اخبار مهم

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۷۲۵

همراه روغن، چوب شور ببر!

ایسنا|  معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان از پیگیری تخلف فروش اجباری اقلام همراه با روغن در سطح بازار خبر داد. بهرام جباری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع فروش روغن به مشتریان در ازای خرید اجباری سایر اقلام از جمله تنقلات در برخی فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها اظهار کرد: این موضوع در پی کمبود روغن در بازار گزارش شده است و همکاران ما در حال پیگیری این موضوع در سطح بازار استان خوزستان هستند. وی با بیان اینکه بازار همچنان با کمبود روغن مواجه است، افزود: تاکنون بیش از ۳۵ پرونده در سطح استان خوزستان برای واحدهای صنفی متخلف در خصوص روغن تشکیل شده است. معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه فروش اجباری اقلام شامل هر نوع کالایی در ازای خرید کالای دیگر تخلف محسوب می‌شود، گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده فروش اجباری همراه با روغن، واحدهای صنفی متخلف را با ذکر آدرس و نام فروشگاه در سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.

چالش جدید واردکنندگان نهاده‌های دامی 

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: کسری و سرک در فروش نهاده‌های دامی ناشی از جابه‌جایی فله‌ای کالاست و تاکنون امکان لحاظ هزینه‌های آن برای هیچ یک از طرفین واردکننده و خریدار وجود نداشته است. عباس حاجی‌زاده اظهار کرد: امکان تحویل بار به صورت خالص و بدون داشتن کسری و سرک وجود ندارد زیرا محموله نهاده‌های دامی به صورت فله‌ای جابه‌جا می‌شود به همین دلیل احتمال کسری و سرک درمحموله‌ها وجود دارد. وی افزود: همان‌گونه که احتمال کسری در محموله‌های تحویل شده به خریداران نهاده‌های دامی وجود دارد به همان میزان نیز احتمال فروش نهاده‌های دامی با سرک (اضافه بار) ممکن است.وی با بیان اینکه فروش فله‌ای بار همواره امکان بروز کسری و سرک در وزن محموله‌ها را ایجاد می‌کند، ادامه داد: البته وزن کالا حتی در بسته بندی‌های بسیار دقیق و ظریف نیز با تلورانس مثبت و منفی درج می‌شود بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که در جابه‌جایی بار به صورت فله میزان وزن‌ها به صورت دقیق رعایت شود. وی یادآور شد: با توجه به اینکه میان محل بارگیری کامیون‌ها و وزن کشی آنها فاصله زیادی وجود دارد و برای رانندگان بازگشت به محل بارگیری برای جبران کسری و سرک بار وجود ندارد بنابراین محموله‌ نهاده‌های دامی با اضافه و یا کسری بار تحویل خریداران می‌شود که البته تلورانس آن با وزن اصلی مشخص و محدود است. حاجی‌زاده با بیان اینکه کسری و سرک در وزن محموله‌ها برای واردکننده و خریدار می‌تواند ضرر و زیان‌هایی را به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای خریداران این امکان وجود دارد تا با تجمیع میزان کسری خود از طریق اتحادیه‌های خود نسبت به دریافت مجموع کسری اقدام کند ولی مساله اصلی این است که واردکنندگان برای جبران سرک‌های بار خود که تحویل خریدار داده‌اند چه اقدامی می‌توانند انجام دهند. وی اظهارکرد: باید در سامانه بازارگاه امکان پیش بینی سرک و کسری بار تعبیه شود تا واردکنندگان و خریداران نهاده‌های دامی بتوانند نسبت به تسویه حساب اقدام کنند.

نمایشگاه‌های بهاره به اصناف آسیب می‌زند

اتاق اصناف ایران |نایب رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم و بازار شب عید را پیش رو داریم، گفت: اصناف در سال جاری خسارت‌های زیادی متحمل شده‌اند و برگزاری نمایشگاه بهاره آسیب دیگری برای حوزه اصناف است. جلال الدین محمد شکریه افزود: در راستای بازار شب عید یک‌بار دیگر بحث برگزاری نمایشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مطرح شد، اما در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی اصناف و تعطیلی‌های مکرر صنوف از اسفند سال گذشته تا کنون استقبال چندانی برای برگزاری نمایشگاه‌های بهاره از سوی اتاق‌های اصناف نخواهد شد و امیدوار هستیم دولت نیز شرایط رکود بازار و خسارت‌های وارده به اصناف را در نظر بگیرد.وی با بیان اینکه اصناف به لحاظ اقتصادی تحت فشار هستند، تصریح کرد: بازاریان کشور از اسفندماه سال گذشته به جهت بیماری کرونا بسیار متضرر شدند و طرح‌هایی هم که از سوی دولت ارایه شد پاسخگوی نیاز و رفع خسارات وارده به اصناف نبود. شکریه اظهار کرد: امیدوار هستیم که در این برهه با تثبیت نرخ ارز، بازار به آرامش برسد و زمانی که نرخ ارز ثابت باشد، میزان عرضه و تقاضا متوازن خواهد شد و بازار خودش را پیدا می‌کند و اقتصاد پایدار را شاهد خواهیم بود، ولی در شرایط کنونی و رکود بازار نمی‌توان انتظار داشت که تمام مطالبات اقتصادی اصناف برآورده شود. نایب رییس اتاق اصناف ایران بیان کرد: در حال حاضر به دلیل وجود کرونا حجم سفارشات کسبه برای بازار شب عید نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر است که این مساله هم به دلیل وجود کرونا و کاهش خرید‌های نوروزی و هم به دلیل افزایش قیمت کالاها بوده که افت سفارشات اصناف را شاهد هستیم. وی با اشاره به کاهش تقاضا در روزهای پایانی سال تاکید کرد: اگر میزان شیوع کرونا باز در روزهای پایانی سال صعودی باشد و اوج بگیرد قطعا میزان خریدها کاهش خواهد یافت و اصناف امسال نیز همانند سال گذشته کسب وکار خوبی را نخواهند داشت و امیدوارهستیم دولت برای سال جاری طرح و برنامه مناسبی را برای جبران خسارت اصناف مدنظر داشته باشد.

 

ارسال نظر