رویدادهای مهم

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۷۶

ایران عضو شورای اجرایی  تیر سازمان ملل شد

مصطفی آیتی، نماینده و مشاور عالی گمرک ایران در رویه تیر و ترانزیت برای بار سوم با کسب آرا به عنوان عضو کمیته اجرایی «تیر» سازمان ملل انتخاب شد. نماینده و مشاور عالی گمرک ایران در کنوانسیون «تیر» توانست برای بار سوم، با کسب آرای دیگر اعضا برای مدت دو سال، عضویت کمیته اجرایی تیر سازمان ملل را به دست آورد. طبق قوانین این کنوانسیون بین‌المللی تیر (TIR) که گمرک 77 کشور عضو آن هستند، اعضای کمیته اجرایی باید برای دو سال تعیین شوند. ایران پس از ۴۶ سال عضویت در این کنوانسیون در سال ۹۵ برای اولین ‌بار با انتخاب مصطفی آیتی به عضویت این شورا درآمد. در کنار مصطفی آیتی، نمایندکان اتحادیه اروپا، ازبکستان، ترکیه، اتریش، آذربایجان، هلند، روسیه و ایتالیا هم انتخاب شدند. اتاق ایران به عنوان موسسه ضامن و صادرکننده کارنه تیر در رتبه دوم موسسات صادرکننده کارنه‌تیر در جهان قرار دارد. با پایان دوره ماموریت دوساله اعضای قبلی، انتخابات مجدد برگزار شد و براساس رأی‌گیری مصطفی آیتی به عنوان نماینده گمرک جمهوری اسلامی ایران، عضو کمیته اجرایی تیر سازمان ملل انتخاب شد. بهنام فرامرزیان، رییس امور اجرایی امور کارنه‌تیر اتاق ایران در «گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران» در این باره گفت: حفظ این کرسی در واقع تلاش دیپلماسی موفقیت‌آمیز بخش خصوصی و دولتی ایران بود که نشان داد که هر وقت در کنار هم باشیم، می‌توانیم در عرصه‌های مختلف پیروز شویم.

کشف معادن جدید 

مهر| وزیر صمت از کشف معادن جدید طلا، مس و سنگ آهن خبر داد و با اشاره به ظرفیت بالای معادن کشور گفت: ما در حال راه‌اندازی هلدینگ‌های مربوط به سنگ‌های گران قیمت هستیم که در کل کشور توسعه یابد. علیرضا رزم حسینی، افزود: ایران نه تنها سرزمین نفت خیز بلکه یک کشور معدن خیز هم هست که باید از ظرفیت آن به خوبی استفاده کرد. وزیر صمت با اعلام اینکه یک بخش از مسوولیت‌ها برای کشف و بهره‌برداری از معادن به شورای معادن استان‌ها واگذار شده است، گفت: بر اساس این برنامه معادن حفر شده‌ای که چندین سال به دلیل مشکلات فنی، مالی و یا هر دلیل دیگر مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است، آزادسازی خواهد شد و پروانه آنها به صورت مزایده در استان‌ها در اختیار شورای معادن استان قرار می‌گیرد.

صادرات صابون رختشویی آزاد شد

شاتا| بر این اساس، صادرات صابون رختشویی منوط به سپردن تعهد نامه انجمن تولیدکنندگان مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی تا اطلاع ثانوی مورد موافقت است. این تصمیم بر اساس درخواست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص استعلام امکان رفع ممنوعیت صادرات برخی از اقلام ضروری مقابله با بیماری کرونا بوده است. به دلیل شیوع کرونا، دولت صدور این کالا را از اسفند ماه پارسال ممنوع کرد اما با رایزنی‌های انجام گرفته صادرات آن از تیرماه امسال دوباره برقرار شد اما این مهلت فقط تا پایان آبان ماه بوده است.

افزایش قیمت موز 

ایلنا| براساس آخرین نرخنامه اتحادیه صنف بارفروشان میوه و تره‌بار تهران کف قیمت هر کیلوگرم موز 35 هزار تومان، سقف قیمت هر کیلوگرم موز 40 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم موز ممتاز 45 هزار تومان تعیین شده است. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار درباره آخرین تغییر نرخ این میوه در هفته‌های اخیر گفت: هفته گذشته کف قیمت هر کیلوگرم موز 27 هزار تومان، سقف قیمت هر کیلوگرم موز 30 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم موز ممتاز 33 هزار تومان بود. اسدالله کارگر، ادامه داد: این هفته کف قیمت هر کیلوگرم موز با افزایش 8 هزار تومانی به 35 هزار تومان، سقف قیمت هر کیلوگرم موز با افزایش 10 هزار تومانی به 40 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم موز ممتاز با افزایش 12 هزار تومانی به 45 هزار تومان رسیده است. همچنین هر کیلوگرم موز در فروشگاه‌های آنلاین بسته به کیفیت آن از 39 هزار تومان تا بیش از 72هزار تومان عرضه می‌شود. جالب آنکه بسیاری از این فروشگاه‌های آنلاین قیمت‌های نجومی خود را با تخفیف درج کرده‌اند.

خیار ارزان می‌شود

تسنیم| مصطفی دارایی نژاد، رییس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار گفت: قیمت موز در هفته‌های گذشته به 55 هزار تومان رسیده بود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده خبر‌های خوبی در راه است و قیمت موز به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد. وی گفت: هر کیلو موز هندی در حال حاضر در میدان میوه و تره بار بین 35 تا 37 هزار تومان است و موز اکوادور از 40 تا 45 هزار تومان قیمت خورده است. دارایی نژاد افزود: این قیمت‌ها به هیچ عنوان مورد تایید اتحادیه نیست و قیمت موز باید برگردد به زیر 30 هزار تومان. وی در ادامه گفت: هماهنگی‌های خوبی با اتاق اصناف ایران، اتاق اصناف تهران و وزارت صمت شده که قیمت موز در اوایل اسفند متعادل شود. وی درخصوص خیار‌های گلخانه‌ای هم گفت: گلخانه‌های سمنان، ورامین، یزد و اصفهان هم در حال چیدن محصول و عرضه به بازار هستند و در حال حاضر قیمت خیار در بازار به تعادل رسیده است و خیاری که در کف میدان مرکزی میوه و تره بار کیلویی 17 هزار تومان بود در حال حاضر به 12 هزار تومان رسیده و قیمت‌ها در هفته آینده باز هم کاهشی خواهد بود. دارایی نژاد در خصوص افزایش قیمت پرتقال هم گفت: تولیدات مرکبات در استان مازندران حدود دو میلیون و 700 هزار تن می‌باشد و ما از نظر محصول  پرتقال هیچ کمبود و مشکلی در کشور نداریم.

 

ارسال نظر