روی خط خبر

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۸۴۹

رشد وزنی و ارزشی واردات ذرت در ۹ ماهه امسال

براساس آمارهای منتشر شده، از فروردین تا پایان آذرماه امسال ۷ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۲۵ تن ذرت به ارزش یک میلیارد و ۷۷۱ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۵۶۳ دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد دارد. براساس این گزارش، طی مدت مشابه سال گذشته ۶ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۹۴۷ تن ذرت به ارزش یک میلیارد و ۵۲۸ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۶۱۰ دلار وارد کشور شده بود که در مقایسه، امسال به لحاظ وزنی ۱۷ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۶ درصد رشد داشته است.

همچنین براساس آمارهای اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، در ۹ ماه امسال واردات جو، کنجاله سویا و دانه سویا به لحاظ وزنی و ارزشی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته کاهش داشته است. در این مدت، ۱۱ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۴۲۱ تن ذرت، جو، کنجاله سویا و دانه سویا به ارزش سه میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۳۲ دلار وارد شد که در هم‌سنجی با سال گذشته از نظر وزنی کاهش پنج درصدی و به لحاظ ارزشی کاهش هفت درصدی را نشان می‌دهد. در مدت مشابه سال گذشته، در مجموع ۱۱ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۶۳۶ تن ذرت، جو، کنجاله سویا و دانه سویا به ارزش سه میلیارد و ۵۶۷ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۴۰ دلار وارد کشور شده بود.

همچنین میزان واردات جو از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه امسال یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۵۰۵ تن به ارزش ۳۲۶ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۲۷۴ دلار بود که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی کاهش ۴۷ درصدی و از نظر ارزشی کاهش ۴۹ درصدی نشان می‌دهد.

شرط رسیدن تخم‌مرغ به قیمت ۳۲ هزار تومان

معاون نظارت و بازرسی اداره کل صمت استان تهران از تشکیل پرونده به ارزش پنج میلیارد تومان برای ۲۱ واحد مرغداری متخلف خبر داد و گفت: تا زمانی که عرضه و تقاضای تخم‌مرغ به تعادل نرسد و وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام روزانه ۴۰۰ تن تخم‌مرغ به قیمت مصوب در تهران عرضه نکنند، قیمت هر شانه تخم‌مرغ به نرخ مصوب یعنی ۳۲ هزار تومان نمی‌رسد.

سعید محمدی پور مصرف روزانه تخم‌مرغ در استان تهران را ۴۰۰ تن عنوان کرد و گفت: این رقم بر اساس جمعیت تهران برآورد شده، چراکه اگر جمعیت ۱۳ میلیون و ۲۶۷ هزار نفری استان تهران روزانه نصف یک تخم‌مرغ را هم مصرف کنند مصرف این استان به بیش از ۴۰۰ تن می‌رسد.

با این حال به گفته وی شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران، روزانه تنها ۹۰ تا ۱۰۰ تن تخم‌مرغ با قیمت مصوب در اختیار واحدهای توزیع اعم از فروشگاه زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و واحدهای سنتی مثل خواروبار فروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها و واحدهای فروش مرغ و تخم‌مرغ قرار می‌دهد. به‌عبارت دیگر فقط یک‌چهارم مصرف روزانه تخم‌مرغ در تهران با قیمت مصوب و مابقی با قیمت آزاد بین مردم توزیع می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چگونه با وجود اختصاص ارز دولتی به نهاده‌های دامی برای تخم‌مرغ قیمت آزاد تعریف شده؟ تصریح کرد: تخم‌مرغ قیمت آزاد ندارد، اما این موضوع که نهاده دامی به قیمت دولتی به همه واحدها نرسیده تاکنون بر همه محرز شده، بنابراین قیمت مصوب در صورتی رعایت می‌شود که واحد تولیدی نهاده دامی دولتی دریافت کرده باشد.

بر این اساس به گفته این مقام مسوول وزارت جهاد کشاورزی لیست ۶۲ واحد مرغداری مرغ تخمگذار استان تهران را که نهاده دامی دولتی دریافت کرده، اما تخم‌مرغ را خارج از شبکه توزیع تنظیم بازار عرضه کردند به سازمان صمت استان تهران ارایه کرده که تاکنون تخلف ۲۱ واحد از آنها محرز شده و پرونده آنها بر ارزش ریالی بیش از ۵۰ میلیارد ریال به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وی افزود: گله برخی از این واحدها هنوز به سن تخم‌گذاری نرسیده و وضعیت برخی از واحدها هم همچنان در دست بررسی است که چرا تاکنون محصول خود را در شبکه توزیع عرضه نکرده‌اند، بنابراین احتمالا در روزهای آینده واحدهای دیگری هم به تعداد واحدهای متخلف اضافه می‌شود.

ایران به افغانستان ریل صادر می‌کند

مهر| جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه، قرار داد صادرات ریل به کشور افغانستان را امضا کرد. نخستین قرارداد صادرات ریل به افغانستان به ارزش چهارمیلیون و ۳۳۲ هزار دلار ثبت شد. ذوب آهن اصفهان در چارچوب این قرارداد، امکان راهیابی این نوع از محصولش به بازارهای جهانی را می‌یابد. بر اساس آمار انجمن مزبور، هشت ماهه امسال سه میلیون و ۷۸۷ هزار تن شمش فولادی صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد کاهش دارد. میزان صادرات هشت ماهه ۹۸ به میزان چهار میلیون و ۳۷۷ هزار تن بود. ریل تولیدی ذوب‌آهن منطبق با استانداردهای روز تولید ریل است و اکنون طرح‌های توسعه راه آهن کشور از جمله چابهار- زاهدان، یزد- اقلید، همدان- سنندج، میانه - اردبیل، بستان آباد- تبریز و رشت- کاسپین با ریل تولید داخلی در حال اجرا است.

 

ارسال نظر