اخبار مهم

۱۳۹۹/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۱۳۶

جزییات جدید از صادرکنندگان کارتن خواب 

ایسنا| رییس کل اتاق بازرگانی ایران در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: از زمانی که بحث صادرکنندگان کارتن خواب مطرح شد، اتاق بازرگانی رسما از بانک مرکزی خواست اسامی یا مشخصات این افراد را تحویل داده تا اتاق بررسی کند که این افراد چگونه چنین تخلفی را به ثبت رسانده‌اند. با وجود گذشت 2 ماه هنوز بانک مرکزی حتی یک نفر را نیز معرفی نکرده است. وی با بیان اینکه از نظر اتاق بازرگانی ایران، اساسا صادرکننده کارتن خواب وجود خارجی ندارد، توضیح داد: بر اساس قوانین، کارت بازرگانی برای کسانی صادر می‌شود که مدرک تحصیلی معتبر، گواهی عدم سوء پیشینه و محل رسمی کسب و کار خود را معرفی کنند. به این ترتیب یک کارتن‌خواب چطور امکان دریافت کارت بازرگانی و باز نگرداندن ارز را پیدا کرده است؟ شافعی با انتقاد از تعلل دولت در کاهش سقف صادرات کارت‌های بازرگانی جدید، بیان کرد: از زمانی که بحث تعهد ارزی مطرح شد، اتاق بازرگانی پیشنهاد کرد که برای دریافت کنندگان کارت‌های بازرگانی جدید یک سقف صادراتی در نظر گرفته شود تا پس از انجام نخستین معاملات و عمل به تعهدات امکان افزایش این سقف به وجود بیاید اما متاسفانه دولت برای عمل به این تصمیم ۱۴ ماه تعلل کرد و امروز بخشی از این ارزهای بازنگشته به این افراد مربوط است. وی با بیان اینکه نباید تخلف یک عده معدود را به تمام بدنه صادراتی کشور تسری داد، بیان کرد: پس از مطرح شدن موضوع تخلفات، قوه قضاییه نام ۱۶۰۰ نفر را به اتاق بازرگانی تحویل داد که بخش قابل توجهی از آنها به دلیل محدودیت‌ها نتوانسته بودند ارز خود را بازگردانند و تعدادی از آنها اساسا کارت بازرگانی نداشته‌اند. در این بین کمتر از 4 درصد این افراد سوءاستفاده کرده بودند که برای بخشی که جرمشان سنگین بود، ابطال کارت و برای جرم‌های سبک تعلیق دو ساله کارت بازرگانی در دستور کار قرار گرفت. در همین حال، بانک مرکزی اعلام کرد: دادگاه ۱۹ نفری که از کارت ۷۰ فرد کم بضاعت برای ۱.۴میلیارد یورو صادرات استفاده کرده‌اند به زودی برگزارمی شود. روابط عمومی بانک مرکزی در پیامی توییتری ‌در پاسخ به درخواست معرفی اسامی افراد کم بضاعتی که از کارت بازرگانی آنها برای صادرات سوءاستفاده شده است، اعلام کرد: طبق اطلاع، دادگاه 19 نفری که از کارت 70 فرد کم بضاعت برای 1.4میلیارد یورو صادرات استفاده کرده‌اند به زودی برگزارمی شود.

قیمت گذاری خودرو  این هفته اصلاح می‌شود؟

تسنیم| دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، با اشاره به بسته پیشنهادی وزارت صنعت برای اصلاح صنعت خودرو که اخیرا به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ارسال شده، اظهار داشت: در این بسته افزایش 50 درصدی تولید مطرح شده که اجرایی شدن آن الزامات خاص خود را دارد. آرش محبی نژاد با اعلام اینکه در این بسته اعلام شده می‌توان قیمت خودروهای پرتیراژ ارزان قیمت را همچنان دستوری تعیین کرد به شرط آنکه قطعه ساز و خودروساز دچار ضرر نشوند، افزود: در خودروهای کم تیراژ نیز آزادسازی قیمت‌ها پیشنهاد شده است. وی گفت: در بخش صنعت خودرو تأمین نقدینگی نیز در این بسته مورد تاکید قرار گرفته است. سال گذشته قرار بود به استناد مصوبه شورای پول و اعتبار 10 هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو ارایه شود اما متأسفانه فقط 50 هزار میلیارد تومان از این منابع تخصیص پیدا کرد که در نهایت عایدی قطعه‌سازان از این رقم بسیار ناچیز بود. امسال تاکید شده مابقی این منابع به صنعت خودرو تزریق شود. وی با تأکید براینکه کل مطالبات زنجیره تامین از خودروسازان 40 میلیارد تومان است، گفت: از این رقم 10 هزار میلیارد تومان معوق شده است.

صادرات ۱۱۸ میلیون دلاری زعفران

ایلنا |سخنگوی گمرک گفت: در هشت ماه نخست سال 99، بیش از 192تن زعفران به ارزش 117میلیون و 511هزار دلار به 53کشور دنیا صادر شده است. سید روح‌الله لطیفی، اظهار داشت: زعفران یکی از کالاهای خاص ایرانی است که از گذشته دارای مزیت صادراتی است و بیش از 90درصد تولید آن در کشورمان انجام می‌شود. وی افزود: صادرات زعفران در 8 ماهه امسال 192هزار و 34کیلوگرم به ارزش117 میلیون و 511هزار و 33 دلار بوده که بیش از 80 درصد وزن و 84 درصد ارزش صادراتی آن به پنج کشور از 53 کشور خریدار زعفران ایرانی اختصاص پیدا کرده است. لطیفی درباره میزان صادرات به پنج کشور نخست خریدار زعفران ایرانی توضیح داد: هنگ کنگ با خرید 53هزار و 147کیلوگرم به ارزش 36میلیون و 831هزار و 712دلار، اسپانیا با 33هزار و 180کیلوگرم به ارزش 21میلیون و 581هزار و 991دلار، امارات متحده عربی با 31هزار و 414کیلوگرم و ارزش 18میلیون و 700هزار و 517دلار، افغانستان با 17هزار و 992کیلوگرم و ارزش 11میلیون و 270هزار و 183دلار و چین با 18هزار و 598کیلوگرم و ارزش 10میلیون و 782هزار و 760دلار، به ترتیب پنج کشور خریدار زعفران ایرانی در 8ماه سال99بودند. وی در خصوص سایر کشورهای خریدار زعفران ایرانی گفت: عمان با بیش از 5.6میلیون دلار، کویت با 2.7میلیون دلار، قطر با 1.9میلیون دلار، ماکائو با 1.4مبلیون دلار و تایوان با 1.2میلیون دلار، کشورهای ششم تا دهم خرید زعفران ایرانی در این مدت بودند.

 

ارسال نظر