سریال ناتمام برنج‌های رسوبی

۱۳۹۹/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۶۱۸
سریال ناتمام برنج‌های رسوبی

تعادل |

دعوای سریالی بر سر برنج‌های رسوبی در گمرکات هنوز ادامه دارد. پس از رسانه‌ای شدن رسوب 200 هزارتن برنج در گمرکات کشور، شاهد بحث و جدل بین سه نهاد دولتی از جمله گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی بر سر ترخیص این قلم کالای اساسی بودیم. در این میان واردکنندگان خواهان ترخیص کالای خود از گمرک به دلیل رو به فساد رفتن و کمبود آن در بازار، شده بودند. آنها علت اصلی ماندن این حجم از برنج در گمرک را عدم همکاری بانک مرکزی در تخصیص ارز عنوان کردند. اما با توجه به اینکه موضوع برنج‌های مانده در گمرک طی روزهای گذشته وارد فاز جدیدی از کشمکش بین بانک مرکزی و گمرک شد، رییس انجمن واردکنندگان برنج روز گذشته در اظهاراتی از حل شدن مشکل ارزی و صدور کد تخصیص ارز خبر داد و اعلام کرد که فعلا تمایلی به ترخیص این کالا از گمرک ندارند؛ چرا که به نوعی برای آنها به صرفه نبوده و قیمت برنج وارداتی با برنج داخلی برابری می‌کند. اظهارات رییس انجمن واردکنندگان گویا به مذاق معاون فنی گمرک زیاد خوش نیامد، به‌طوری‌که در واکنش به صحبت‌های او عنوان کرد که این سازمان نیز براساس قوانین امور گمرکی نسبت به اعمال قانون متروکه با رعایت مقررات مربوطه برای برنج‌های دپو شده اقدام خواهد کرد.

    واردکنندگان: مشکل کد تخصیص ارز 

برنج‌های رسوبی حل شد

موضوع دپو شدن برنج در گمرک و عدم ترخیص و عدم اختصاص ارز به واردات این محصول و اعلام خبر احتمال فاسد شدن 200هزار تن برنج، به محل بحثی بین نهادهای دولتی تبدیل شده است. گمرک می‌گوید انگشت اتهام را به سمت بانک مرکزی نشانه می‌گیرد که در تخصیص ارز برای خروج کالاهای مانده در گمرک، تعلل می‌ورزد. در مقابل مسوولان بانک مرکزی نیز، می‌گویند اشکال از گمرک است و علت اصلی رسوب برنج‌های وارداتی را ترخیص درصدی کالا توسط «گمرک»، بدون داشتن تخصیص ارز و کد رهگیری برای ثبت‌ سفارش مرتبط با آنها می‌داند. اما ذی نفعان این ماجرا که همان واردکنندگان برنج هستند، به تازگی اعلام کردند که فعلا تمایلی به ترخیص این کالا از گمرک ندارند واز حل شدن مشکل ارزی و صدور کد تخصیص ارز خبر داده‌اند. در همین رابطه، دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه مقصر دانستن سازمان یا فردی در ماجرای دپوی ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات مشکلی را حل نمی‌کند، به «ایسنا» می‌گوید: حدود یک هفته است که مشکل کد تخصیص ارز توسط بانک مرکزی حل شده و واردکنندگان بایستی بعد از تامین ارز اقدام به ترخیص این ۲۰۰ هزارتن برنج کنند. بنابه اظهارات مسیح کشاورز، رسوب برنج‌های وارداتی در بنادر موضوع جدید نیست. سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد و ناگهان واردات برنج ممنوع شد. این موضوع چهار ماه ادامه داشت تا اینکه بارهای برنج در بنادر رسوب کرد. بعد ازآن هم وزارت صمت به جای وزارت جهاد کشاورزی متولی مدیریت واردات کالا شد و تا این وزارتخانه با سازوکار واردات آشنایی پیدا کند، زمان زیادی سپری شد.

