چه چیزی صادرات فرش را زمین زد؟

۱۳۹۹/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۸۳۸

رییس اتحادیه تعاونی فرش دستباف در مورد وضعیت تولید و صادرات فرش اظهار داشت: صادرات فرش در ۴ ماه نخست امسال ۱۵ میلیون دلار بود و مشخص نیست تا پایان سال بتواند به ۵۰میلیون دلار برسد. 

عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: کاهش صادرات دو دلیل عمده دارد؛ دلیل نخست تحریم دولت امریکا از سال ۹۷ است چراکه ۳۰ درصد از صادرات فرش ما به بازار امریکا بود. ۷۰ درصد دیگر افت صادرات هم ناشی از تحریم‌های داخلی بوده است.

 وی با اشاره به مصوباتی که به مثابه تحریم داخلی، دست و پای صادرکنندگان را بسته است، گفت: مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی یکی از دلایل افت صادرات است، زیرا اولاً اختلاف مبلغ ریالی دلار آزاد با نیمایی زیاد است و همچنین صادرات فرش با صادرات سایر کالاها فرق می‌کند. فرش عموماً به صورت امانی صادر می‌شود و خریدار در همان لحظه پول نمی‌دهد. ممکن است فرش برگشت داده شود یا از کشوری به کشور دیگر ارسال شود. وی افزود: تا دو دهه قبل ما سالانه یک میلیارد دلار صادرات فرش داشتیم و در 10 سال اخیر که در بدترین شرایط تحریمی بودیم، سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار فرش صادر کردیم، اما از پارسال که بانک مرکزی بحث پیمان سپاری و تعهد ارزی را اجرا کرد کل صادرات فرش ما در سال گذشته به ۷۰ میلیون دلار رسید. 

وی با بیان اینکه از سویی دیگر نیز به تأمین مواد اولیه فرش توجهی نشده است، تصریح کرد: ما تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان پشم و ابریشم شده‌ایم این در حالی است که در کشور هم مزیت بسیار بزرگی در تولید ابریشم داشتیم و تا دو دهه قبل از صادرکنندگان این محصول بودیم. بهترین پشم‌ها را در کشور داریم اما به علت عدم فرآوری، به صورت خام صادر می‌شود و پس از فرآوری شدن در کشورهای خارجی با قیمت بالایی به کشور برمی‌گردد که همین موضوع تولید را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد زیرا قیمت تمام شده را به‌شدت بالا می‌برد. وی در مورد تهاتر، اظهار داشت: امکان تهاتر وجود دارد اما تهاتر کار راحتی نیست؛ تخصص صادرکننده در صادرات است. فرد باید به مواد اولیه و سیستم صادرات اشراف داشته باشد اما واردات کار صادرکننده نیست.

 

ارسال نظر