اثر کاهش واردات نهاده‌ها بر تولید

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۲۰

رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور عنوان کرد که بیش از 80 درصد از مواد اولیه تولید پروتئین حیوانی در کشور از محل واردات تامین ‌می‌شود و ایجاد محدودیت در تامین مواد اولیه، انگیزه و توان تولید را کاهش ‌می‌دهد؛ همان‌گونه که در سال جاری واردات نهاده‌ها با مشکلات جدی مواجه بوده و از میزان آن کاسته شده است. مجید موافق قدیری، دلیل کمبود نهاده‌های دامی و افزایش قیمت این نهاده‌ها در بازار غیررسمی را تحریم‌های داخلی و خارجی و ایجاد رکود و تنش در حلقه‌های مختلف زنجیره تامین پروتئین عنوان کرد و گفت: بیش از 80 درصد از مواد اولیه تولید پروتئین حیوانی در کشور وابسته به واردات است. او در گفت‌وگو با «اتاق بازرگانی تهران» عنوان کرد که تحریم‌های داخلی و خارجی جریان ورود نهاده‌های دامی را محدود و باعث ایجاد رکود و تنش در حلقه‌های مختلف زنجیره تامین پروتئین شده است. 

او با اشاره به وضعیت واردات سه نوع نهاده دامی به کشور گفت: از ابتدای سال 1399 تا دهم آبان ماه، ثبت سفارش کنجاله سویا معادل یک میلیون و 300 هزار تن بوده که این رقم در مدت مشابه سال 1398 معادل 900 هزار تن بوده است به این ترتیب، ثبت سفارش این نهاده در مدت یاد شده سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، 42 درصد افزایش یافته و تخصیص ارز به واردات کنجاله سویا، 31 درصد رشد داشته است. در عین حال تامین ارز برای آن 79 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است. اما ارزش ترخیص37 درصد و ترخیص وزنی 32 درصد افت داشته است. نتیجه آنکه در سال جاری 767 هزار تن کنجاله سویا وارد شده و این رقم در سال گذشته یک میلیون و 135 هزار تن بوده است. قدیری با بیان اینکه ذرت دامی یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین کالای وارداتی به کشور است، افزود: ثبت سفارش ذرت دامی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش یافته اما تخصیص ارز به این کالا 9 درصد افزایش داشته و تامین ارز آن 3 درصد کاهش یافته است. در عین حال، ارزش ترخیص این کالا 17 درصد و ترخیص وزنی آن 21درصد رشد داشته است. بدین ترتیب، در سال جاری معادل 6 میلیون و 78 هزار تن ذرت دامی وارد کشور شده و در سال گذشته این رقم معادل 5 میلیون و 12 هزار تن بوده است. رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور، درباره ثبت سفارش جو دامی، نهاده‌ای که ۵۰ درصد از نیاز کشور به آن از طریق واردات تامین ‌می‌شود، توضیح داد: ثبت سفارش این نهاده از ابتدای سال تا دهم آبان ماه 1399 نسبت به مدت مشابه سال قبل 85 درصد کاهش یافته است. بر همین مبنا، تخصیص ارز به این کالا، نسبت به مدت مشابه سال قبل 57 درصد و تامین ارز4200تومانی آن 55 درصدکاهش داشته است. افزون بر این، ارزش ترخیص این کالا 44 درصد و ترخیص وزنی آن 41درصد افت کرده است. بدین ترتیب، در سال 1399 معادل یک میلیون و 128 هزار تن جو دامی وارد شده و در سال گذشته یک میلیون و901 هزار تن جو وارد شده بود. وی افزود: اگر سیاست‌گذار اقتصادی نسبت به تامین ارز و ترخیص جو دامی موجود در بنادر که بعضا 6 ماه از رسوب آنها گذشته و البته برنامه‌ریزی خرید جو فصل جدید اقدام جدی نکند، در ماه‌های آینده شاهد اتفاقاتی خواهیم بود که هم‌اکنون برای کنجاله سویا در حال رخ دادن است. 

قدیری همچنین درباره وضعیت تولید مرغ و تخم‌مرغ تحت تاثیر کمبود نهاده‌های دامی گفت: تولید مرغ آماده طبخ در آذرماه حدود ١۵۸ هزار تن و دی ماه حدود ۱۹۱ هزار تن خواهد بود. اما با توجه به افزایش نسبتاً زیاد قیمت گوشت قرمز که به حدود 20 درصد ‌می‌رسد، فشار تقاضا به بازار مرغ تسری یافته و این مساله موجب افزایش قیمت مرغ خواهد شد. او با بیان اینکه «دامداران، مرغداران و کارخانجات تولید خوراک دام، در تامین به موقع نهاده‌های دامی با مشکلات جدی مواجه‌اند» ادامه داد: واردات دچار محدودیت شده و توزیع نهاده‌ها نیز به موقع انجام نمی‌گیرد. به همین دلیل، دامداران و مرغداران نمی‌توانند به وظایف و تعهداتشان به موقع عمل کنند. در نتیجه، ریسک سرمایه‌گذاری در این صنعت افزایش یافته و انگیزه تولید و کسب‌وکار کاهش ‌می‌یابد.

 

ارسال نظر