انتخاب رایزنان بازرگانی از بدنه بخش خصوصی

۱۳۹۹/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۸۷۲

معاون اول رییس‌جمهور در نشست با فعالان اقتصادی ضمن قدردانی از فعالیت‌های بخش خصوصی در دوران تحریم و اشاره به این موضوع که بدون حضور بخش خصوصی، اقتصاد کشور پیش نخواهد رفت درباره برخی گلایه‌های بخش خصوصی نسبت به ابلاغ بخشنامه‌ها در دوران تحریم گفت: هدف از ابلاغ این بخشنامه‌ها در دوره فشار تحریم‌ها جلوگیری از فروپاشی اقتصاد و زندگی مردم بود، که در صورت تغییر شرایط مقررات و بخشنامه‌ها اصلاح خواهد شد. وی در ادامه خواستار جدی شدن فعالیت اتاق‌های ایران با کشور‌‌های هدف صادراتی شد. علاوه بر این رییس اتاق ایران نیزخبر از ظرفیت‌های اتاق‌‌های مشترک بازرگانی داد و انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی را یک ضرورت دانست.

در سال‌های اخیر که تحریم‌ها بار دیگر بر اقتصاد ایران سایه افکنده است، فعالان اقتصادی و اعضای اتاق ایران در نشست‌هایی که با مسوولان و دولتمردان داشته‌اند، بارها اعلام کرده‌اند که بخش خصوصی به‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم با توجه به مناسبات و روابط خود در بازارهای هدف می‌تواند در پیشبرد اهداف کشور نقش‌آفرین باشد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در نشست مشترک با فعالان اقتصادی اعلام کرد که بدون حضور بخش خصوصی، اقتصاد کشور پیش نخواهد رفت. غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران نیز در این نشست ضمن برشمردن مهم‌ترین موانع توسعه تجارت با کشورها، خواستار توجه به نظرات بخش خصوصی در روند تصمیم‌گیری‌ها شد. علاوه بر این، رییس اتاق ایران ظرفیت‌های اتاق‌های مشترک بازرگانی را در توسعه تجارت به‌خصوص تجارت با کشورهای اروپایی و منطقه‌ای موردتوجه قرار داد و بر ضرورت انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی تأکید کرد.

تسهیل مراودات تجاری با کشورهای اروپایی و منطقه‌ای از طریق حل مشکلات نظام بانکی و مالی از دیگر موضوعاتی بود که شافعی در این نشست موردتوجه قرار داد و تأکید کرد پیشنهادهای بخش خصوصی برای حل این مشکلات، بسیار راهگشا خواهد بود.

معاون اول رییس‌جمهور در این نشست خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی مردانه پای‌کار آمدند و عملکرد خوبی داشتند و با تأسی از راهبرد مقاومت مورد تأکید مقام معظم رهبری توانستند سیاست فشار حداکثری امریکا را با شکست مواجه کنند.

اسحاق جهانگیری با اشاره به اهمیت حمایت از بخش خصوصی از طریق سیاست‌های فرهنگی مناسب در کشور، یادآور شد: اقتصاد کشور بدون حضور بخش خصوصی پیش نخواهد رفت و برای این منظور لازم است سیاست فرهنگی مناسبی از بخش خصوص پشتیبانی کند زیرا اگر جامعه به لحاظ فرهنگی با بخش خصوصی همراهی نداشته باشد، امکان فعالیت و رشد آنها و به‌تبع آن توسعه اقتصادی محقق نخواهد شد.

معاون اول رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید با عقل و تدبیر و همراهی فعالان اقتصادی از فرصت‌های پیش رو در راستای منافع مردم و اقتصاد کشور استفاده کنیم، تصریح کرد: باید صدایی واحد از همه مسوولان قوای سه‌گانه و فعالان اقتصادی شنیده شود تا دنیا بداند که با کشوری یکپارچه و متحد روبرو است.

او با قدردانی از عملکرد و اقدامات مثبت اتاق ایران و بخش خصوصی در دوره فشار حداکثری امریکا گفت: در دوره تحریم‌های ظالمانه بخش زیادی از درآمدهای نفتی کشور محقق نشد اما بااین‌وجود جریان تولید در کشور ادامه پیدا کرد و خوشبختانه با کمبود کالا مواجه نبودیم که این دستاوردها نتیجه عملکرد فعالان اقتصادی و صادرکنندگان و واردکنندگان بوده است که اقتصاد کشور را سرپا نگه داشته است.

   بخشنامه‌های دوران فشار، اصلاح می‌شود 

او با بیان اینکه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای در تعاملات اقتصادی با کشورهای دیگر دارند، تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع ارزی کشور، اگر گشایشی در ایام پیش رو حاصل شود باید منابع مالی مسدود شده در کشورهای دیگر را آزاد کنیم تا این منابع به چرخه اقتصادی کشور بازگردد.

جهانگیری در ادامه کاهش سطح سرمایه‌گذاری در ایران طی سالیان اخیر را نگران‌کننده برای آینده کشور دانست و از اتاق ایران خواست، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی انجام دهد.

او از اتاق ایران خواست فعالیت اتاق‌های مشترک ایران با کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای هدف صادراتی و همسایگان را جدی‌تر بگیرد و با توجه به صحبت‌های رییس اتاق ایران، زمینه فعالیت رایزن‌های اقتصادی را در این کشورها فراهم کند.

جهانگیری با اشاره به شرایط پیش رو و چشم‌اندازها نسبت به آینده، گفت: باوجود احتمال تغییر در سیاست‌های دولت آینده امریکا، همچنان باید برای شرایط سخت و ادامه تحریم‌ها آمادگی و برنامه داشته باشیم و امنیت غذایی مردم و تأمین کالاهای اساسی و دارو را در اولویت برنامه‌ها قرار دهیم. هرچند نباید نسبت به آینده مأیوس و ناامید بود و ضمن حفظ آمادگی برای مواجهه با بدترین شرایط، نسبت به تغییر شرایط نیز خوش‌بین باشیم.

 

ارسال نظر