خبر

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۲۵۸

آیا کالاهای ممنوع الورود ترخیص می‌شود؟ 

تسنیم | طبق اعلام گمرک کالاهای طبقه‌بندی شده در گروه (27) کالایی که ممنوع‌الورود شده‌اند تحت شرایطی با رعایت مقررات مربوطه، ترخیص خواهند شد. طی چند سال اخیر با تغییر در ضوابط و شرایط واردات کالاها به ویژه در حوزه ارزی، برخی کالاها با مشکل ترخیص از گمرک مواجه شده و حتی در دسته کالاهای ممنوع ‌الورود قرار گرفتند. کالاهای گروه (27) از جمله آنها هستند که دارای اولویت ارزی غیرفعال بوده و امکان ترخیص نداشتند. گمرک ایران اعلام کرده که به سه شرط اصلی و اساسی در راستای ترخیص کالاهای مشمول گروه (27) که به گمرکات اجرایی ابلاغ شده است؛ «اصالت قبض انبار و بارنامه کالا برای گمرکات اجرایی محرز بوده و کالا در گمرک موجود باشد»، «کالای وارده مشمول یکی از شرایط ماده (11) آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات باشد» و سوم اینکه «منشأ ارز کالای مربوطه از سوی بانک مرکزی مورد تأیید قرار گیرد.» برای احراز سه شرط تعیین شده برای ترخیص کالاهای گروه (27) مقرر شده گمرک، اطلاعات مربوط به قبض انبار و بارنامه کالاهای موجود مشمول این گروه کالایی را به وزارت صمت، ارایه کند. همچنین دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، نسبت به بررسی و تطبیق شرایط مربوط به کالاهای گروه (27) با مفاد ماده (11) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات اقدام کرده و در صورت احراز شرایط، مراتب را به بانک مرکزی اعلام کند و متعاقب انجام این مراحل، بانک مرکزی نسبت به تأیید منشأ ارز این اقلام با حساسیت لازم، اقدام تا امکان ترخیص کالا از گمرک فراهم شود. این درحالی است که بعد از گذشت چند هفته از سفر معاون اول رییس‌جمهور به همراه رییس کل بانک مرکزی و چندین رییس سازمان دیگر، هنوز نتایج ملموسی از این سفر به دست نیامده است. در واقع با توجه اعلام 3.5 میلیون تنکالای اساسی رسوبی در روزهای اخیر مجددا شاهد کمبود اقلام مذکور در سطح کشور هستیم. یکی از دلایل این موضوع عدم ترخیص کالاهای رسوبی موجود در بنادر است.

رقم نجومی خمیردندان تکذیب شد

ایسنا | رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران حداکثر قیمت خمیردندان خارجی تولید داخل را ۲۷۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت که این انجمن رقم نجومی خمیردندان را به‌شدت تکذیب می‌کند. بختیار علم‌بیگی، با بیان اینکه محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی در سال جاری تاکنون هیچگونه افزایش قیمتی نداشته، تصریح کرد: قیمت ۵۰۰ هزار تومانی که برای خمیر دندان ذکر شده قیمت غیرمنطقی است و فردی که آن را مطرح کرده مسوولیتی در این انجمن ندارد. حتی خمیردندان‌های خارجی تولید داخل هم‌چنین قیمتی ندارد. وی گفت: در حال حاضر انجمن در حال مذاکره با سازمان حمایت است که میزان افزایش قیمت از ماه آینده مشخص شود، اما تا امروز هیچ کدام از محصولات این صنعت افزایش قیمت نداشته است. علم بیگی در پاسخ اینکه حداکثر قیمت خمیر دندان ایرانی و خارجی چقدر است نیز گفت: قیمت دقیق خمیردندان خارجی را نمی‌دانم، اما حداکثر قیمت خمیر دندان خارجی تولید داخل ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تومان است. به عبارتی برخی شرکت‌های خارجی در ایران سرمایه‌گذاری کردند و محصولاتشان تحت لیسانس کشور مبداء تولید می‌شود که قیمت خمیردندان آنها از ۲۷۰ هزار تومان بیشتر نیست. به گفته وی ایران عمده نیاز کشور به خمیردندان در داخل تولید می‌شود و نهایتا ۱۰ درصد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود. بنابراین اگر بیشتر از این میزان در بازار وجود دارد قاچاق یا تولید تقلبی زیرزمینی است. در روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر قیمت ۵۰۰ هزار تومانی خمیردندان خارجی منتشر شده است.

خودروهای پارک شده در پارکینگ وارد بازار شود

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو کرج گفت: ماشین به وفور در پارکینگ‌ها پارک شده و اگر همین خودروها وارد بازار شود توازن برقرار و مشکلات حل می‌شود. حمید کریمی در خصوص وضعیت بازار خودرو گفت: علت اصلی وضعیت کنونی بازار خودرو و اختلاف میان قیمت کارخانه و بازار عدم توازن میان عرضه و تقاضا در بازار است. وی در ادامه افزود: ماشین به وفور در پارکینگ‌ها پارک شده و اگر همین خودروها وارد بازار شود توازن برقرار و مشکلات حل می‌شود. کریمی در خصوص افزایش قیمت خودروهای خارجی هم گفت: تعداد زیادی خودروی خارجی در گمرک است و اگر ترخیص شود قیمت کاهش خواهد داشت اما اینکه چرا ماشین‌های موجود در گمرک را ترخیص نمی‌کنند نمی‌دانم. کریمی در خصوص تاثیر سایت‌های اینترنتی در بازار گفت: من از چند سال گذشته به اثر مخرب این برنامه‌ها اشاره کردم اما در حال حاضر هم مردم باید باهم همدل باشند، برنامه‌های اینترنتی مکان مناسبی برای خرید و فروش نیست، محل خرید خودرو نمایشگاه است که در آن کارشناس وجود داشته باشد تا خرید عاقلانه و مطمئنی صورت بگیرد. وی در پایان افزود: در موردی مشاهد شده که خودرو فردی به سرقت رفته و هفته بعد آگهی فروش خودرو خود را در این برنامه‌ها مشاهده کرده است. مردم باید به این نکات توجه کنند تا چنین اتفاقات تلخی رخ ندهد.

 

ارسال نظر