کشاورز در ادامه می‌افزاید: به بخشی از بارهای برنج سال ۱۳۹۸ از طرف بانک مرکزی کد تخصیص تعلق گرفت و ترخیص شدند و ترخیص بخش دیگری از این برنج‌ها به سال ۱۳۹۹ موکول شد. همچنین براساس آمار اعلامی از سوی او، ابتدای سال ۱۳۹۹ نیز ارز واردات برنج از ۴۲۰۰تومانی به نیمایی تغییر کرد و شیوع کرونا هم تقاضا برای برنج را کاهش داد. بنابراین موفق به دریافت کد تخصیص ارز از بانک مرکزی و تامین ارزی آن نشدیم و همه این عوامل منجر به رسوب کالا در بنادر شد. او در عین حال تاکید می‌کند که برنج‌های رسوبی در بنادر فاسد نخواهند شد، زیرا ماندگاری آنها تا دوسال است. یعنی این برنج‌ها تا پایان ۱۴۰۰ قابل مصرف هستند و اگر این برنج‌ها آماده ترخیص شوند به دلیل کاهش زمان انقضا مجددا توسط استاندارد و بهداشت بررسی‌های لازم بر آنها انجام می‌شود.

    گمرک: صدور کد تخصیص ارز به معنای مجوز ترخیص نیست

اما اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان برنج واکنش معاون فنی گمرک ایران را در پی داشت. مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگوی خود با «ایسنا» چند نکته را در رابطه با مسائل مطرح شده توضیح داده و تاکید کرده: صدور کد تخصیص ارز به هیچ عنوان به معنای مجوزی برای ترخیص برنج‌های دپو شده در گمرک نیست و ما هیچ اختیاری برای ترخیص این برنج‌ها با صدور کد تخصیص نداریم و فقط باید کد رهگیری بانک (کد ساتا) صادر شود، بنابراین با صدور کد تخصیص مشکلی برای ترخیص برنج‌ها حل نخواهد شد. او درباره فاسد شدن برنج‌های مانده در گمرک، همچنین مدعی شده که ما در گمرک هیچگاه اعلام نکرده ایم که برنج‌ها فاسد شده‌اند، بلکه تأکید کرده‌ایم که با توجه به شرایط موجود در بنادر و کانتینرها این برنج‌ها رو به فاسد شدن هستند. هرچند تشخیص فاسد و یا سالم ماندن برنج‌ها بر عهده دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان کشاورزی و سازمان ملی استاندارد است و تا زمانی که مجوز معتبر آنها به ما اعلام نشود ترخیص صورت نخواهد گرفت. 

    برنج‌های رسوبی متروکه می‌شوند

 البته ارونقی با اشاره به اینکه برنج‌ها از مدت‌ها قبل به گمرک اظهار شده‌اند و ترخیص آنها صورت نگرفته و در حال حاضر انجمن واردکنندگان برنج عدم تمایل خود برای ترخیص را اعلام کرده، گفته است: گمرک ایران طبق قوانین امور گمرکی اقدام کرده و قانون متروکه را با رعایت مقررات مربوطه برای برنج‌های رسوبی در گمرک اعمال خواهد کرد. از این رو، بنابه گفته معاون فنی گمرک، در صورتیکه گمرک برنج‌های دپو شده که حدود ۲۳۰ هزار تن برآورد می‌شود، را متروکه اعلام کند، این برنج‌ها برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده می‌شود.  در این میان، صدیف بیک‌زاده مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در اظهاراتی به «خبرگزاری فارس»، گفته است: وزارت صمت در مورد میزان ترخیص برنج از گمرکات از برنامه تنظیم بازار عقب‌تر است این در حالی است که این وزارتخانه به اندازه مورد نیاز برای تنظیم بازار ثبت سفارش واردات برنج را انجام داده و بر همان اساس نیز از بازرگانان خواسته تا واردات برنج انجام دهند. حال با توجه به اینکه روز گذشته حسن روحانی رییس‌جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، یک‌بار دیگر تاکید کرد که کندی یا ناهماهنگی در ترخیص کالاهای ضروری به هیچ‌وجه قابل قبول نیست، باید دید ماجرای رسوب ۲۰۰هزار تن برنج در گمرک که ارزش آنها ۴ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود ودیگر کالاهای مانده در گمرک، به کجا می‌رسد.


 

ارسال نظر