رویداد

۱۳۹۹/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۵۲۹

صادرات سیگار تقریبا ۲ برابر شد

ایسنا |جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تولید سیگار در نیمه اول امسال پنج درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته، اما صادرات این محصول با افزایش ۹۷.۲ درصدی مواجه بوده است. بر اساس این آمار در 6 ماهه اول امسال ۲۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید ۲۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نخ در شش ماهه اول سال گذشته پنج درصد کاهش داشته است. در پی این کاهش تولید و با توجه به اینکه میزان مصرف در این شش ماه ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نخ برآورد شده، برآورد قاچاق سیگار هم با ۲۲.۳ درصد افزایش، از شش میلیارد و ۹۰ میلیون نخ سیگار در شش ماهه اول سال قبل به هفت میلیارد و ۴۵۰ میلیون نخ سیگار در مدت مشابه امسال رسیده است. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه صادرات سیگار با افزایش ۹۷.۲ درصدی به ۷۱ میلیون نخ رسیده است. این در حالی است که صادرات سیگار در مدت مشابه سال گذشته ۳۶ میلیون نخ بوده است. براساس اعلام انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی، ۷۰ درصد محصولات دخانیات از طریق واردات تامین می‌شود که عمده آن مربوط به توتون است. همچنین این صنعت ۵۰ هزار نفر اشتغال مستقیم، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم در بخش توزیع، کشاورزی و حمل و نقل دارد و نیاز سالانه آن برای واردات ۳۰۰ میلیون یورو است. از طرف دیگر این صنعت سالانه ۴ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دارد.

شرایط خوب صادرات محصولات کشاورزی به عراق

خبرگزاری فارس |مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت با اشاره به شرایط خوب صادرات محصولات کشاورزی به عراق، گفت: اعمال برخی محدودیت‌های صادرات کشاورزی موقتی و حسب شرایط داخلی این کشور تغییر می‌کند. محمود بازاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد اعمال برخی محدودیت‌های صادرااتی محصولات کشاورزی به کشور عراق، گفت: دولت عراق با توجه به فصل برداشت محصولات کشاورزی هر ساله یک سری محدودیت‌های وارداتی برای محصولات کشاورزی اعمال می‌کند که این کار یا از طریق تعرفه‌گذاری انجام می‌شود یا واردات آن محصول به کشور عراق برای مدت محدودی ممنوع می‌شود. وی با بیان اینکه اعمال اینگونه محدودیت‌ها برای حمایت از تولید داخلی این کشور است، افزود: محدودیت‌های وارداتی محصولات کشاورزی به کشور عراق معمولا موقتی و برحسب شرایط و وضعیت تولید این کشور است.وی با بیان اینکه اعمال این‌گونه محدودیت‌ها تاثیری بر روند تجاری ما ندارد، گفت: صادرکنندگان طی سال‌های اخیر با وضعیت صادرات به این کشور آشنا شده‌اند، بنابراین براساس شرایط اقدام به صادرات می‌کنند، ضمن اینکه در موارد بسیاری نیز وقتی این کشور در محصولی دچار کمبود می‌شود، این محدودیت‌ها را لغو می‌کند  لذا شرایط صادرات برای صادرکنندگان و تجار ما فراهم می‌شود. بازاری بیان داشت: در حال حاضر وضعیت صادرات محصولات کشاورزی ایران به عراق بسیار خوب است.

تهاتر کالا به کالا  چگونه کلید می‌خورد؟

ایسنا |رییس سازمان توسعه تجارت به ارایه جزییاتی از نحوه اجرای مصوبه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در تهاتر کالا پرداخت. چند روز قبل در جریان برگزاری جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، سرانجام با یکی از خواسته‌های صادرکنندگان در برقرار شدن امکان تهاتر کالا به کالا موافقت شد. پیش از این در سال ۱۳۹۸، بانک مرکزی به صادرکنندگان اجازه داده بود که حدود ۳۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به شکل واردات کالا به کشور بازگردانند و ما بقی را از طریق نیما یا اسکناس به کشور برسانند. این دستورالعمل در سال جاری متوقف شد و بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر واردات در ازای صادرات را به رسمیت نمی‌شناسد. موضوعی که با انتقاد جدی صادرکنندگان مواجه شد و آنها اعلام کردند در شرایط تحریم و شیوع کرونا، واردات کالا یکی از تنها راه‌های ممکن برای آنها در ایفای تعهدات ارزی است. به دنبال این انتقادات و البته دشواری‌ها در تامین ارز برای واردات برخی کالاها، سرانجام ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به جمع‌بندی جدیدی رسید و اعلام کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت ماموریت یافت که بر اساس اولویت‌بندی کالایی نسبت به مدیریت ثبت سفارش اقدام کند. بر این اساس، وارد‌کنندگان می‌توانند علاوه بر استفاده از سامانه نیما، ارز مورد نیاز خود را از محل ارز صادرکنندگان به شکل تهاتر به نحو گسترده تامین کنند. چند روز پس از نهایی شدن این برنامه، حالا حمید زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت به ارایه جزییاتی از نحوه اجرای این مصوبه تهاتری پرداخته است.  او با بیان اینکه پیگیری‌های لازم برای اجرای تهاتر کالا با کالا با ۱۰ کشور منتخب از سوی این سازمان انجام می‌شود، اظهار کرد: باید به دنبال بازنگری و اصلاح بسته سیاستی بانک مرکزی باشیم تا از تمامی ظرفیت‌های صادرات برای کشور و در جهت تامین نیازهای ارزی استفاده شود. لازم است دستگاه‌های اجرایی در خصوص موضوع تهاتر کالا - کالا و تبادل فهرست کالاها قبل از هرگونه اقدامی با وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی کنند. به نظر می‌رسد با موافقت دولت و همکاری وزارت صمت، واردات در ازای صادرات در قالب تهاتر مستقیم اجرایی خواهد شد و سازمان توسعه تجارت به زودی فهرست ۱۰ کشوری که امکان تهاتر با آنها وجود دارد را منتشر خواهد کرد.

 

ارسال نظر