۹ پیشنهاد برای آزادسازی واردات خودرو

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۶۰
۹ پیشنهاد  برای آزادسازی واردات خودرو

تعادل - گروه صنعت|

انجمن واردکنندگان خودرو به منظور آزادسازی واردات خودرو ۹ پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی ارایه کرده است. بنابر اعلام این انجمن، واردکنندگان با ارز خود که در خارج از کشور است، می‌توانند خودرو وارد کنند، بدون اینکه یک دلار ارز از کشور خارج کنند، در عوض خودرو وارد می‌کنند، اما در مقابل سه اتفاق می‌افتد، در وهله اول دولت می‌تواند کسری بودجه خود را جبران کند، بدون اینکه تورمی ایجاد شده یا اینکه به نقدینگی جامعه اضافه شود.در وهله دوم ارزی که در خارج از کشور وجود دارد، می‌تواند به صورت خودرو به کشور وارد شود که این مساله بسیار مهم است؛ زیرا که سرمایه‌های کشور بالاخره باز می‌گردند، در وهله سوم نیز با ورود خودروی خارجی به کشور بازار جان تازه‌ای می‌گیرد و قیمت‌ها شکسته می‌شود، زمانی‌که بازار وارداتی‌ها بشکند، قیمت خودرو‌های داخلی نیز تکان می‌خورد و این موضوع در مجموع نیز به نفع مردم تمام خواهد شد. در همین رابطه، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، نیز در اظهاراتی تاکید کرده که با واردات خودرو، قیمت‌ها در بازار به‌شدت کاهش خواهد یافت. به گفته مهدی دادفر، اگر دولت رضایت به آزادسازی واردات خودرو دهد، اولین نتیجه‌ای که حاصل شده و از التهابات بازار خواهد کاست و بازار خودرو آرام شده و قیمت خودروهایی که تا۳ میلیارد تومان هم بالا رفته، بسیار کاهش خواهد یافت. 

    جزییات 9 طرح پیشنهادی 

برای واردات خودرو 

وزیر صمت در حاشیه سفر اخیر خود به استان کرمان و در دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان، ضمن تاکید براینکه هر ایرانی حق دارد خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب سوار شود، برای بار دوم از مردم بابت کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی عذرخواهی و تصریح کرد که در دوران فراوانی ارز نیز نتوانستیم خودروی مناسب به مردم تحویل دهیم. علیرضا رزم‌حسینی، معتقد است که ممنوعیت واردات خودرو سبب شده تا خودروسازان هرگونه که خواسته خودرو تولید و با هر قیمت دلخواهی روانه بازار کنند؛ لذا به نیابت از مسوولان قبلی از مردم عذرخواهی می‌کنم.

در همین حال، اخیرا نیز مباحثی از سوی صاحبنظران مبنی بر آزادسازی بازار خودرو برای شکستن انحصار صنعت خودرو در کشور تاکید می‌ورزند. در همین حال، برخی خبرها نیز حکایت از این دارد که مجلس طرحی برای وضعیت بازار خودرو دارد که احتمالا به زودی بررسی خواهد شد. 

در همین حال، انجمن واردکنندگان خودرو، ۹ طرح پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو به شرح زیر ارسال کرده است: 

۱.اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور (تبدیل تهدید به فرصت) کلیه مسوولیت‌های اجرایی اعم از رایزنی، معرفی حساب و وجوه به سفارت جمهوری اسلامی در کشور مبدا  و...  را واردکنندگان راسا پذیرا خواهند بود.

۲.اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌های شرکت‌های نمایندگی و مالکان کسب و کار حوزه‌ تجارت خودرو (ورود دارایی‌ها از طریق خودرو به کشور) 

۳.اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از اعتبار یک تا دو ساله شرکت‌های تولیدکننده اصلی به نمایندگان‌شان بدون خروج هرگونه ارز یا ریال از کشور حداقل در شرایط فعلی

۴. اجازه از سرگیری واردات خودرو برای خودروهای هیبریدی  صرفا جهت جایگزینی و به کارگیری در حمل و نقل عمومی (این مهم منجر به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و حداقل کاهش مصرف سوخت به میزان ۴۰درصد برای این نوع از خودروها ضمن ارتقای سطح ایمنی و آسایش رانندگان خودورهای عمومی خواهد شد.) 

