خبر

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۶۲۶

بدهی برقی عراق به ایران تهاتر می‌شود

ایرنا |  عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در خصوص بدهی این کشور بابت خرید برق گفت: پرداخت آن به صورت تهاتر انجام شده است و به‌زودی وارد کشور می‌شود.«سید حمید حسینی» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: ایران، بخشی از بدهی عراق بابت خرید برق را کالا خریداری کرده که تا چند روز آینده این محموله وارد خاک کشور خواهد شد.عضو 

هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه صادرات غیرنفتی در سال جاری به عراق کاهش داشته است، اظهار داشت: برق به این کشور همچنان فروخته می‌شود و سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار برای کشور درآمد دارد.وی با اشاره به اینکه فقط سه سال از قرارداد ۶ ساله گازی ایران با عراق باقی مانده است، خاطرنشان کرد: در این مدت اگر دولت عراق نتواند از اقلیم کردستان گاز خریداری یا به تکنولوژی استخراج از میادین گازی دست پیدا کند، قرارداد خرید گاز از ایران بار دیگر تمدید خواهد شد.حسینی با بیان اینکه زیر ساخت عراق تنها قادر به انتقال یک هزار و ۲۰۰ مگاوات برق است، خاطرنشان کرد: ایران ۵۰ تا ۵۲ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادرات می‌کند که با توجه به‌ قیمت آن، رقم قابل توجهی می‌شود که در مورد برق صدق نمی‌کند.

زیان ۴۵۰۰ میلیارد تومانی دو خودروساز در 6 ماه

ایلنا | مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی از دو سال پیش زیان‌ده هستند. هر دوره از افزایش قیمت مواد اولیه عقب می‌افتند. ایران‌خودرو در ۶ ماهه سال ۲۵۰۰ میلیارد تومان و سایپا حدود ۲ هزار میلیارد تومان زیان داشتند. سهیل معمارباشی در مورد پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حوزه خودرو اظهار داشت: یک بسته جهش تولید در این سازمان تهیه شده اما هنوز نهایی نشده است. این بسته در ۴ سرفصل تولید و ساخت داخل، عرضه محصولات در بازار، تامین منابع مالی شرکت‌ها‌ و قیمت‌گذاری تهیه شده است.وی با اشاره به مشکلات خودروسازان وی تصریح کرد: شرکت‌های خودروسازی مشکلاتی مانند تامین نقدینگی، تامین ارز و قیمت خودرو دارند. و شرکت‌های خودروسازی از دو سال پیش زیان‌ده هستند و هر دوره از افزایش قیمت مواد اولیه عقب می‌افتند.وی تصریح کرد: بطوریکه ایران‌خودرو در ۶ ماهه سال ۲۵۰۰ میلیارد تومان و سایپا حدود ۲ هزار میلیارد تومان زیان داشتند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایطی که یک رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی به واسطه اختلاف قیمت کارخانه و حاشیه بازار به واسطه‌های بازار ایجاد شده خودروساز به همین میزان ضرر کرده یعنی از جیب خودروساز و سهامداران خارج کرده‌ایم و به واسطه‌ها داده‌ایم. بنابراین درخواست اصلاح این رویه از طرف هر نهادی که مطرح شود امر مناسبی است. وی افزود: هیچ بنگاه اقتصادی بدون درست بودن اقتصاد کسب و کار نمی‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد، شرکت‌های خودروسازی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. شاید میزان زیان‌ها درحجم دارایی‌های این شرکت‌ها کوچک به نظر برسد اما تجمیع زیان‌ها به شرکت‌های خودروسازی ضربه خواهد زد. از همین روی این موضوع در نهادهای مختلف مورد توجه قرار گرفته و حتی در طرح سازماندهی صنعت و بازار خودرو که در کمیسیون صنایع مجلس طرح شده موضوع قیمت‌گذاری مورد توجه قرار گرفته است و خودروسازان جلسات مختلفی با شورای رقابت برای اصلاح قیمت‌گذاری داشتند.

ارتقای کیفی سه محصول تجاری ایران‌خودرو

ایکوپرس| مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل مهر اظهار داشت: ایران‌خودرو دیزل در سال جاری توانست علاوه بر تحقق شعار جهش تولید سطح کیفیت سه محصول خود را ارتقا دهد. محصولاتی نظیر کامیون واگن هود با افزایش سطح کیفی از دو به سه ستاره، کشنده فوتون از سه به چهار ستاره و نیز مینی بوس آریان از دو به سه ستاره، موفق شدند کارنامه این شرکت را در سال جهش تولید درخشان کنند.مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با اشاره به تعهد حدود دو هزار میلیارد تومانی ایران‌خودرو دیزل به بازار، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۵۰۰ دستگاه واگن هود، ۲۱۵ دستگاه اتوبوس و تعدادی مینی بوس و ون در برنامه تولید قرار دارد. در هشت ماهه گذشته نیز حدود ۷۵۰ دستگاه واگن هود تولید شده است. برای اجرای تعهداتی که موعد تحویل آنها تا انتهای امسال است، باید رشد ۴۰۰ درصدی را در تولیداتمان محقق کنیم.او با بیان اینکه با انسجامی که میان تمامی کارکنان دیزل ایجاد شده، در آذرماه امسال ۳۵۸ دستگاه واگن هود تولید شد، بیان کرد: این رقم تقریباً برابر با ۵۰ درصد تولید این محصول در هشت ماهه گذشته بوده و جهش بزرگی است که در ایران‌خودرو دیزل اتفاق افتاده است.مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با بیان اینکه تولید ایران‌خودرو دیزل در حوزه اتوبوس، نسبت به رقبای خود از وضعیت بهتری برخوردار است، خاطرنشان کرد: تاکنون سفارش تولید حدود ۶۴۸ دستگاه اتوبوس را دریافت کرده‌ایم. از این تعداد ۲۱۵ دستگاه تا پایان سال تحویل می‌شود. در حال حاضر نیز حدود ۸۵ دستگاه از این تعداد تولید و ۷۹ دستگاه نیز تجاری‌سازی و تعدادی از آنها به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرهای مختلف کشور ازجمله تهران تحویل شده است.

 

ارسال نظر