اخبارمهم

۱۳۹۹/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۱۷۳

خروج ۴۰۰۰ کالا با ارز متقاضی 

تسنیم |گمرک ایران از ابلاغ لیست 802 قلم ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی که با ارز متقاضی و بدون کد رهگیری قابلیت ترخیص دارند به گمرکات سراسر کشور خبر داد. بر این اساس، پس از مصوبات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پیرامون ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات کشور، پیگیری‌ و جلسات مختلف پیرامون مصوبات مذکور و اخیرا نیز بازدید وزیر صمت از روند ترخیص کالاها از گمرکات کشور در بندرعباس، وزارت صمت لیست کالاهایی که با شرایط جدید امکان ترخیص آنها از گمرکات سراسر کشور وجود دارد را به گمرک ایران ابلاغ کرد. متعاقب ابلاغیه وزارت صنعت، گمرک ایران نیز لیست 802 قلم ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی که با ارز متقاضی و بدون کد رهگیری قابلیت ترخیص دارند را به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرد. مصوبات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ترخیص تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی با ارز متقاضی از اهمیت زیادی برخوردار بود زیرا هم بر تولید و هم بر اشتغال کشور تاثیرگذار است. در گام اول گمرک ایران لیست 3036 قلم کالا از گروه‌های کالایی 22، 23 و 24 را برای ترخیص به گمرکات سراسر کشور ابلاغ نمود. در قدم بعدی و با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی، لیستی حدود 300 قلم کالا از گروه‌های کالایی 24 و 25 که قابلیت ترخیص با ارز متقاضی را دارند به همکاران خود در سراسر کشور ابلاغ کرد. مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران در این باره گفته است، در سومین مرحله نیز لیست 802 قلم ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی که بدون کد رهگیری قابلیت ترخیص دارند به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد.

شناسایی ۹۰۰ محدوده معدنی امیدبخش

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه تاکنون ۹۰۰ محدوده امیدبخش معدنی شناسایی شده است، گفت: در بخش اکتشاف از سال ۹۲ تاکنون، بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است. خداداد غریب پور اظهار داشت: از سال ۹۲ تاکنون حدود ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع فعالیت اکتشافی توسط ایمیدرو و شرکت‌های زیرمجموعه انجام شده که بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع از این وسعت، طی دو سال گذشته صورت گرفته است. وی گفت: همچنین ۵۰ هزار کیلومتر از ۷۰۰ هزار کیلومتر عملیات اکتشاف، توسط کنسرسیومی از شرکت‌های خصوصی انجام شده است. به گفته رییس هیأت عامل ایمیدرو، تاکنون ۹۰۰ محدوده امیدبخش معدنی شناسایی شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از محدوده‌های جدید، ۲۸۰ مورد در اختیار ایمیدرو است و بقیه پهنه‌ها (پس از یک سال) برای واگذاری به بخش خصوصی در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها قرار گرفته است. وی گفت: از ۲۸۰ محدوده در اختیار ایمیدرو تاکنون ۸۰ پروانه اکتشاف صادر شده است. از این ۸۰ پروانه، ۱۲ مورد به گواهی کشف تبدیل شده و به بخش خصوصی واگذار شده است. غریب پور اعلام کرد: تاکنون ۴۶۰ هزار کیلومتر مربع از پهنه‌ها آزاد شده و ۶۶ هزار کیلومتر مربع (از این پهنه‌ها) در سال جاری به بخش خصوصی واگذار شده است. وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه اکتشاف توسط این سازمان، گفت: در حوزه اکتشاف ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط ایمیدرو از سال ۹۳ تاکنون انجام شده است.

صادرات 400 کامیون  سیب زمینی به عراق

فارس |سخنگوی گمرک گفت: در 4 روز اخیر بیش از 400 کامیون سیب زمینی از مرز پرویزخان به عراق صادر شد. سیدروح‌الله لطیفی با اشاره به کامیونهای صادراتی حامل سیب زمینی به کشور عراق اظهار داشت: طی روزهای اخیر به دلیل مزیت صادراتی بازار عراق و برداشته شدن ممنوعیت‌ها طی روزهای اخیر بیش از ۴۰۰ دستگاه کامیون به مرز پرویزخان مراجعه کردند که گفته شد این کامیون‌ها پشت گمرک معطل مانده‌اند. سخنگوی گمرک افزود: در حال حاضر تمامی این کامیون‌ها از مرز خارج شدند و هیچ یک از آنها از سوی عراق برگشت نخورده است. وی با اشاره به اینکه ظرفیت ناوگان حمل و نقل و بازار آنها حدود ۱۰۰ کامیون در روز است، بیان داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کامیونهای حامل سیب زمینی صادراتی طی چهار روز گذشته بدون آنکه برگشتی داشته باشند به عراق صادر شد.

ترخیص ۵۷۰۰ تن برنج وارداتی در قشم آغاز شد

ایسنا| رییس کل دادگستری هرمزگان از آغاز روند ترخیص پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج وارداتی مانده در انبارهای گمرک قشم در پی تعیین مهلت دستگاه قضایی خبر داد. در پی مهلت تعیین شده دستگاه قضایی برای ترخیص برنج‌های وارداتی مانده در انبارهای گمرک قشم، روند ترخیص و بارگیری این محموله‌ آغاز شده است. وی افزود: با هدف احقاق حقوق عامه و به منظور نظارت بر بازار و تعدیل قیمت‌ها، پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج وارداتی موجود پس از مدت‌ها بلاتکلیفی و ترخیص توسط صاحبان کالا، به وسیله کامیون‌های سنگین و نیمه سنگین در حال بارگیری و ارسال به مناطق مختلف کشور است. تأخیر در روند ترخیص این محموله‌ها سبب شده بود که این حجم زیاد از کالای اساسی برنج در معرض انقضای مدت مصرف قرار گیرد. بنابر گزارش کارشناسان و مسوولان مربوطه درصورت ادامه معطلی در روند ترخیص، این محموله‌های بزرگ برنج در معرض فساد قرار می‌گرفت و در نهایت چاره‌ای جز معدوم نمودن آنها وجود نداشت که این موضوع با توجه به تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان و منجر به تحمیل خسارت قابل توجهی به بیت المال می‌شد. 

 

ارسال نظر