۵. اجازه از سرگیری واردات خودرو صرفا برای واردات خودروهای کم مصرف که منجر به کاهش حداقل ۴۰درصدی مصرف سوخت، این سرمایه جایگزین ناپذیر خواهد شد. (خودورهای زیر ۱۵۰۰ سی‌سی) 

۶. اجازه از سرگیری واردات خودرو صرفا برای واردات خودروهای با ارزش کمتر از ۱۰ هزار یورو

۷. اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از بخشی از منابع ارزی بلوکه شده حاصل از فروش نفت

۸. اجازه از سرگیری واردات خودرو با سهمیه‌بندی خودروهای وارداتی بین فعالان حوزه و تخصیص حجم معینی از واردات به هر یک از فعالان با هدف حفظ کسب و کار این فعالین این حوزه از کسب و کار

۹. اجازه از سرگیری واردات خودرو به ازای انجام صادرات کالا توسط واردکنندگان خودرو با کارت بازرگانی واردکننده خودرو.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه در شرایط فعلی بخش‌خصوصی و واردکنندگان رسمی کشور قادر به واردات خودرو حتی بدون انتقال یک دلار ارز است، اظهار می‌کند: همچنین با رفع ممنوعیت واردات خودرو، بطور تقریبی ۱۴ هزار نیروی انسانی تعدیل شده به چرخه کار باز خواهند گشت.مهدی دادفر ضمن تاکید براینکه با واردات خودرو، قیمت‌ها در بازار به‌شدت کاهش خواهد یافت، گفت: اگر دولت رضایت به آزادسازی واردات خودرو دهد، اولین نتیجه‌ای که حاصل شده و از التهابات بازار خواهد کاست، این است که بازار خودرو آرام شده و قیمت خودروهایی که تا سه میلیارد تومان هم بالا رفته است، بسیار کاهش خواهد یافت. به جرات می‌توان گفت که به دنبال کاهش نرخ ارز، با همین نرخ فعلی در صورت آزادسازی واردات خودرو، خودروهای لوکس سه میلیاردی به زیر یک میلیارد هم خواهد رسید.

او همچنین در اظهاراتی دیگر گفته است که در حال حاضر خودرو‌های وارداتی که در بازار هستند، همگی با افزایش قیمت بیش از حدی روبرو شده‌اند، قدر مسلم باکاهش قیمت دلار نرخ‌ها نیز افت خواهد کرد، از سویی، اما به دلیل اینکه واردات ممنوع است، خودرو‌های صفر کیلومتر نایاب شده‌اند، برای همین نیز آنها به اصطلاح بی‌قیمت هستند و هرکس هر نرخی را بخواهد اعلام می‌کند.بنابه اظهارات دادفر، در حال حاضر خودرویی به مانند سانتافته صفر اگر با ارز ۳۰ هزار تومانی وارد شود، بدون حقوق و عوارض گمرکی ۶۰۰ میلیون تومان و با احتساب تمامی هزینه‌های آن در حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد، اما امروز این خودرو ۳ میلیارد تومان در بازار برچسب قیمتی خورده، به نظر می‌رسد اگر کاهش نرخ دلار چشمگیر باشد، خودرو‌های وارداتی نیز می‌تواند با یک کاهش ۱۰۰ درصدی مواجه شوند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه دولت به تازگی تصمیم گرفته واردات را با استفاده از ارز متقاضی امکان پذیر کند، عنوان می‌کند که ما از مدت‌ها پیش اعلام کردیم واردکنندگان با ارز خود که در خارج از کشور است، می‌توانند خودرو وارد کنند، بدون اینکه یک دلار ارز از کشور خارج کنند، در عوض خودرو وارد می‌کنند، از این طرف سه اتفاق می‌افتد، در وهله اول دولت می‌تواند کسری بودجه خود را جبران کند، بدون اینکه تورمی ایجاد شده یا اینکه به نقدینگی جامعه اضافه شود.

 

ارسال نظر