روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۶۳

۷ مزیت اوراق گام برای بنگاه‌ها 

ایلنا| معاون طرح و برنامه وزارت صمت در جلسه کارگروه تامین مالی افزود: در دنیا بخش مهمی از تامین مالی واحدهای تولیدی از انتشار اوراق است، اما در سال گذشته تنها حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان انتشار اوراق در بخش صنعت و معدن داشتیم. وی تصریح کرد: ارقام اوراق بدهی منتشر شده برای شرکتهای تولیدی نشانگر این است که کمتر از یک درصد منابع مالی پرداختی به بخش تولید از شبکه بانکی از محل اوراق تامین شده است که این سهم حتما باید افزایش یابد. زرندی افزود: با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های زیادی که انجام شد تاکنون و طی سال جاری بیش از 8 هزار میلیارد تومان انواع اوراق بدهی برای بخش تولید منتشر شده که رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد و تا پایان سال این عدد افزایش خواهد داشت که با وجود رشد قابل توجه نسبت به سال گذشته اما هنوز هم این سهم، پایین است. زرندی یکی از اوراقی که بنگاه‌های تولیدی می‌توانند از آن استفاده کنند را اوراق «گام» نامید و افزود: با استفاده از اوراق گام، ضمن عملیاتی شدن تامین مالی زنجیره تامین در زنجیره مثل قطعات خودرو، نساجی و پوشاک، تجهیزات صنعتی و... ظرفیت مناسبی برای جهش تولید در این صنایع ایجاد خواهد شد که با توجه به تعاملات خوب صورت گرفته با شبکه بانکی و بانک مرکزی می‌تواند جایگزین بخشی از روش‌های مرسوم تامین سرمایه در گردش باشد. به گفته او، امکان خرید اعتباری مواد اولیه مورد نیاز در سررسیدهای 1 تا 9 ماه؛ عدم شمولیت سقف‌های در نظر گرفته شده در آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان؛ منوط نبودن صدور اوراق گام به اخذ گواهی تبصره یک ماده 186قانون مالیات‌های مستقیم؛ عدم ضرورت استعلام وضعیت بدهی غیر جاری بنگاه متعهد توسط بانک عامل؛ پرداخت کارمزد حدود دو درصدی به جای سود تسهیلات از مزایای اوراق گام است. زرندی افزود: امکان نقل و انتقال بدون کارمزد اوراق در مدت یک ششم عمر اوراق در سیستم بانکی؛ نرخ تنزیل منطقی در بازار سرمایه به دلیل تضمین نقدشوندگی اوراق توسط بانک عامل، از دیگر مزایای است که بنگاه‌های تولیدی با استفاده از اوراق گام از آن بهره‌مند می‌شوند. وی با بیان اینکه اوراق گام می‌تواند نسبت به تامین مواد اولیه کارخانجات در کشور بدون پرداخت وجه نقد و با ساز وکار اعتباری کمک بسزایی نماید این روش را موثر در جهش تولید دانست.

لیست فروشندگان بدسابقه خارجی تدوین و منتشر می‌شود

ایسنا| عضو کارگروه حقوقی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام وطیور ایران گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر به دلیل شرایط ناشی از تحریم امکان انجام معاملات خارجی از طریق شیوه‌های پرداخت ایمن همچون اعتبارات اسنادی یا برات وجود ندارد بنابراین خریدهای خارجی در قالب پرداخت‌های طرف سوم در قراردادهای فی مابین شرکت‌های واردکننده و فروشندگان خارجی انجام می‌شود.دخانیان ادامه داد: در عرصه تجارت بین‌المللی برخی فروشندگان به دلیل بی‌اطلاعی تجار وغیرقابل استفاده بودن سیستم بانکی الزام آور تعهدات خود را انجام نمی‌دهند که موجب تحمیل خسارت به شرکت‌های واردکننده می‌شود. در این زمینه اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام وطیور ایران با دریافت اطلاعات از اعضا و اخذ مشاوره از متخصصین نسبت به جمع‌آوری اطلاعات فروشندگان خوشنام و متعهد و فروشندگان بدسابقه اقدام کرده و بانک اطلاعاتی مربوطه را ایجاد می‌کند.وی خاطرنشان کرد: این کارگروه تهیه نمونه قراردادهای حقوقی تعهدآور و ایجاد ارتباط با اتحادیه‌ها، اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های مشترک متناظر در کشورهای فروشنده به عنوان مرکز اتکا اعضا و طرف مشاوره و راهنمایی شرکت‌ها را در دستور کار دارد. دخانیان اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های سازمان توسعه تجارت و شوراهای حل اختلاف برای احقاق حقوق اعضا و جلوگیری از فعالیت فروشندگان غیر متعهد و بدسابقه از دیگر اقداماتی است که از سوی کارگروه حقوقی اتحادیه به مرحله اجرایی در خواهد آمد.

آمادگی ایران‌خودرو  برای تولید دنا در سیامکو

ایسنا| مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در دیداری که به جهت بررسی راهکارهای احیای سایت‌های تولیدی ایران‌خودرو در خارج از مرزهای کشور و صادرات مجدد خودرو به کشورهای منطقه در دو بخش سواری و تجاری برگزار شد، ضمن تاکید بر اینکه توانایی راه‌اندازی خط تولید سمند ظرف چند هفته و راه‌اندازی خط تولید خودروی دنا ظرف شش ماه را در سوریه داریم، تصریح کرد: به دلیل گرانی و مشکلات دسترسی به سوخت بنزین در کشور سوریه، این دو محصول می‌تواند هم به صورت گازسوز و هم به صورت بنزینی تولید و عرضه شود.در این نشست حسن دانایی‌فرمشاور معاون اول رییس‌جمهوری نیز با ابراز رضایت از اقدامات گروه صنعتی ایران‌خودرو در توسعه و تولید محصول، اظهار کرد: توانایی‌های این مجموعه موجب افتخار بوده و زمینه‌ساز خوداتکایی در تولید می‌شود.دبیر ستاد روابط اقتصادی ایران با کشورهای عراق و سوریه، با بیان اینکه از سال گذشته تحرک خوبی در تولید و عرضه محصولات این خودروساز صورت گرفته، خاطرنشان کرد: مدیرعامل ایران‌خودرو در کنار توجه به نیازها و بازار داخل، نگاه به بیرون را نیز دارد و به نظر می‌رسد با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود، می‌تواند رخوت و معطلی را که برای مدتی در موضوع صادرات خودرو به وجود آمده برطرف کند.

 

ارسال نظر