ویژه

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۸۴۸

به دنبال یکپارچه سازی شرکت های آبفای شهری و روستایی صورت پذیرفت پیشرفت 50 درصدی

اصلاح شبکه فرسوده 9 روستای تیران و کرون اصفهان

مدیرآبفا تیران و کرون اعلام کرد: برمبنای طرح 100-300 بیش از 26 کیلومتر از شبکه توزیع آب فرسوده 9 روستای شهرستان، مورد بازسازی و اصلاح قرار می‌گیرد و از آذر ماه تا کنون حدود 13 کیلومتر از این شبکه اصلاح شده است. سعید عابدینی افزود: در این طرح مقرر شد شبکه فرسوده آب روستاهای کردعلیا، علی آباد، آب گرم، آب پونه، الله آباد، خرمنان، دره بید، میرآباد و ورپشت اصلاح و بازسازی شوند که هم کنون با همیاری و مشارکت دهیاری ها این عملیات در حال اجرا است.ُ وی با بیان اینکه از 50 روستا که در منطقه تیران و کرون قرار دارند 41 روستای آن تحت پوشش آبفا است تصریح کرد: جمعیت روستایی منطقه تیران و کرون بالغ بر 37 هزار نفر می باشد که تاکنون بیش از 16 هزار انشعاب آب به روستاییان واگذار شده است. مدیرآبفا تیران و کرون با اشاره به تامین پایدار آب شرب روستای علی‌آباد عنوان کرد: با اجرای طرح 100-300 روستای علی‌آباد از آب شرب پایدار بهره مند می شود. عابدینی طول شبکه توزیع آب روستایی منطقه تیران و کرون را 300 کیلومتر اعلام کرد و افزود: طول خط انتقال آب روستایی 139 کیلومتر می باشد و حدود 30 درصد شبکه توزیع نیاز به اصلاح و بازسازی دارد، که در صورت تامین منابع مالی اصلاح شبکه فرسوده توزیع آب روستاها در منطقه تیران و کرون در دستور کار قرار می گیرد. وی هدر رفت آب روستاها در منطقه تیران و کرون را 30درصد دانست و تصریح کرد: با اجرای طرح 100 -300 در منطقه تیران و کرون پیش بینی می شود این رقم به 28 درصد کاهش یابد . مدیر آبفا تیران و کرون به منابع آب محلی در این منطقه اشاره و اظهار کرد: آب شرب برخی از روستاها از طریق 48 حلقه چاه،2 دهنه چشمه و یک باب قنات تامین می‌شود، این در حالی است که در سال‌های نرمال از لحاظ بارندگی، آبدهی این منابع حدود 140 لیتر در ثانیه بوده و در سال‌های اخیر بدلیل وقوع خشکسالی های پیاپی به 40 لیتر درثانیه کاهش یافته است. عابدینی به تاسیسات آبرسانی روستایی پرداخت و بیان داشت: 42 باب مخزن با ظرفیت بیش از 20 هزار مترمکعب و 5 فقره ایستگاه پمپاژ آب از جمله مهم‌ترین تاسیسات آبرسانی در این منطقه است و در سال های اخیر با نصب فلومتر و احداث حوضچه های فشار شکن آب شرب عادلانه میان روستاییان توزیع می شود.

در آیینی با حضور استاندار فارس

استاندار فارس: بیش از۲۰۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی استان

فعال هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس مراسم اعلام رسمی و اعطای گواهی‌نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که با حضور تعدادی از استانداران و چند نفر از شهرداران شهرهای ملی صنایع‌دستی، تعدادی از نمایندگان مجلس و جمعی از مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل سالن آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد، شهر فیروزآباد عنوان شهر جهانی دست بافته های عشایری و شیراز عنوان دبیرخانه ثبت جهانی شهر صنایع دستی را کسب کرد. در این مراسم دکتر عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس گفت: محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی میراثی کهن و ماندگار در ایران بزرگ بوده که پیوسته سفیران راستین این مرز و بوم در سراسر جهان است و غنای میراث کهن فرهنگی و طبیعی ایران را در طول تاریخ بر همگان روشن کرده و رشد و تحول آن بر کسی پوشیده نیست.

او افزود: استان فارس یکی از پایگاه های اصلی فرهنگ و هنر و یکی از مناطق دارای سرمایه های انسانی هنرمند و صنعتگر از انواع اقشار، اهمیت خود را پیوسته حفظ کرده و در سال‌های اخیر به آن افزوده است. دکتر رحیمی با اشاره به فعال بودن بیش از ۲۰۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی در استان فارس، تصریح کرد: این تعداد با رشدی ملایم و پیوسته در حال افزایش است. این استان در رشته های صنایع دستی تنوع دارد به طوری‌که اکنون ۱۱۷ رشته فعال دارد که از این تعداد ۸۰ رشته شاخص در شیراز فعال است. استاندار فارس بیان کرد: دست‌بافته‌های داری در این استان شامل انواع قالی، گبه و گلیم بوده که تنوع بسیاری دارند به گونه ای که بسیاری از شیوه های بافت احیا شده و بسیاری دی گر در حال شناسایی هستند و برخی از این تکنیک ها نیز متاسفانه از بین رفته اند.» او افزود: «پوشاک سنتی که یکی از مهم‌ترین شاخصه های فرهنگی هر کشور است در این استان رونق زیادی داشته و اقوام و عشایر هنوز به پوشیدن آنها علاقه دارند.» رحیمی تصریح کرد: صنایع چوبی در شهری مثل آباده شهرت جهانی پیدا کرده و دارای انواع رشته‌های تزیینی پرکاربرد است. کاشی سنتی، سفال و سرامیک، طراحی و نقاشی سنتی، رودوزی های سنتی، صنایع چرمی و صنایع فلزی و شیشه ای از دیگر گروه های صنایع دستی و هنرهای سنتی فعال در این استان است.» استاندار فارس گفت:‌ کسب عناوین شهر جهانی منبت آباده در سال ۹۷ و شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی در سال ۹۸ از جمله مهم‌ترین تحولاتی بوده که نشان از رشد توسعه صنایع دستی استان فارس دارد، برای کسب این جایگاه از تلاش ها و پیگیری های معاون صنایع دستی کشور تشکر می کنم. او افزود: دریافت نشان جغرافیایی منبت آباده و نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سطح ملی و بین المللی در جهت حفظ منافع صنعتگران و فعالان این هنرها از جمله فعالیت های مهمی بوده که تا کنون انجام شده است، همچنین دریافت عنوان شهر ملی دستبافته‌های عشایری فیروزآباد و نشان جغرافیایی گلیم ساده فیروزآباد نیز به زودی کسب خواهد شد.

 

ارسال نظر