روی خط خبر

۱۳۹۹/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۵۱۹

افزایش قیمت نان به هیات دولت کشیده شد

ایلنا| رییس اتحادیه نانوایان سنتی با تاکید بر اینکه طی 5 سال، از سال 93 تا 98 با وجود افزایش نرخ تورم اجازه افزایش قیمت نان به نانوایی‌ها داده نشد، گفت: با وجود اینکه فقط از سال 98 تا سال 99 میزان رشد نرخ تورم به اندازه تمام آن 5 سال بود دولت همچنان در مقابل افزایش قیمت نان مقاومت می‌کرد. وی ادامه داد: در شهریور 99 پس از 8 ماه دوندگی اتحادیه، بالاخره مسوولان پذیرفتند که دیگر نانوایان نمی‌توانند به کار خود با قیمت‌های قبلی ادامه دهند و قیمت نان را 45 درصد افزایش دادند. نوروز مقدم اظهار کرد: فقط قیمت دولتی خمیر مایه بعد از افزایش قیمت نان در سال گذشته، دو مرتبه در دی‌ماه سال قبل و اردیبهشت امسال افزایش یافته، ضمن اینکه نانوایان مجبور هستند بخشی از نیاز خود را از بازار آزاد 40 تا 50 درصد بالاتر از نرخ دولتی تامین کنند. وی از پذیرش مراجع مربوطه برای افزایش نرخ نان خبر داد و گفت: ما تا ماه رمضان برای ملاحظه شرایط مردم بر افزایش نرخ نان اصرار نکردیم، اما پس از پایان ماه رمضان درخواست خود را همراه با آنالیز قیمت به مراجع تصمیم‌گیرنده ارسال کردیم. او گفت: نمی‌توان قیمت نان را با فشار بر نانوایان ثابت نگه داشت چراکه نانوایان تهران در گران‌ترین شهر کشور زندگی می‌کنند و برای تامین هزینه‌های جاری تولید نان و زندگی خود با مشکلات جدی مواجه هستند. وی پیشنهاد افزایش قیمت نان در تهران را 70 درصد عنوان کرد. نوروز مقدم اظهار کرد: البته کارگروه استانداری تهران با افزایش 35 درصدی موافقت کرده است.

افزایش صدور پروانه به معنای رونق کسب و کار نیست

خزانه‌دار و عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت: در دوره اپیدمی کرونا، برخی از اصناف با وجود مشکلات مالی شدید، تا به امروز توانسته‌اند که کسب و کار خود را حفظ کنند اما سر پا ماندن واحدهای صنفی تا پایان این اپیدمی بسیار اهمیت دارد. محمود بنانژاد، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه طی ماه‌های گذشته شاهد بوده‌ایم حتی کمک دولت در حفظ مشاغل صنفی چندان کارساز نبوده، نگرانی از آینده واحدهای صنفی جدی است. در صورت ورشکستگی واحدهای صنفی و چنانچه بخواهیم دوباره آنها را پس از کرونا ایجاد کنیم نیازمند هزینه‌های بیشتر و صرف زمان و انرژی زیادی خواهیم بود و حتی ممکن است اجرای این کار در بسیاری از موارد ممکن هم نباشد. وی به این پرسش که آیا مشاوران کسب و کار می‌توانند مانع از ورشکستگی اصناف شوند پاسخ داد: برای حفظ این مشاغل، نیاز به سرمایه داریم و دولت باید با ارایه تسهیلات مناسب به حفظ مشاغل صنفی کمک کند. خزانه‌دار اتاق اصناف ایران با اشاره به اعلام رشد ۴۹٫۴ درصدی صدور یا تمدید جواز صنفی در ۸ ماهه ابتدایی سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از سوی معاون طرح و برنامه وزارت صمت نیز گفت: همواره موانعی برای صدور پروانه کسب وجود داشته و ما انتقادهایی داشته‌ایم مبنی بر اینکه اگر می‌خواهیم نظارتی داشته باشیم، بهتر است این نظارت‌ها پس از صدور پروانه بیشتر باشد و نه اینکه پیش از آن و در مرحله صدور پروانه کسب به استعلام‌های متعدد و زمان بر بپردازیم. وی افزود: اما با شیوع ویروس کرونا برخی از مراحل فرایند صدور و تمدید پروانه کسب تسهیل شدو همین امر موجب شد که برخی از افراد که پیش‌تر پروانه کسب نگرفته بودند در این مدت اقدام کنند. ضمن اینکه برخی برای اخذ پروانه‌های کسب پیش از کرونا اقدام کرده بودند و این پرونده‌ها در این مدت به نتیجه رسیده است. به این ترتیب، افزایش صدور پروانه‌های کسب به معنای رونق کسب وکار نیست و افرادی که بدون پروانه کسب، اشتغال داشتند، راحت‌تر این مجوز را دریافت کرده‌اند.

ایران درجایگاه یازدهم تولید فولاد در جهان

مهر| تولید فولاد خام جهان طی یازده ماهه ۲۰۲۰، حدود ۱.۶۷ میلیارد تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۱ درصد کاهش یافته است. طی این مدت، چین با سهم ۵۷.۶ درصد (۹۶۳ میلیون ‌تن) از کل تولید فولاد خام، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام جهان است. ایران نیز با تولید ۲۶ میلیون‌ تن، در جایگاه یازدهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد خام جهان قرار دارد. روند افزایشی تولید فولاد خام ایران که از سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شده بود، در نوامبر همین سال متوقف شده و به ۲.۶ میلیون‌ تن در این ماه رسیده است. این رقم نسبت به ماه گذشته با کاهش ۳.۲ درصدی و نسبت به نوامبر ۲۰۱۹ با افزایش حدود ۱۴ درصدی همراه است.

دستورالعمل جدید برای ثبت کالاهای شیمیایی

ایلنا| وزیر صمت در ابلاغیه‌ای ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالای مواد شیمیایی و زیستی خطرناک را ابلاغ کرد. بر اساس این دستورالعمل تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان اقلام کالایی مشمول، ملزم به ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا برای این دسته از کالاهای خود هستند. متقاضیان از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل ابتدا جهت ثبت نام و احراز صلاحیت به سامانه جامع تجارت مراجعه کرده و پس از آن اقدام به مقدار دهی فیلدهای توصیفی و اخذ شناسه کالا نمایند. گفتنی است الزام ثبت شناسنامه و اخذ شناسه برای سایر کالاهای مشمول بر اساس زمانبندی، متعاقبا اعلام می‌شود.

 

ارسال نظر