اخبار

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۵۵۰

سرمایه واردکنندگان را از بانک‌های عمانی آزاد کنید

ایسنا |عضو کارگروه حقوقی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: ریال عمان که از شهریورماه به واردکنندگان تخصیص داده شده هنوز قابلیت انتقال پیدا نکرده است. سعید دخانیان با اعلام این مطلب اظهار کرد: بانک مرکزی به واردکنندگان نهاده‌های دامی ریال عمان را جهت ترخیص کالا تخصیص داده اما این ارز از سوی بانک مرکزی عمان در اختیار شرکت‌هایی که ایران از آنها کالا خریداری کرده، قرار نگرفته است. وی با اشاره به عدم همراهی بانک مرکزی عمان با واردکنندگان ایرانی برای جابه‌جایی ارز افزود: واردکنندگان ایرانی که ریال عمان به آنها تخصیص داده شده برای خرید این ارز تامین سرمایه کرده و ریال عمان را خریداری و در اختیار بانک مرکزی عمان قرار داده اما بانک مرکزی این کشور هنوز این ارزها را به حساب شرکت‌های طرف حساب با واردکنندگان ایرانی واریز نکرده است. دخانیان ادامه داد: از جمله شروط عمانی‌ها برای جابه‌جایی ارز برای شرکت‌های ایرانی این است که خریدها از شرکت‌های این کشور و یا چند شرکت بین‌المللی خاص انجام شود و این در حالی است که خریدهای واردکنندگان ایرانی پیش از این انجام شده است. براساس اعلام اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران وی خاطرنشان کرد: از دیگر شروط بانک مرکزی عمان برای جابه‌جایی ارز ایران به حساب شرکت‌هایی که از آنها نهاده‌های دامی خریداری شده این است که کالاها باید دارای اسناد حمل معتبر باشند.

دخانیان گفت: منظور از اسناد حمل معتبر این است که کشتی‌ها پیش از ورود به آب‌های ایران باید به بنادر عمان رفته و آنجا بازرسی شده و پس از اخذ تاییدیه؛ کالاها روانه بنادر ایران شوند. وی افزود: این شرط بانک مرکزی عمان برای نقل و انتقال ارز واردکنندگان قابلیت اجرا ندارد زیرا بخشی از واردکنندگان کالای خود که به بنادر و گمرکات رسیده بود را به صورت اعتباری ترخیص و از طریق سامانه بازارگاه توزیع کرده‌اند. دخانیان ادامه داد: همچنین یکی دیگر از دلایل عدم اجرای این شرط را می‌توان به واردات بخش عمده‌ای از نهاده‌ها از طریق دریای خزر عنوان کرد. بدون تردید امکان ارسال کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی از دریای خزر به آب‌های خلیج فارس جهت بازرسی توسط عمان وجود ندارد. وی با بیان اینکه تخصیص ارز عمان به واردکنندگان نه تنها مشکل گشا نبوده بلکه سرمایه واردکنندگان را نیز بلوکه کرده است، اظهار کرد: واردکنندگان به منظور تخصیص و تامین ریال عمان و انتقال آن به حساب فروشندگان خارجی ماه‌ها است که سرمایه خود را تبدیل به ریال و در اختیار بانک مرکزی عمان قرار داده‌اند اما نه تنها نقل و انتقال ارز به حساب فروشندگان خارجی انجام نشده بلکه سرمایه وارکنندگان نیز آزاد نشده و در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد. دخانیان با اشاره به افزایش هزینه‌های واردات نهاده‌های دامی به واسطه بالا بودن هزینه نقل و انتقال ارز تصریح کرد: واردکنندگان برای دریافت ریال عمان باید بین ۵ تا ۷ درصد کارمزد را پرداخت کنند و ۴.۲ درصد نیز هزینه تبدیل ریال عمان به یورو و پرداخت به دیگر بانک‌های جهانی نیز به واردکنندگان تحمیل می‌شود اما بانک مرکزی حاضر به پذیرش هزینه‌های نقل و انتقال ارز نیست.

تولید نخستین خودروی هوشمند کشور  در  سایپا

مهر |تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا، امضا شد.در راستای ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استفاده مناسب‌تر از توانمندی‌های داخلی، پژوهشگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا تفاهم نامه‌ای امضا کردند که در پی آن قرار است دو مجموعه یاد شده در تولید اولین خودروی هوشمند در کشور؛ طراحی و تولید حسگرها و رادار در چارچوب سیستم دستیار راننده خودرو و خودروران؛ توسعه قابلیت‌ خودروهای متصل و ارایه بسترهای رایانش ابری؛ طراحی و تولید نمونه قطعات با فناوری پیشرفته الکترونیکی مورد نیاز در خودرو و درنهایت بهره‌برداری از آزمایشگاه طرفین به منظور تکمیل فرآیند توسعه محصول همکاری داشته باشند. گفتنی است، مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا مجموعه‌ای تحقیقاتی-صنعتی و یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحقیق و توسعه خودروسازی کشور است. این مجموعه توانمندی کافی و مناسب در حوزه طراحی، توسعه و تکوین خودرو دارد. پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مجموعه‌ای راهبردی و با زیرساخت‌های پیشرفته است که در راستای خودکفایی توسعه دانش فنی ارتباطی و اطلاعاتی فعالیت می‌کند.

برگزاری  نمایشگاه  بهاره  ممنوع

اتاق اصناف ایران به اطلاع عموم جامعه و فعالان صنفی می‌رساند، پس از وقفه‌ای نسبتا طولانی با عنایت ویژه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و دفتر محترم رییس‌جمهوری، وزرای صمت و کشور و نیز مجوز رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اجازه برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در ایام زرد و نارنجی کرونا، نمایشگاه‌های تخصصی با هدف جهش تولید، توسعه صادرات و معرفی دستاوردها و تولیدات صنعتی، معدنی و کشاورزی ایران با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و نظارت گروه‌های غربالگری ستاد ملی کرونا و صرفا با حضور بازدیدکنندگان مدعو و متخصص برگزار می‌شوند. تاکید می‌شود برپایی نمایشگاه‌های فروش که معمولا توسط دستگاه‌ها در بازارچه‌های عرضه مستقیم کالا و در جهت تنظیم بازار خصوصا بازار شب عید برگزار می‌شود از جمله نمایشگاه‎‌های بهاره تا اطلاع ثانوی به هیچ‌وجه مجاز نخواهد بود. 

 

ارسال نظر