کمیته بازرگانی ایران و عراق تشکیل می‌شود

۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۵۹

قیمت کالاهایی که مردم به صورت روزانه مصرف می‌کنند از شروع سال 99 در حال افزایش است. این افزایش قیمت‌ها باعث شده تا اقلام زیادی از سبد خرید مردم حذف شود. به عنوان نمونه قیمت هر شانه تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر بین 40 تا 48 هزار تومان است؛ که بر‌اساس قیمت مصوب، قیمت هر شانه تخم‌مرغ فله‌ای در بازار حداقل 6 هزار تومان بیش از قیمت مصوب عرضه می‌شود. همچنین قیمت هر کیلو گرم ران تازه گوسفندی و ران تازه گوساله در میادین میوه و تره بار به ترتیب 135 و ۱۲۱ هزار تومان است.

علاوه بر این در هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت‌های بی‌سابقه‌ای در بازار میوه و تره‌بار بوده‌ایم.با توجه به افزایش‌های پی‌در‌پی در بازار بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حمایت، در دی‌ماه امسال بیشترین شکایات بر اساس نوع تخلف مربوط به گرانفروشی و تقلب، در بخش کالا مربوط به انواع نان، روغن مایع و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستوران‌های غذاخوری بوده است. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که وزیر صمت ادعا می‌کند که بازار رها نشده و تحت نظارت مستمر است.

   کالاهای مصرفی در صدر شکایات

بنا به اعلام سازمان حمایت، در دی ماه امسال ۲۱ هزار و ۹۲ فقره گزارش و شکایت مردمی در خصوص کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها دریافت شده است.

از این تعداد شکایات ۱۸ هزار و ۸۳۷ فقره معادل ۸۹ درصد مربوط به کالا و ۲۲۵۵ فقره معادل ۱۱ درصد شکایات مربوط به خدمات بوده است. در این میان بیشترین شکایت دریافت شده در بخش کالا مربوط به انواع نان، روغن مایع و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستوران‌های غذاخوری است. از اواخر شهریور ماه سال جاری عرضه روغن جامد در فروشگاه‌ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. کمتر از یک ماه بعد نیز روغن مایع در بازار کمیاب شد به‌طوری که این کالا یا در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نبود یا به هر نفر تنها یک روغن فروخته می‌شد. اگر چه بنا بر وعده مسوولان مربوطه قرار بود از اوایل دی ماه روغن در بازار توزیع و مشکل این کالای پرمصرف حل شود، اما به نظر می‌رسد این وعده به ویژه در بخش روغن جامد هنوز عملیاتی نشده است، به‌طوری که مردم مجبورند برای تهیه روغن مصرفی خود یا ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند، یا بهای گزافی پرداخت کنند یا در ازای خرید کالاهای دیگر روغن مورد نیازشان را خریداری کنند. در همین راستا همچنان گزارش‌هایی از فروش اجباری کالاهای دیگر برای عرضه روغن منتشر می‌شود؛ به این معنی که برخی فروشگاه‌ها به شرطی روغن را به مشتری می‌فروشند که کالاهای مدنظر فروشگاه را خریداری کند. اخیرا هم مجددا گزارش‌هایی از کمیاب شدن روغن مایع در بازار منتشر شده بود، اما اخیرا رییس سازمان حمایت از تأمین روغن خام خبر و وعده داد که توزیع روغن مایع و جامد در حداقل زمان ممکن انجام شود.

    وعده وزیر صمت

قیمت تمامی کالاهای مصرفی از شروع امسال روندی افزایش داشته است. قیمت‌ها در بازار به گونه‌ای بی‌ثبات و افزایشی است که از شروع سال جاری تاکنون قیمت تخم مرغ که یکی از کالاهای بسیار پرمصرف برای مردم است سه بار افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هماهنگی آغاز طرح ویژه بازرسی و نظارت در ایام پایانی سال و نوروز که هفته گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اعلام کرد که بازار رها نشده و مورد نظارت مستمر است و اجازه نمی‌دهیم که گران فروشی و بی‌ثباتی قیمت‌ها مردم را در شرایط سخت اقتصاد آزار دهد. گران‌فروشی در بازار و عرضه کالا فقط مختص تخم مرغ نیست و در حال حاضر شکر نیز در خرده‌فروشی‌ها بیش از قیمت مصوب عرضه می‌شود.در حالی که قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر فله‌ای برای مصرف‌کننده 8 هزار و 700 تومان تعیین شده، اما این کالا با قیمتی بیش از قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شود و قیمت هر کیلوگرم از این کالا بیش از 11 هزار تومان است. همچنین با توجه به مشکلی که در تامین روغن جامد مورد نیاز بازار وجود دارد، قیمت روغن جامد نیز بسیار گران‌تر از قیمت واقعی آن است.  به گفته علی بهره‌مند رییس اتحادیه شیرینی، قنادی و کافه قنادی در حالی که قیمت مصوب هر حلب روغن 10 کیلویی مخصوص قنادی‌ها 120 هزار تومان است، اما این کالا در بازار سیاه به قیمت 500 هزار تومان عرضه می‌شود. 

عرضه کالا به قیمتی بیش از قیمت مصوب در حالی است که سید جواد احمدی معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز بر طرح بازرسی، نظارت و پایش بازار اقلام هدف و پرمصرف ویژه ایام پایانی سال تاکید دارد و با بیان اینکه این طرح از 15 بهمن در سراسر کشور آغاز شده و تا 15 فروردین ماه سال 1400 ادامه دارد، گفت: این طرح با نظارت ویژه و مستمر بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های سراسر کشور بر کلیه مراکز عرضه کالا شامل لبنیات (شیر، ماست و پنیر)، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، برنج، شکر، روغن نباتی، حبوبات، میوه، پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، خواربار و شیرینی‌جات  و واحدهای ارایه خدمات از جمله شرکت‌های مسافرتی، هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی و انجام می‌گیرد. 

 

ارسال نظر