اخبار مهم

۱۳۹۹/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۴۹۹

درخواست اصناف از مجلس برای اصلاح قانون نظام صنفی

رییس اتاق اصناف ایران از رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خواست تا در خصوص عدم تامین منابع مالی، عدم اخذ نظرات تشکل‌های بخش خصوصی در تصمیمات اقتصادی مرتبط با تنظیم بازار به ویژه تامین و تخصیص ارز برای نهاده‌ها، تغییرات لحظه‌ای نرخ ارز و … که منجر به رویارویی مردم با حلقه نهایی زنجیره تولید (اصناف) می‌شود و همچنین مداخله سایر دستگاه‌های اجرایی در امور اصناف مانند گردشگری، کشاورزی، راه و ترابری و محدودیت دو دوره‌ای اقدامات لازم را انجام دهد. سعید ممبینی در نشستی که به دعوت هیات رییسه اتاق اصناف ایران از محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیرامون پیگیری‌های پارلمانی اتاق اصناف ایران در ادامه رایزنی‌های اصلاح قانون نظام صنفی و دیگر مشکلات صنفی برگزار شده بود، با اشاره به مشکلات اتاق اصناف ایران و ایراداتی که در قانون نظام صنفی وجود دارد اظهار کرد: اتاق اصناف ایران پیگیر اصلاح قانون نظام صنفی خواهد بود و بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و طرح آماده شده که به زودی به مجلس برای اعلام فوریت به صحن علنی ارسال خواهد شد. وی با اشاره به اهم مسائل اولویتی اصناف و تشکل‌های صنفی را که بعضا نیاز به اصلاح قانون دارد، از پور ابراهیمی به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خواست تا در خصوص عدم تامین منابع مالی پیش بینی شده در قانون تبصره ۷ ماده ۷۲، عدم اخذ نظرات تشکل‌های بخش خصوصی در تصمیمات اقتصادی مرتبط با تنظیم بازار به ویژه تامین و تخصیص ارز برای نهاده‌ها، تغییرات لحظه‌ای نرخ ارز و … که منجر به رویارویی مردم با حلقه نهایی زنجیره تولید (اصناف) می‌شود و همچنین مداخله سایر دستگاه‌های اجرایی در امور اصناف مانند گردشگری، کشاورزی، راه و ترابری و محدودیت دو دوره‌ای اقدامات لازم را انجام دهد.در ادامه نشست محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اتاق اصناف ایران خصوصی‌ترین بخش اقتصادی کشور است که هیچ گونه وابستگی به دولت ندارند. در حال حاضر سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور که تبعات اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد، تجربه می‌کنیم که باید برای خروج از این شرایط راهکار داشته باشیم، در خصوص اصلاح قانون نظام صنفی اظهارکرد: برای اصلاح قانون نظام صنفی اتاق اصناف ایران باید موضوعات مد نظر را به صورت پیش نویش هر چه زودتر ارایه کنند و پیگیری بیشتری در این حوزه با وزارت صمت داشته باشند.

معدنی‌های دولتی چقدر سهام خریدند؟ 

ایمیدرو |قائم مقام ایمیدرو اعلام کرد: این سازمان در مهرماه با حمایت خود بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان سهم از بازار سرمایه جمع‌آوری کرده است. عباس نعیمی قائم‌مقام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره شایعات و گمانه زنی‌ها پیرامون فعالیت ایمیدرو در بورس و شائبه عدم حمایت این سازمان از بازار سرمایه اظهار داشت: ایمیدرو چون یک سازمان دولتی است نمی‌تواند مستقیماً خرید و فروشی در بازار سرمایه داشته باشد، اما همه شرکت‌های مرتبط با ایمیدرو از جمله ملی مس، فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو، فولاد خوزستان، گهر زمین، فولاد خراسان، فولاد هرمزگان و... ملزم به ایجاد صندوق بازارگردانی شده‌اند و این صندوق‌های بازارگردانی ایجاد هم شده‌اند و برآیند فعالیت این صندوق‌های بازارگردانی به ثبت ۷,۰۰۰ میلیارد تومان خرید سهام در مهر ماه منتج شده است. وی با بیان اینکه حجم فروش سهام در این روزهای بازار بورس بسیار غیرعادی است، تاکید کرد: در گزارش ۶ ماه شرکت‌ها دیدید که همه شرکت‌ها عملکرد مثبت و چشمگیری را از خود به نمایش گذاشتند، اما به دلیل عدم اعتماد سهامدار، همچنان ذائقه فروش بر ذائقه خرید سهم در بازار غلبه می‌کند و در نهایت این رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران سبب شده، بعد از هر خریدی فروشنده جدیدی در نمادهای مورد حمایت پیدا شود و دلیل عدم تعادل در این نمادها بیشتر به میزان اعتقاد سرمایه‌گذار به کلیت بازار بستگی دارد و نه حمایت‌هایی که صورت گرفته و می‌گیرد. این مقام اجرایی به سرمایه‌گذاران بازار سرمایه توصیه کرد: دنباله روی شایعات نباشند و هنگام تصمیم‌گیری در خصوص سهام خود، به میزان سوددهی و وضعیت بنیادی این شرکت‌ها توجه کنند.

واردات موز از محل ثبت سفارش‌های قدیمی

مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صمت گفت: واردات موز از محل ثبت سفارش‌های قبل از محدودیت که تامین ارز شده بودند انجام می‌شود. سعید عباسپور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که آیا اکنون ثبت سفارش واردات موز انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر هیچگونه افتتاحی برای ثبت سفارش موز صورت نمی‌گیرد. مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم ثبت سفارش، موزهای موجود در بازار از کجا تامین می‌شود، گفت: موزهای موجود در بازار از محل اعتبار ثبت سفارش ‌های قبل از محدودیت است که تامین ارز شده بودند یا براساس ماده 11 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات قبل از محدودیت دارای قبض انبار یا بارنامه حمل بوده‌اند که در زمره حقوق مکتسبه بوده و پس از تایید منشأ ارز وارد شده‌اند. در حالی که ثبت سفارش واردات موز متوقف است در یک ماه اخیر 40 واگن قطار و 30 تریلی محموله موز از کشور ترکیه وارد کشور شده است. گفتنی است، محموله موز وارداتی که از مرز رازی آذربایجان غربی وارد کشور شده حدود 1.2 میلیون دلار ارزش دارد.

 

ارسال نظر