روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۷۷۸

ترخیصی‌های اولویت‌دار کدامند؟ 

فارس | معاون فنی گمرک با اشاره به مصوبات ستاد تنظیم بازار گفت: گمرک براساس اولویت تعیین شده وزارت صمت برای کالاهای اساسی ضروری و مواد اولیه، بدون الزام به کد رهگیری آنها را ترخیص می‌کند. مهرداد جمال ارونقی، با اشاره به مصوبات صدویازدهمین جلسه ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: مقرر شد به منظور تسریع در ترخیص کالاهای موجود در گمرکات کشور و با توجه به شرایط حاکم بر کشور، گمرک تمامی کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی را که تا تاریخ ۹۹/۰۸/۱۰ دارای قبض انبار هستند را بر اساس اولویت‌های اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با استفاده از ارز صادراتی، ارز متقاضی و یا ارز تامین شده توسط بانک مرکزی بدون الزام به کد رهگیری  ترخیص کند.

 معاون فنی گمرک با بیان اینکه تعرفه کالاهای مشمول توسط وزارت صمت به گمرک اعلام خواهد شد، گفت: گمرک مکلف است نسبت به تمامی کالاهای اساسی که در صف تخصیص یا تامین ارز هستند و برای ترخیص نیاز به تامین ارز دارند، به دلیل فساد پذیری کالاها با تشخیص و تایید وزارتخانه مربوطه تا سقف ۹۰ درصد اقدام به ترخیص درصدی کالاها کنند. وی ادامه داد: همچنین در مورد ترخیص کالاهایی که نیاز به اخذ مجوزهای قانونی از دستگاه‌های مختلف دارند، نمونه‌برداری توسط مرجع واحد و مجوز ترخیص نیز توسط همان مرجع صادر و در گمرک جمهوری بستر سامانه به گمرک ابلاغ شود. ارونقی با اشاره به اینکه جهت تسریع و تسهیل در انجام تشریفات گمرکی، نمونه‌برداری هنگام تخلیه و قبل از اظهار صورت می‌پذیرد، یاد آور شد: مقرر شده وزارت صمت نسبت به ایجاد ساختار الکترونیکی برای رصد مدت زمان انجام فرآیند تجارت خارجی از زمان ثبت سفارش تا زمان ترخیص قطعی کالا در سامانه جامع تجارت الکترونیکی یک ماه تجارت اقدام و به دستگاه‌های متولی ابلاغ کند.

بیشترین کالای مکشوفه قاچاق کدامند؟

ایسنا| در هفت ماهه امسال بازرسی از صنوف تولیدی و توزیعی استان تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد رشد داشته و بیشترین کالاهای مکشوفه در حوزه قاچاق نیز انواع لاستیک خودرو، برنج، روغن، لوازم آرایشی و بهداشتی بوده است. بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان صمت استان تهران، در هفت ماهه امسال بیش از ۴۱۶ هزار بازرسی از صنوف تولیدی و توزیعی استان تهران انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد رشد داشته است. در نتیجه این بازرسی‌ها، ۴۰ هزارو ۳۵۲ پرونده به ارزش ۱۷هزارو ۹۰۴ میلیارد ریال تشکیل و جهت مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است. بیشترین صنوف مورد بازرسی قرار گرفته در این مدت نیز شامل لبنیات و سوپر مارکت‌ها، واحدهای توزیع گوشت قرمز و مرغ، نانوایی‌ها، میوه فروشی‌ها و مراکز عرضه اقلام بهداشتی بوده است. همچنین درهمین بازه زمانی حدود ۴۰ هزار بازرسی درحوزه قاچاق کالا انجام و در نتیجه آن ۳۶۵ پرونده به ارزش ۱۵۲ میلیارد ریال تشکیل شده که بیشترین کالاهای مکشوفه انواع لاستیک خودرو، برنج، روغن، لوازم آرایشی و بهداشتی بوده است. در این میان طبق اعلام سازمان صمت استان تهران در مدت یاد شده بیش از ۲۲ هزار بازرسی از واحدهای صنفی نانوایی در استان تهران انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۷ درصدی داشته است. از این تعداد بازرسی تعداد ٤٦٠٠ برگ گزارش تنظیم به ارزش بیش از ۲۱ هزارو ۸۶۳ میلیون ریال تنظیم شده که مراتب آن جهت تعیین تکلیف و صدور رای به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است. بیشترین عناوین تخلف نیز گرانفروشی، کم فروشی و عرضه خارج از شبکه سهمیه آرد دولتی بوده است.

تنظیم وکالت کارت‌های بازرگانی معاونت در قاچاق است

فارس | دادستان کل کشور اعلام کرد: تنظیم وکالت برای واگذاری کارت‌های بازرگانی معاونت در بزه قاچاق است. محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور اعلام کرد واگذاری کارت بازرگانی به غیر قاچاق محسوب می‌شود و تنظیم وکالت در دفاتر اسناد رسمی برای کارت‌های بازرگانی نیز معاونت در بزه قاچاق است. در این نامه آمده است: نظر به اینکه بر اساس تبصره ۴ بند ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون صادرات و واردات دارندگان کارت بازرگانی حق واگذاری آن به غیر برای استفاده از مزایای کارت بازرگانی را ندارند، بنابراین هر نوع معامله با اعطای وکالت برای استفاده از کارت‌های بازرگانی بر خلاف مقررات بوده و در صورتی که ذی‌نفع واقعی شخصی غیر از دارنده آن باشد، ورود کالا با استناد به آن به جهت عدم رعایت تشریفات قانونی ورود و خروج، مشمول مقررات بند یک ماده یک قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و جرم قاچاق، تلقی می‌گردد.

 

ارسال نظر