روی خط خبر

۱۳۹۹/۱۰/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۲۸۸

مجلس با یک تصمیم انقلابی دلار تومانی را حذف کند

شاتا| وزیر صمت با بیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور دو نرخی بودن ارز است، گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یک تصمیم انقلابی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ و تک نرخی کردن ارز بگیرند. علیرضا رزم حسینی در جلسه با اعضای انجمن نوردکاران فولادی با تاکید بر لزوم تشکیل کمیته‌ای با حضور بخش خصوصی برای پیگیری مسائل مرتبط با فولاد از جمله عرضه در بورس، اظهار داشت: این کمیته تمامی مسائل مرتبط با فولاد را با محوریت تولیدکنندگان و بخش خصوصی مورد بحث، تبادل نظر و جمع‌بندی قرار خواهد داد. وی تصریح کرد: نظام تصمیم‌گیری در مجموعه وزارت صمت بر سه محور دولت، مجلس و بخش خصوصی استوار است و همواره از نظرات بخش خصوصی برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری استفاده می‌کنیم. رزم‌حسینی، ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را دو نرخی بودن ارز دانست و خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یک تصمیم انقلابی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ و تک‌نرخی کردن ارز بگیرند. وی اضافه کرد: در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با سماجت به دنبال تک‌نرخی کردن ارز و حذف ارز ۴۲۰۰ بوده ایم که اکنون همگان منتظر تصمیم انقلابی مجلس در این خصوص هستند.

افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در ۸ ماهه امسال

شاتا | بر اساس تازه‌ترین آمار ارایه شده از سوی دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صمت، حجم سرمایه‌گذاری خارجی برای طرح‌های مصوب صنعتی، معدنی و تجاری در ۸ ماهه امسال، ۷۱.۲ درصد افزایش پیدا کرد. تعداد طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی در 8 ماهه امسال، 75 فقره بوده که با توجه به آمار 8 ماهه سال گذشته (55 فقره) 36.4 درصد افزایش داشته است. در همین راستا حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی در 8 ماهه امسال، یک هزار و 22 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (1398) 71.2 درصد افزایش داشته است. حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی مصوب برای طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری در هشت ماهه سال گذشته، 597 میلیون دلار شده است.

مهلت بازپرداخت تسهیلات پرداختی تمدید می‌شود

ستاد رفع موانع تولید به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری پیشنهاد کرد همه تسهیلات‌گیرندگان از محل منابع وجوه اداره‌شده که در سال‌های قبل نسبت به اجرا و تحقق اهداف پروژه اقدام کرده باشند، تا پایان سال 1400 نسبت به تسویه اصل و سود اولیه (تا سررسید) اقدام کنند. در یکصد و دومین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تصمیماتی برای حمایت از برخی واحدهای تولیدی گرفته شد. همچنین پیشنهاداتی جهت رفع موانع تولید به منظور ارایه به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مطرح شد. بر اساس یکی از این پیشنهادات، همه تسهیلات گیرندگان از محل منابع وجوه اداره شده که در سال‌های قبل از دستگاه‌های اجرایی توسط بانک‌های عامل تسهیلات اخذ کرده و نسبت به اجرا و تحقق اهداف پروژه اقدام کرده باشند می‌توانند تا پایان سال 1400 نسبت به تسویه اصل و سود اولیه (تا سررسید) اقدام کنند.

کدام کالاهای ایرانی بیشترین مشتری را دارند؟

ایسنا | اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود، به بررسی وضعیت صادرات غیرنفتی کشور در ماه‌های ابتدایی سال جاری پرداخته و جزئیاتی از کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه ارایه کرده است.بر اساس برآوردهای صورت گرفته در این بررسی، ایران در هشت ماهه امسال بیش از ۱۳ میلیارد دلار کالا به ۲۰ کشور همسایه و مجاور صادر کرده است که با توجه به شیوع ویروس کرونا، این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. در این بین بیشترین کاهش صادرات در تجارت با عربستان سعودی، گرجستان و لبنان به ثبت رسیده و بیشترین افزایش مربوط به روسیه، آذربایجان و تاجیکستان بوده است. در بررسی جزییات کالاهای صادراتی به این کشورها، به نظر می‌رسد بازار ایران به تنوع قابل قبولی رسیده اما همچنان کالاهای با ارزش افزوده بالا، در این فهرست چندان دیده نمی‌شود. در این میان جزییات آمار صادرات ایران به عراق به عنوان اصلی‌ترین مقصد صادراتی کشور نیز هنوز منتشر نشده است.در میان اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران، امارات متحده عربی، مشتری محصولات کشاورزی به شمار می‌رود. هندوانه اصلی‌ترین کالای صادراتی ایران به امارات بوده و پس از آن محصولات آهن یا فولاد، گوجه‌فرنگی و پسته در رده‌های بعدی قرار دارند. افغانستان نیز به عنوان یکی دیگر از مشتری‌های اصلی ایران، میله‌های آهنی و فولادی را در صدر فهرست خریدهای خود قرار داده و پس از آن، شیرینی، رب گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و کف پوش‌های غیر مخملی قرار دارد. در لبنان نیز مغر پوسته، پسته، مخمرهای فعال و آرد سیب زمینی اصلی‌ترین کالاهای صادراتی بوده است. ایران به روسیه سیب، هلو، پسته، آلبالو، کیوی و انگور و کشمش صادر کرده است. عمان از ایران شمش آهن، اوره، محصولات نیمه تمام آهن و هندوانه وارد کرده است. در فهرست کالاهای صادراتی به قطر نیز گوجه‌فرنگی و هندوانه در صدر فهرست قرار دارند. سوریه نیز از ایران اوره، آلومینیوم و صنایع دستی وارد کرده است. همچنین چین از ایران پلی اتیلن، متانول، پسته و شمش آهن وارد کرده است.

 

ارسال نظر