رانت ۱۸۰ هزار میلیارد ی فولاد کجا رفت

۱۳۹۹/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۱۶۰

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به فاجعه ۷ ماه اخیر بازار فولاد گفت: رانت ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی به جیب دلالان و واسطه‌گران رفت. فقط در یک نمونه در ۱۷ میلیون تن شمش، ۸۵ هزار میلیارد تومان گران‌ فروشی شده که باید جلوی این وضعیت گرفته شود.به گزارش «خبرگزاری تسنیم» رضا تقی پور در رابطه با طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد که کلیات آن در صحن مجلس به تصویب رسید و مجدد برای جمع‌بندی نهایی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شد، اظهار کرد: ما در این طرح درصددیم تا فاجعه هفت ماه گذشته در بازار فولاد را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه در ماده یک این طرح به بحث عرضه فولاد پرداخته شده است، گفت: به اعتقاد ما همه زنجیره فولاد باید محصولات خود را در بورس عرضه کنند، شاید این حرف به مذاق بعضی‌ها خوش نیاید چرا که برخی آقایان که در زنجیره فولاد قرار دارند، معتقدند این عرضه در برخی از حلقه‌های زنجیره فولاد انجام شود و در برخی از حلقه‌ها صورت نگیرد.

وی تصریح کرد: در بخش صادرات نیز ما تأکید کرده‌ایم بعد از تأمین تمام نیاز بازار و عرضه محصولات در بورس کالا باید به سمت صادرات حرکت کنیم. در این طرح تأکید شده که نباید بازار داخل شاهد کاهش عرضه بوده و از آن طرف حجم صادرات افزایش پیدا کند. متاسفانه زد و بندهایی که در برخی از حلقه‌های زنجیره فولاد صورت گرفته محدودیت‌هایی را اعمال و بازار را با کمبود جنس و گرانی قیمت‌ها روبرو کرده است.  وی افزود: متأسفانه در مقطعی قیمت شمش در داخل 102 دلار گران‌تر از نرخ جهانی شد حال اینکه برای تولید آن انرژی یارانه‌ای داده می‌شود. به هرحال هدف این طرح جلوگیری از گرانی بیش از اندازه و مقابله با رانت‌ خواران است و اتاق بازرگانی ایران نیز با عرضه زنجیره فولاد در بورس موافقت کرده است. تقی پور با اشاره به اینکه وقتی ما دو برابر نیاز داخل تولید داریم این زدوبندهای افزایش قیمت‌ها بی‌معنی است، اضافه کرد: در ماده 4 این طرح تأکید شده که یک کمیته با سرپرستی وزیر صمت جهت رصد و پایش بازار فولاد تشکیل شود تا فاجعه هفت ماه گذشته در بازار فولاد تکرار نشود. وی در پاسخ به اینکه بورس کالا می‌گوید ما براساس گزارش روزانه کمبود عرضه واحدهای فولادی را به وزارت صنعت اعلام می‌کنیم اما آنها توجهی به این گزارش نمی‌کنند، افزود: اتفاقا تشکیل این کمیته می‌تواند بسیاری از مشکلات درون سازمانی را برطرف کند. در این کمیته اکثرا دولتی‌ها و دو نفر هم از نمایندگان مجلس و اتاق بازرگانی حضور دارند. وی گفت: امیدواریم با تشکیل این کمیته بسیاری از مشکلات برطرف شود.تقی پور اضافه کرد: متأسفانه اتفاقات چند ماه اخیر فولاد عایدی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده نداشته است، بلکه رانتی بین 150 تا 180 هزار میلیارد تومان به جیب دلالان و واسطه‌گران رفت. فقط در یک نمونه در 17 میلیون تن شمش، 85 هزار میلیارد تومان گران‌ فروشی شده که باید جلوی این وضعیت گرفته شود.

 

ارسال نظر