نقش سوییس در فروش واکسن کرونا به ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۶۲۴

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوییس می‌گوید کانال مالی بشردوستانه ایران و سوییس می‌تواند یکی از گزینه‌های دولت برای انتقال منابع مالی لازم برای واردات واکسن کرونا باشد. 

با وجود ادعای دولت «دونالد ترامپ» مبنی بر اینکه صنعت داروی ایران تحریم نیست، اما در عمل با توجه به تحریم‌های بانکی، در سال‌های گذشته جابه‌جایی پول برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی با دشواری‌های فراوانی رو به رو بوده است. در ماه‌هایی که از شیوع کرونا گذشته، بسیاری از کشورهای جهان از امریکا خواستند تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد اما با رد این خواسته‌ها، ایران در مبارزه با این ویروس نیز با محدودیت‌های جدید مواجه شد و حتی پس از نهایی شدن تولید چند واکسن کرونا، ایران اعلام کرد در جابه‌جایی پول برای واردات واکسن نیز با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه است. هرچند در روزهای گذشته رییس کل بانک مرکزی از برطرف شدن مشکلات انتقال پول واکسن خبر داده اما تداوم تحریم‌های گزینه‌های ایران را بسیار محدود کرده است.

درهمین رابطه، شریف نظام مافی در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: در ابتدا باید در نظر داشت که آنچه به کانال مالی سوییس اشاره دارد، ارتباطی با اینستکس که بنا بود از سوی اتحادیه اروپا اداره شود ندارد. اینستکس یک مجموعه بود که در قالب شرکت کار می‌کرد و از سوی کشورهای اروپایی برای عبور از تحریم‌ها راه‌اندازی شد اما کانال سوییس بیش از آنکه یک مجموعه یا شرکت باشد، مجموعه‌ای از مجوزها یا امکان دریافت مجوزها برای فرایند تجاری و بانکی است.

به گفته وی، آنطور که در دستور کار این کانال مالی آمده، با توجه به اینکه ایران در فشار تحریم‌های همه‌جانبه امریکا قرار دارد و از سوی دیگر، در فهرست سیاه اف‌ای تی اف نیز قرار گرفته، این احتمال وجود داشت که واردات برخی داروها به کشور دشوار شود، این کانال به منظور آن فعال شد که بتواند بخشی از تحریم‌ها را کنار زده و مجوزهای لازم برای تجارت در حوزه غذا و داروهای مورد نیاز را دریافت کند.

رییس اتاق ایران و سوییس با بیان اینکه بانک‌هایی که در فرایند کاری این کانال فعال می‌شوند، کاملا با بانک‌های ایرانی و شرایط تحریم آشنایی دارند، بیان کرد: این بانک‌ها در دوره‌های قبلی تحریم نیز فعال بودند و از این رو می‌توانند در شرایط فعلی نیز کمک حال باشند. با طراحی ساز وکارهای لازم و دریافت مجوزهای مورد نیاز، می‌توان از این بستر استفاده کرد.

نظام مافی در پاسخ به این سوال که آیا امکان استفاده از کانال سوییس برای نقل و انتقال منابع لازم برای خرید واکسن کرونا وجود دارد؟ نیز گفت: من به شکل دقیق در جریان مذاکرات نیستم اما با توجه به بستری که این کانال به وجود آورده قطعا می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های بانک مرکزی برای انتقال پول مورد استفاده قرار گیرد. این آمادگی در کانال بشردوستانه وجود دارد و اگر یکی از گزینه‌های ایران بوده باشد، قطعا امکان پیگیری شرایط و استفاده از این فرصت وجود خواهد داشت.

 

ارسال نظر