌اند قیمت عمده انواع میوه بالا برود که اعضای خرده فروشی اتحادیه ما نیز مجبور به فروش همین محصولات هستند. 

وی با اشاره به اینکه سود مصوب خرده فروشان میوه و تره‌بار 35 درصد است تصریح کرد: بر اساس محاسبات انجام شده از این 35 درصد، حدود 9 درصد برای خرده فروشی‌ها باقی می‌ماند زیرا باید بخشی از آن به دلیل وجود ضایعات و خراب شدن میوه کم شود و هزینه‌های کارگری، مالیات و جاری دارند.

ساماندهی کالاهای تجاری در مرز دوغارون

ایسنا|سخنگوی گمرک گفت: کامیون‌های افغان و ایرانی در منطقه تایباد به پارکینگ‌های مشخص شده هدایت شد و گمرک ایران، آمادگی دارد شرایط انتقال کالاهای صادراتی و ترانزیتی از مرزهای دیگر به افغانستان فراهم کند. سید روح‌الله لطیفی اظهار کرد: در جلسه امروز مدیریت بحران شهرستان تایباد، وضعیت کامیون‌های متوقف در مرز بررسی شد و الحمد‌الله با همکاری و مدیریت انجام شده در این شهرستان، کلیه کامیون‌ها از مسیر جاده به پارکینگ‌های در نظر گرفته شده هدایت شدند. وی افزود: برای کاهش توقف کامیون‌ها، گمرک اعلام آمادگی کرده است تا در خصوص محموله‌های صادراتی با اولویت مواد فاسد شدنی و سوخت در صورت تقاضای صاحب کالا در سامانه جامع گمرکی، با هماهنگی گمرکات مبداء اظهارنامه‌ها ابطال یا به سایر مرزها تغییر مسیر داده شود. لطیفی در خصوص کالاهای ترانزیتی گفت: درخصوص محموله‌های ترانزیتی نیز پیشنهاد شد در صورت تقاضای صاحبین کالا، محموله‌های ترانزیتی به گمرکات میلک در سیستان و بلوچستان و ماهیرود در خراسان جنوبی که هم‌مرز با افغانستان هستند مجدد ترانزیت شود.


 

ارسال نظر