افزایش صدور جواز صنعتی

۱۳۹۹/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۰۶۲
افزایش صدور جواز صنعتی

تعادل| 

آمارهای ارایه شده از سوی معاون طرح و برنامه وزارت صمت، حاکی از افزایش صدور پروانه‌های صنفی و جواز تاسیس صنعتی است. جزییات آماری نشان می‌دهد، تا پایان مهرماه امسال نزدیک به 338 هزار فقره پروانه‌های صنفی صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش حدود 54 درصدی داشته است. تعداد پروانه‌های صنفی صادر شده در مدت مشابه سال گذشته ۲۱۹ هزار و ۴۴۵ فقره بود. همچنین در مدت یاد شده، ۳۶۶۵ پروانه بهره‌برداری صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، آمارها بیانگر این است که در ۷ ماهه سال جاری 22 هزار و ۴۵ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری۲ میلیون و 721 هزار میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال ۴۸۴ هزار و 385 نفر صادر شده است.بر این اساس صدور جواز تاسیس صنعتی از لحاظ تعدادی افزایش بیش از ۴۵ درصدی، از لحاظ پیش‌بینی سرمایه‌گذاری افزایش ۴۸ درصدی و از لحاظ پیش‌بینی اشتغال افزایش بیش از ۳۷ درصدی داشته است. 

    جزییات آماری از روند صدور مجوزها 

معاون وزیر صمت از صدور ۳۶۶۵ پروانه بهره‌برداری طی هفت ماه نخست امسال خبر داد.سعید زرندی اعلام کرد: در هفت ماهه سال جاری ۳۶۶۵ پروانه بهره‌برداری صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.جزییات آماری بیانگر این است که تعداد پروانه‌های صنفی صادر شده در مدت مشابه سال گذشته یعنی تا پایان مهرماه سال ۹۸ برابر با ۲۱۹ هزار و ۴۴۵ فقره بوده است.همچنین در ۷ ماهه امسال 22 هزار و ۴۵ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری۲ میلیون و 721 هزار میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال ۴۸۴ هزار و 385 نفر صادر شد. بر این اساس صدور جواز تاسیس صنعتی از لحاظ تعدادی افزایش بیش از ۴۵ درصدی، از لحاظ پیش‌بینی سرمایه‌گذاری افزایش ۴۸ درصدی و از لحاظ پیش‌بینی اشتغال افزایش بیش از ۳۷ درصدی داشته است. گفتنی است در ۷ ماهه سال ۱۳۹۸ تعداد جواز تاسیس صادره صنعتی 15 هزار و 189 فقره با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیون و 840 میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال ۳۵۲ هزار و ۸۴۹ نفر بوده است.در زمینه صدور پروانه بهره‌برداری نیز در ۷ ماهه امسال 3 هزار و 665 فقره پروانه صادر شد که از لحاظ تعدادی افزایش 3.1 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.این پروانه‌های بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۵۱۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۶۲ هزار و ۸۲۰ نفر بوده که به ترتیب از لحاظ سرمایه‌گذاری افزایش بیش از 105 درصدی و از لحاظ اشتغالزایی اشتغال بیش از ۱۴ درصدی داشته است.

از سوی دیگر، آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد، طی 6 ماهه اول امسال میزان استخراج اسمی پروانه‌های بهره‌برداری صادره معادن 13 میلیون و 954 هزار تن بود که در مقایسه با 6 ماهه ابتدایی سال قبل رشد 18.1 درصدی را تجربه کرده است. در این مدت تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره معادن معادل 308 فقره بوده که نسبت به نیمه اول سال 98 رشد 7.3 درصدی را داشته است.در عین حال، اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری صادره معادن طی نیمه اول امسال 2 هزار و 538 نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.3 درصد افت داشته است.در بین استان‌های کشور، قزوین بیشترین رشد تعداد، استخراج اسمی و اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری صادره معادن را طی نیمه اول سال به خود اختصاص داده است.

    وضعیت تولید و تسهیلات 

همچنین بنابر اعلام معاون طرح و برنامه وزیر صمت و براساس آمارهای رسمی، از بین ۳۴ محصول منتخب، ۲۱ محصول با رشد تولید مواجه شده‌اند که این محصولات جزء کالاهای اصلی بخش صنعت و معدن است. جزییات این آمارها نشانگر این است که در این مدت کاتد مس با ۱۶۹ هزار تن با رشد ۸ درصدی، فولاد خام با ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن با رشد ۸.۷ درصدی، انواع خودرو سواری با حدود ۴۷۹ هزار دستگاه با رشد بیش از ۲۱ درصدی، شمش آلومینیوم با بیش از ۲۳۱ هزار تن با رشد ۵۲ درصدی، سیمان با تولید نزدیک به ۴۲ میلیون تن رشد ۱۴ درصدی و ماشین لباسشویی با ۵۵۰ هزار دستگاه با رشد ۵۳ درصدی را در هفت ماهه امسال نشان می‌دهد. 

معاون طرح و برنامه وزرات صمت، در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تأمین مالی واحدهای تولیدی را از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و افزود: برای تحرک بیشتر واحدهای صنعتی نیازمند سرعت بیشتر نظام بانکی هستیم. از این رو بنابر اظهارات زرندی، دو محلی که وزارت‌خانه برای کمک به تأمین مالی واحدهای صنعتی دارد، در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ بودجه و پروژه رونق تولید است که در ۷ ماه امسال جمعاً از این محل حدود ۲۵۰۰ واحد تأمین مالی شده‌اند. به گفته او، بعد از پیگیری‌های متعدد این وزارتخانه برای تأمین مالی بخش صنعت و معدن، مصوبه‌ای در کارگروه رفع موانع جهش تولید و شورای پول و اعتبار به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان تصویب شد. زرندی همچنین با تاکید بر اینکه این منابع با رویکردی متفاوت از تسهیلات گذشته قرار است به بخش صنعت و معدن اعطا شود، ابراز امیدواری کرد که فرایند اجرایی آن با سرعت بیشتری در سیستم بانکی آغاز شود تا واحدهای تولیدی در ماه‌های پایان سال بتوانند از آن بهره مند شوند. حال چنانچه نگاهی به آمار رسمی بیندازیم مشاهده می‌کنیم که طی نیمه اول امسال 27.8 درصد متقاضیان تسهیلات برای تولید و اشتغال تبصره 18 موفق به دریافت این تسهیلات شدند. همچنین جزییات آماری نشانگر این است که طی نیمه اول امسال 2 هزار و 10 مورد ثبت نام برای دریافت تسهیلات تولید و اشتغال (تبصره 18) صورت گرفته که هزار و 87 مورد جهت دریافت این تسهیلات به ارزش 8 هزار و 267 میلیارد تومان به بانک معرفی شدند. همچنین بنابر آمارهای رسمی، در نهایت 559 متقاضی موفق به دریافت 3 هزار و 231 میلیارد تومان تسهیلات تولید و اشتغال شدند. یعنی 27.8 درصد متقاضیان دریافت این تسهیلات توانستند، وام مورد نیاز خود را از سیستم بانکی دریافت کنند.


 

ارسال نظر