روی خط خبر

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۰۰۴

تخصیص ارز ترجیحی را متوقف کنید

ایسنا| در متن نامه اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران به حسن روحانی آمده است:  «اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران به عنوان بزرگ‌ترین تشکل صنفی تحت پوشش اتاق بازرگانی ایران، به وسیله اعضای خود مسوولیت واردات و تامین بخش عمده‌ای از نهاده‌های دامی به کشور را به عهده دارد و لازم می‌داند نظر و درخواست خود را به محضر حضرتعالی تقدیم کند. سال‌هاست دولت برای تامین غذای مردم از طریق تخصیص ارز ارزان اقدام نموده و در سال ۱۳۹۷ با تعیین مبلغ ۴۲۰۰ تومان برای ارز، امید بر این بود که ارز تک‌ نرخی شده و در بازار با ایجاد رقابت کالای ارزان‌تری به دست مردم برسد و در سال جاری نیز با همین ارز ۴۲۰۰ تومانی ترجیحی به ۵ قلم کالای اساسی موافقت شد که نسبتا موفق هم بوده است. ولی از آنجا که با وجود تورم و گرانی یک‌باره نرخ ارز در بازار آزاد به تبع تشدید تحریم‌ها و درآمد محدود اکثریت جمعیت کشور، عملا مزایای ارز مزبور بر خلاف اهداف دولت نصیب اقشار مرفه جامعه شده و سفره مردم دهک‌های پایین مستمرا کوچک و محدودتر شده است. اتحادیه بارها مخالفت خود را با واگذاری ارز ترجیحی برای تامین نهاده‌های دامی اعلام نموده است. هم اکنون نیز با ارایه بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی ایران مجددا با تاکید، درخواست حذف ارز ترجیحی و تک نرخی نمودن کامل ارز را در بودجه از محضرتان داریم و صریحا اعلام می‌نماییم وجود ارز ترجیحی و رانت حاصل از آن تا رسیدن به دست عموم مردم دستخوش عوارض بسیاری می‌گردد و نهایتا محصول تولیدی ارزان در دسترس قرار نمی‌گیرد. تاوان ناملایمات ایجاد شده در بخش تامین و تولید و مصرف، به سهولت بر دوش واردکنندگان تحمیل می‌گردد. حال آنکه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و تخصیص ارز و توزیع نهاده در اختیار دولت محترم می‌باشد. هرچند رانت موجود در ارز ترجیحی افرادی نا آشنا به این حرفه را صرفا برای استفاده از منافع آن جذب می‌نماید ولی بخش عمده‌ای از نهاده وارداتی با نرخ‌های مصوب و از کانال‌های قانونی، تحت نظارت سازمان‌های ذیربط عرضه شده و به فروش رسیده‌اند. در شرایط موجود تخصیص ارز ترجیحی و مراقبت از فعل و انفعالات آن، ده‌ها نهاد و ارگان نظارتی و حکومتی را درگیر نموده و ضمن ایجاد بدبینی در میان عموم، دستاورد مطلوبی نیز در اهداف تعیین شده نخواهد داشت. لذا پیشنهاد می‌نماید دولت محترم ضمن حذف ارز ترجیحی از این حرفه، با تشکیل اتاق فکر متشکل از اقتصاددانان و اساتید علوم اجتماعی برای اختصاص یارانه لازم به قوت مردم و امنیت غذایی جامعه راه‌حل‌های دیگری غیر از طریق ارز ترجیحی تمهید نمایند. توفیق، سربلندی و عزت جنابعالی و دولت محترم را در خدمت به اقشار ضعیف جامعه از خداوند بزرگ خواستاریم.»

وزارت صمت مقصر توقف صادرات ذوب آهن است

تسنیم| معاون فنی گمرک با اعلام این موضوع که شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان از ابتدای سال جاری تا بیستم دی ماه بیش از 1500 فقره اظهارنامه صادراتی به گمرک ارایه کرده است گفت: این شرکت 732 هزار تن کالا به ارزش بیش از 280 میلیون دلار را در کمترین زمان ممکن از گمرکات کشور صادر کرده است. به گفته ارونقی، اقلامی مانند شمش از آهن و فولاد، پروفیل، انواع مواد برای ساخت الکترود، پرلیت و چدن خام عمده محصولات صادراتی شرکت ذوب آهن اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است.

معاون فنی گمرک گفت: طی این مدت 792 اظهارنامه صادراتی، مربوط به میله آهن و 660 اظهارنامه مربوط به صادرات پروفیل بوده است. باید توجه داشت این شرکت از تسهیلاتی مانند گمرک اختصاصی برای صادرات بهره‌مند بوده است و همچنین شرایط ارزیابی در محل برای این شرکت صادراتی فراهم شده است. همین طور با توجه به قرار گرفتن نام شرکت ذوب آهن اصفهان در فهرست فعالان مجاز اقتصادی 18‌ مورد انواع تسهیلات گمرکی نیز برای این شرکت لحاظ شده است. ارونقی با اشاره به انتشار مصوبه هیئت مدیره ذوب آهن در خصوص ممانعت گمرک از صادرات محموله‌های این شرکت متذکر شد: هیچ گونه توقفی در روند صادرات کالاهای این شرکت از سوی گمرک ایران وجود نداشته است؛ این درحالی است که طبق تصمیمات هفتاد و نهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار در تاریخ پنجم اسفند ماه 1398 که از سوی معاون بازرگانی وزارت صمت و دبیر کارگروه تنظیم بازار به گمرکات ابلاغ شده است، صادرات کلیه محصولات فولادی از قبیل: شمش، اسلب، میلگرد و غیره منوط به تایید مجوز از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت شده است. معاون فنی گمرک تأکید کرد: اگر آن وزارتخانه نسبت به صدور مجوز صادراتی اقدام کند گمرک نیز در اسرع وقت نسبت به انجام تشریفات گمرکی محموله‌های صادراتی شرکت اقدام خواهد کرد، اما با عدم تایید سیستمی وزارت صمت، امکان صادرات برای این شرکت وجود نداشته است. این مقام مسوول تاکید کرد: هرچند با تطویل در صدور مجوز صادرات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادرات شرکت ذوب آهن با ایستایی‌هایی مواجه شده است اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد اقدامات لازم برای صدور مجوزهای صادراتی محموله‌های در گمرک مانده، از سوی وزارت صمت در حال انجام می‌باشد. ارونقی گفت: این موضوعات به تایید مدیران شرکت ذوب آهن اصفهان رسیده و بر این اساس، طی نامه هجدهم دیماه، توضیحات مربوط به اقدامات وزارت صمت و گمرک، از سوی مدیرعامل شرکت مزبور ارایه شده است.

 

ارسال نظر