بازار

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۷۷۷

سقوط قیمت گوشت در تهران

رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی گفت: در هفته‌های گذشته شاهد کاهش ۱۵ تا ۲۰هزار تومانی در هر کیلو گوشت گوسفندی بوده‌ایم. علی‌اصغر ملکی افزود: روند کاهشی قیمت در بازار گوشت قرمز ادامه‌دار است و یکی از علت‌های آن، جلوگیری از قاچاق دام از کشور است. وی گفت: در حال حاضر عرضه در بازار بیشتر شده و با قولی که مسوولان به دامداران برای تحویل نهاده‌های دامی با ارز چهار هزار و 200 تومانی داده‌اند این امید است که قیمت‌ها باز هم شکسته شود. رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در خصوص قیمت‌ها هم افزود: در حال حاضر گوشت گوسفندی شقه بدون دنبه در سطح عرضه با قیمت 105 تا 110 هزار تومان به مغازه‌دار داده می‌شود و آنها هم با سود 10 درصدی گوشت را به مردم می‌فروشند. ملکی گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی درب مغازه باید بین 120 تا 125 هزار تومان فروخته شود. وی در خصوص قیمت گوشت گوساله هم افزود: قیمت گوشت گوساله هم مانند قیمت گوشت گوسفند رو به کاهش است و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه‌دار باشد.

افزایش ۱۳۶ درصدی قیمت برنج خارجی

ایسنا | روند افزایشی قیمت برنج‌های خارجی که از چند ماه پیش آغاز شده بود، در نهایت به گرانی آن تا ۱۳۶ درصدی نسبت به پارسال منتهی شد و این در حالی است که بعد از برطرف شدن موانع ترخیص برنج‌های دپو شده در گمرک، اکنون به تدریج در حال ورود به بازار است. برنج از جمله کالاهای اساسی است که از اوایل امسال از لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰تومانی خارج شد و با ارز نیمایی که به حدود ۲۶ هزار تومان می‌رسد، تامین می‌شود؛ موضوعی که از نظر فعالان بازار موجب رشد قیمت برنج وارداتی شد. اما در کنار آن، دپوی بیش از ۲۳۰ هزار تن برنج وارداتی از سال گذشته تاکنون و عدم امکان ترخیص، در افزایش قیمت این محصول تاثیرگذار بود. وضعیت واردات برنج نشان از کاهش آن داشت؛ به‌طوری که طبق اعلام مسوولان گمرک از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به ترخیص ۵۸۰ هزار تن برنج به ارزش ۵۳۳ میلیون دلار از گمرکات کشور اقدام شد، در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۹۸۶ هزار تن برنج به ارزش بیش از یک میلیون دلار ترخیص شده بود. این آمار نشان می‌دهد که ترخیص برنج در سال جاری از لحاظ وزنی ۴۱ درصد و ارزش دلاری تا ۴۹ درصد کاهش دارد. از سویی بررسی قیمت برنج‌های خارجی براساس گزارش مرکز آمار از این حکایت دارد که قیمت هر کیلو از این محصول در مهر پارسال ۸۹۰۰ تومان بوده که در شهریور امسال به ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان و در مهر تا ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد که حداقل قیمت برنج وارداتی در مهر سال جاری ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان و حداکثر آن تا ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است. قیمت برنج‌های وارداتی از شهریور تا مهر ۱۲.۳ درصد و از مهر امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل تا ۱۳۶ درصد گران‌تر شده است. به نظر می‌رسد که با ترخیص تدریجی برنج‌های دپو شده در گمرک و ورود آن به بازار این انتظار وجود دارد که تا حدی قیمت‌ها که با افزایش قابل توجهی همراه بوده متعادل شود.

قیمت مصوب گوجه فرنگی و پیاز اعلام شد

ایلنا | اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی قیمت مصوب هر کیلوگرم گوجه فرنگی را برای عرضه‌کننده 7 تا 11 هزار تومان و هر کیلوگرم پیاز را از 5 تا 7 هزار تومان اعلام کرد. این اتحادیه نرخ سود قانونی برای عرضه به مصرف کننده را 35 درصد عنوان کرد. اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین نرخ‌های مصوب دو محصول گوجه فرنگی و پیاز که این روزها از نوسان قیمت‌ بالایی روبرو شده‌اند، گفت: در بین محصولات سبزی و تر‌بار گوجه فرنگی با افزایش قیمت در هفته‌های اخیر را تجربه کرده است. وی ادامه داد: عمده دلیل افزایش قیمت این محصول مربوط به تغییر فصل است، اما واسطه‌های سودجو نیز نقش مهمی در افزایش قیمت آن داشته‌اند. کارگر با اشاره به تعیین نرخ‌های مصوب از سوی اتحادیه برای عرضه این محصولات با هدف کنترل بازاراظهار کرد: بر اساس آخرین نرخنامه هر کیلوگرم گوجه بسته به کیفیت از 7 تا 11 هزار تومان به مغازه‌دارها عرضه می‌شود. وی نرخ مصوب هر کیلوگرم پیاز شیری را 6 تا 5 هزار تومان، پیاز قرمز را 5 تا 7 هزار تومان و پیاز زرد را 5 تا 6 هزار تومان اعلام کرد.

حق بیمه قالیبافان سال اول رایگان شد

رییس مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد: بیش از ۴۰۰ هزار قالیباف و فعال حرف مرتبط در سراسر کشور تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند که در سال نخست طرح، قالیبافان فاقد هیچگونه خدمات و مشمولیت تحت پوشش بیمه‌ای رایگان قرار می‌گیرند. فرح ناز رافع تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر ۲ میلیون فعال مستمر و غیرمستمر در حوزه قالیبافی و حرف مرتبط در سراسر کشور فعال هستند که فقط حدود ۲۰۰ هزار نفر از آنها تحت پوشش بیمه‌ای می‌باشند. وی با اشاره به اینکه طبق آمار موجود بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر فعال مستمر قالیبافی در کشور وجود دارد گفت: مهم‌ترین برنامه حمایتی از جامعه قالیبافی، فرش‌بافی، جاجیم و گلیم بافی و همچنین حرف مرتبط، انجام حمایت بیمه‌ای و ارایه خدمات مرتبط است.

 

ارسال نظر