اخبار مهم

۱۳۹۹/۱۰/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۲۸۹

عرضه خودرو در بورس منتفی نیست!

مهر | رییس کمیته خودرو در کمیسیون صنایع مجلس گفت: کلیات طرح عرضه خودرو در بورس در کمیسیون تصویب شده و ما در حال بررسی جزئیات این طرح هستیم و به هیچ‌وجه از دستور کار خارج نشده است. روح‌الله ایزدخواه در مورد اظهارات وزیر صمت مبنی بر منتفی شدن عرضه خودرو در بورس، اظهار داشت: کلیات طرح عرضه خودرو در بورس در کمیسیون تصویب شده و ما در حال بررسی جزئیات این طرح هستیم. رییس کمیته خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: آقای رزم حسینی از ابتدا مخالف این طرح بودند و احتمالاً با چند تن از مخالفان طرح عرضه خودرو در بورس در مجلس صحبت کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که این طرح منتفی شده است در حالی که این‌طور نیست و این موضوع به هیچ‌وجه از دستور کار خارج نشده است. وی ادامه داد: وزیر صمت طرحی را به صورت حضوری برای ما تشریح کرد و آن هم اینکه قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ که ۴۵ درصد محصولات خودروسازان را شامل می‌شود آزاد شود و قیمت گذاری خودروهای پرتیراژ دستوری بماند اما هر سه ماه یک بار اصلاحیه بخورد و افزایش یابد.ایزدخواه گفت: اگرچه این طرح به صورت حضوری برای نمایندگان تشریح شد و لایحه و امثالهم به مجلس ارایه نشده است اما مجلس به هیچ‌وجه با این برنامه موافق نیست. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد زمان تصویب نهایی طرح عرضه خودرو در بورس، تصریح کرد: در حال حاضر در مجلس فصل بودجه است و اگر جزئیات طرح را در کمیسیون نهایی کنیم، امیدواریم که تصویب نهایی این طرح در همین امسال انجام شود.

روغن سه کاره «اولترا هایلی» استاندارد نیست

فارس | معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد گفت: مشخصات درج شده روی فرآورده روغن سرخ کردنی با نام تجاری «اولترا هایلی» با استاندارد ملی ایران مغایرت دارد. وحید مرندی مقدم اظهار داشت: مشخصات درج شده روی فرآورده روغن سرخ کردنی با نام تجاری« اولترا هایلی» محصول واحد تولیدی طبیعت سبز پارس کهن با استاندارد ملی ایران به شماره 4152 با عنوان « روغن سرخ کردنی- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» مغایرت دارد.وی با بیان اینکه برای روغن‌های خوراکی با کاربردهای مختلف، استانداردهای ملی جداگانه تدوین شده است، گفت: استانداردی برای روغن خوراکی با کاربرد « پخت و پز، سالاد و سرخ کردنی» با عنوان روغن سه کاره وجود ندارد. مرندی مقدم اضافه کرد: انواع روغن‌های مایع از جمله روغن سویا، آفتابگردان، کانولا و مخلوط این روغن‌ها با نام روغن مایع مخلوط (مورد مصرف برای پخت و پز و سالاد) روغن مخصوص خانوار (مورد مصرف برای پخت و پز) و روغن سرخ کردنی (مورد مصرف سرخ کردن) معرفی می‌شوند.مرندی با اشاره به تبلیغ روغن سرخ کردنی با نام تجاری «اولترا هایلی» محصول واحد تولیدی طبیعت سبز پارس کهن با عنوان روغن سه کاره در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، توضیح داد: سازمان ملی استاندارد ایران هیچ‌گونه تاییدیه‌ای به «روغن مصرفی سه‌کاره» نداده است و این عبارت که باعث القاء شبهه کیفیت برای مصرف کنندگان می‌شود، مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران نیست. مصرف‌کنندگان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقررات استانداردهای ملی به پرتال این سازمان به نشانی isiri.gov.ir مراجعه کنند.

رایزنی مناطق آزاد

با کشورهای عضو اکو

ایسنا | معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از گسترش همکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران با کشورهای اکو خبر داد.احمد جمالی در رابطه با میزان همکاری‌های مناطق آزاد و کشورهای اکو به اجلاس پیش‌روی روسای مناطق آزاد و ویژه کشورهای عضو اکو و مناطق آزاد ایران که در هفتم ژانویه به میزبانی ایران برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: آنچه ما در این اجلاس آن را دنبال می‌کنیم تبادل نظر و افزایش میزان همکاری‌های بین کشورهای عضو است که محور اصلی آن بر پایه سرمایه‌گذاری، تجارت و زنجیره تولید قرار دارد. این در حال است که دبیرخانه اکو موضوع زنجیره تولید و شبکه‌ سازی بین مناطق آزاد کشورهای عضو را مورد تاکید قرار داده و در اجلاس پیش‌رو این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت.این مقام مسوول در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در رابطه با چرایی اهمیت همکاری با کشورهای عضو اکو اظهار کرد: به هر صورت با توجه به گسترش مناطق آزاد و فعالیت‌های آنها در حوزه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری و توریسم و همچنین زنجیره تامینی که بین مناطق آزاد به ایران وجود دارد می‌تواند فرصت مناسبی برای مناطق آزاد باشد. وی ادامه داد: جمعیت کشورهای عضو اکو به حدود ۵۰۰ میلیون نفر می‌رسد که این می‌تواند ظرفیت ویژه‌ای را برای تبادل همکاری ایجاد کند. از سویی گزارش‌های رسمی نشان‌دهنده مبادلات تجاری ۵.۸ میلیارد دلاری ایران و کشورهای عضو در هشت ماه گذشته بوده است که با افزایش همکاری‌ها مناطق آزاد می‌توانند نقش مناسبی در این تبادلات داشته باشند.جمالی درباره‌ میزان همکاری فعلی مناطق آزاد و کشورهای عضو اکو نیز گفت: تاکنون عمد ه همکاری‌ها در سطح ملی بوده و موافقت‌نامه‌های حمل و نقل، انرژی، سرمایه‌گذاری در سطح ملی اتفاق افتاده و این حوزه کمتر مورد توجه بوده است، در عین حال با توجه به خلأ شبکه سازی بین مناطق آزاد کشورهای عضو و یا نبود زنجیره تولید، این همکاری وجود نداشته است، اما امیدواریم بتوان با تبادل نظر این شکاف را پر کرد و ارتباط ایجاد شده کمکی در راستای توسعه باشد.

 

ارسال نظر