رویداد

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۵۴۹

برگشت ۴۰ میلیارد یورو ارز  به کشور 

مهر |مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت گفت: تا ۳۰ آذر ماه میزان تعهدات ارزی صادرکنندگان ۵۸ میلیارد یورو بوده که از این میزان ۴۰ میلیارد یورو به کشور بازگشته است.

احسان قمری در مورد آخرین وضعیت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان اظهار داشت: مسوولیت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان به وزارت صمت واگذار شده، ازاین‌رو بر اساس تحلیلی که از آخرین آمار دریافتی از بانک مرکزی داشته‌ایم که مربوط به صادرات از تاریخ 22/۱/۹۷ تا 31/۵/99 و ایفای تعهدات از 21/۲/97 تا 30/۹/99 می‌شود، کل صادراتی که مشمول ایفای تعهد ارزی بوده، ۶۳.۸ میلیارد یورو بود که از این میزان ۴۷.۹ میلیارد یورو مربوط به واحدهای تولیدی و ۱۵.۹ میلیارد یورو مربوط به واحدهای غیرتولیدی یعنی بازرگانی است؛ از مجموع این صادرات، میزان تعهدات ارزی ۵۸ میلیارد یورو بوده که تا 30/۹/99 میزان ۴۰ میلیارد یورو ارز به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است.

وی با بیان اینکه در سازمان توسعه تجارت، وضعیت ایفای تعهد ارزی را از تاریخ 22/۱/99 تا 30/۹/99 به صورت تفکیکی تحلیل کرده‌ایم، ادامه داد: ۲۸۶۹ صادرکننده در این بازه زمانی صد درصد ارزشان را برگردانده‌اند که البته ممکن است فقط یک ماه صد درصد را برگردانده باشند. کل صادرات این افراد ۲۳.۲ میلیارد یورو بوده که ۱۰.۳ میلیارد یورو برای سال ۹۷، ۹.۵ میلیارد یورو برای سال ۹۸ و تا 31/۵/99، ۳.۴ میلیارد یورو بوده و کل تعهدات این گروه ۲۱.۲ میلیارد یورو محاسبه شده است. قمری افزود: در هشت ماهه گذشته از سال ۹۹ (یعنی از ۳۰ آذر به قبل) میانگین بازگشت ارز ۱۳۰۶ صادرکننده ۹۰ درصد بوده است؛ مجموع تعهدات این گروه ۱۸.۶ میلیارد یورو بود که از این میزان ۱۷ میلیارد یورو ارز به کشور بازگشته است. مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: همچنین ۴۷۶ صادرکننده که در طول یک سال گذشته بالای ۹۵ درصد ایفای تعهدات را به صورت میانگین رفع کرده‌اند و تعهداتشان نیز بیشتر از یک میلیون یورو بوده، از ۱۷.۳ میلیارد یورویی که تعهد ارزی داشتند، حدود ۱۶.۵ میلیارد یورو ارز را به چرخه اقتصادی کشور برگردانده‌اند. قمری در ادامه اظهار داشت: در ۳۱ استان کشور کمیته اقدام ارزی داریم که تلاش می‌کنند صادرکنندگان ارز را به کشور برگردانند. بر این اساس استان بوشهر با بازگشت ۹۴.۷ درصد از کل تعهدات ارزی، مقام نخست را در ایفای تعهدات دارد. وی افزود: مقام دوم برای استان اصفهان است که ۸۶.۹ درصد از کل تعهدات را برگردانده و مقام سوم نیز برای استان قزوین با بازگشت ۸۳.۴ درصد است. قمری گفت: استان تهران که بیشترین صادرات را در کشور دارد، تاکنون ۷۹.۹ درصد از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده است. وی یادآور شد: میزان صادرات استان‌ها بر مبنای محل صدور کارت بازرگانی استخراج شده است.

رونمایی از  کتاب «قرن صنعت غذا»

اعضای کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران در نشست اخیر این کمیسیون ضمن بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی صنعت غذا از کتاب «قرن صنعت غذا» رونمایی کردند. دراین نشست دبیرکل اتاق ایران نیز حضور داشت. این کتاب به همت محمدرضا جمشیدی تهیه شده و هدف اصلی آن تقدیر از نامداران و فعالان قرن صنعت غذای کشور است. در سه فصل این کتاب سیر تکامل صنعت غذای ایران، پیشگامان این صنعت و تصویرسازی از رویدادها و چگونگی اوج‌گیری محصولات مختلف غذای کشور را شاهد هستیم.

محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران تهیه این کتاب را اقدامی ارزشمد توصیف کرد و گفت: صنعت غذا در ایران با فرازو نشیب‌های زیادی روبه رو بوده و باید از زحمات بزرگان این صنعت تقدیر کنیم و از آنجا که صنعت غذا اهمیت بسیار زیادی در زندکی و حیات بشر دارد، اتاق ایران نیز همواره توجه خاصی روی آن داشته و آمادگی هرگونه همکاری و حمایت از فعالان این حوزه را دارد.

رمضانی ادامه داد: اتاق به نمایندگی از بخش خصوصی کشور جایگاه مهمی در قوه قانون گذاری دارد و باید سعی کند تا در مجلس یازدهم نیز روابط گسترده‌تری با نمایندگان مجلس برقرار کند. در این راستا کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران می‌توانند با کمیسیون‌های متناظر خود در مجلس به صورت مستمر و موثر ارتباط داشته باشند. بعد از حضور رییس مجلس در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران، توافق شد تا ارتباط برخطی بین این کمیسیون‌ها از هر دو طرف برقرار شود.

در ادامه رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با تاکید بر نقش صنایع غذایی بر جنبه‌های مختلف زندگی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته که نگاه ویژه‌ای به صنعت غذا وجود دارد، می‌بینیم که سهم بخش کشاورزی در اقتصاد آنها از نظر عدد و رقم کوچک است اما حمایت و رویکرد دولت و سیاست مداران نسبت به این بخش بسیار گسترده است.

بر اساس اظهارات محمدرضا مرتضوی، در کل اقتصاد امریکا سهم بخش کشاورزی در اقتصاد زیر یک درصد ولی سیاست و کل ظرفیت‌ها از همین یک درصد حمایت ویژه‌ای دارد. در استرالیا این رقم بین 2 تا 2.5 درصد است اما شرایط حمایتی خاصی پشت سر این صنعت وجود دارد؛ این رقم در ایران حدود 10 درصد برآورد می‌شود.

کاوه زرگران، رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران نیز در ادامه ضمن تقدیر از تهیه و تالیف کتاب مذکور اشاره‌ای به وضعیت بازار مواد غذایی در شرایط ناشی از تحریم‌ها و شیوع کرونا داشت و تصریح کرد: دراین روزها صنعت غذای کشور با توجه به نااطمینانی‌هایی که وجود داشت با انواع مشکلات و چالش‌ها دست و پنجه نرم کرد.

 

ارسال نظر