اخبار

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۸۲۹

امسال سامانه جامع اطلاعات تجارت کشور تکمیل می‌شود

شاتا|مدیر سامانه جامع تجارت ایران از آمادگی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بهره‌برداری سامانه جامع اطلاعات تجارت کشور خبر داد. محمد شیرازیان افزود: سامانه جامع اطلاعات تجارت کشور در حوزه تجارت خارجی از سال ۹۵ بهره‌برداری خود را آغاز کرده و اگر گمرک کشور همکاری لازم ایجاد نماید امسال این سامانه به بهره‌برداری کامل می‌رسد. وی ادامه داد: رصد و پیگیری کالا تا حد عرضه محصول به عنوان یک موضوع مهم و اولویتمند یاد می‌شود در این راستا در خصوص کالای تایر سنگین، اختلاف نرخ کالا نسبت به بازار آزاد به ۵ درصد رسیده و این در حالی است که افزایش نرخ ارز بیش از این رقم بوده است. شیرازیان از آمادگی کامل زیرساخت‌های این سامانه خبر داد و افزود: اگر دیگر ارگان‌ها همکاری لازم ایجاد نمایند شاهد بهره‌برداری‌های مثبت و اثرگذار فراوانی در صحنه تجارت خواهیم بود.

تخصیص۳,۵ میلیارد دلار سهمیه ارزی برای ۵ قلم کالا

ایلنا | سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت اعلام کرد: بر مبنای گزارش بانک مرکزی در شش ماهه اول بیش از 3.5 میلیارد دلار سهمیه ارزی، 5 قلم کالای اساسی تخصیص یافته است. محمدرضا کلامی گفت: تدارک تامین کالا از حوزه حفظ تعادل عرضه و تقاضا در بازار برقرار شده است. وی افزود: 5 قلم کالای اساسی شامل ارز 4200 هستند و سهمیه ارزی حدود 6 میلیارد دلار برای یکسال برای این 5 قلم کالا در نظر گرفته شده است. سخنگوی ستاد تنظیم بازار کشور اضافه کرد: این 5 قلم شامل روغن خام، دانه روغنی، کنجاله سویا، جو و ذرت می‌باشند. کلامی افزود: بر مبنای گزارش بانک مرکزی در شش ماهه اول بیش از 3.5 میلیارد دلار این سهمیه تخصیص یافته است. وی اعلام کرد: حدود 3 میلیارد دلار این اعتبار نیز در شش ماهه اول سال تامین ارز شده است. وی ادامه داد: فرآیند تخصیص و تامین ارز این نوید را می‌دهد که با توجه به موجودی خوب ذخایر روند مناسب تامین کالاهای اساسی استمرار دارد. سخنگوی ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: با مصوبه معاون اول رییس‌جمهور در بازدیدی که از گمرمات بندرعباس داشتند، مقرر شد تمام کالاهایی که بندرهای کشور بصورت رسوب وجود دارند ترخیص گردد. کلامی تاکید کرد: این اقدامات فضای آرامش بازار را حفظ می‌کند .سخنگوی ستاد تنظیم بازار اعلام کرد: نباید به فضای روانی متاثر از نوسانات قیمت ارز دامن بزنیم. کلامی گفت: مقادیر تامین و تخصیص ارز بالای 50 درصد است علاوه بر کالاهایی که در بندر بوده و تعیین تکلیف شده است، مابقی کشتی‌های حمل بار نیز در راه هستند.

۲۰۰ میلیون یورو لوازم یدکی خودرو در آستانه ترخیص 

تسنیم | سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: ۲۰۰ میلیون یورو لوازم یدکی خودرو بر اساس ماده ۴۲ قانون امور گمرکی بدون نیاز به کد ساتا و بر اساس حکم ترخیص می‌شوند. سید روح‌الله لطیفی گفت: سرپرست وقت وزارت صمت طی نامه‌ای به گمرک خواستار ترخیص 200 میلیون یورو لوازم یدکی دو شرکت خودرو سازی یعنی سایپا و ایران خودرو شد. وی اظهارداشت: این نامه بر اساس دستور رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران به تمامی گمرکات اجرایی کشور ارجاع داده شد. سخنگوی گمرک گفت: تمامی این کالاها بر اساس ماده 42 قانون امور گمرکی بدون نیاز به کد ساتا و بر اساس حکم ترخیص می‌شوند. وی افزود: بخشی از این کالاها هم بر اساس مصوبه «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس‌جمهوری که در سفر به گمرک شهید رجایی در استان هرمزگان با حضور رییس کل بانک مرکزی، رییس کل گمرک، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و مسوولان وزارت صمت صورت گرفته ترخیص خواهد شد. لطیفی یادآورشد: لوازم و قطعات یدکی خودرو موجود در گمرکات آماده ترخیص است از این‌رو دو شرکت خودرو ساز یعنی ایران خودرو و سایپا بر اساس دستوری که صادر شده باید به گمرک مراجعه و نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند.

تعطیلی ۵۰۰۰  قهوه‌خانه  استان تهران تا ۱۸ مهر

اتاق اصناف تهران| رییس اتحادیه قهوه‌داران و سفره‌‌خانه‌های سنتی تهران گفت: طبق دستورالعمل ستاد کرونا، ۵ هزار قهوه‌خانه در سطح استان تهران تا ۱۸ مهرماه سال جاری تعطیل شدند. محسن نظری گفت: هم‌اکنون در سطح استان بازرسان این اتحادیه و اتاق اصناف تهران فعال شده‌اند تا همه قهوه‌خانه‌ها دستورالعمل‌های صادره ستاد کرونا را به دقت رعایت کنند. وی گفت: در صورتی که فعالان این صنف دستورالعمل ستاد کرونا را رعایت نکنند اتحادیه صنف قهوه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی طبق ضوابط و مقررات با آنها برخورد خواهد کرد. وی با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا افزود: همه اصناف مکلفند هر دستورالعملی که از ستاد ملی کرونا صادر می‌شود به‌دقت رعایت کنند تا این بیماری با اقدامات سختگیرانه در کشور مهار شود. نظری گفت: به طرق مختلف دستورالعمل تعطیلی همه قهوه‌خانه‌ها در سطح استان تهران به اعضای اتحادیه صنف قهوه داران و سفره‌خانه‌های سنتی ابلاغ شده است و تا ۱۸ مهرماه سال جاری همه واحدهای صنفی یاد شده تعطیل خواهند بود. 

 

ارسال نظر