روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۶۷

جلوگیری از خروج محموله‌های تجاری به ارمنستان

فارس| رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان، گفت: گمرک ایران در روزهای اخیر به برخی محموله‌های تجاری که در لیست کالاهای ممنوع صادراتی نیست اجازه خروج نمی‌دهد. هرویک یاری جانیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: در روزهای اخیر گمرک ایران اجازه خروج برخی از محموله‌های تجاری از گمرک کشور را نمی‌دهد و لذا به‌رغم طی شدن تشریفات گمرکی این کالا این محموله‌ها همچنان در گمرک بلاتکلیف مانده‌اند و کسی نیز پاسخگوی این اتفاق نیست. وی با تأکید بر اینکه مشکل طی یک هفته اخیر ایجاد شده است، گفت: محموله‌های تجاری مانده در گمرک شامل گروه محصولات نساجی از قبیل پتو و ملحفه است که ممنوعیتی برای صادرات این کالاها اعمال نشده است. رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با بیان اینکه تمام تشریفات گمرکی این محموله‌ها طی شده است و هیچ مشکلی از سوی مقامات گمرک در رابطه با خروج این کالاهای تجاری عنوان نشده است، بیان داشت: اما رانندگان و تریلرها   حمل این‌بارهای تجاری همچنان در گمرک بلاتکلیف هستند.  یاری جانیان اظهار داشت: در تمامی کشورهای منطقه هرگاه به دلیلی روند صادرات محصولات ایرانی کند یا موقتا متوقف می‌شود، بلافاصله کشور ترکیه در آن بازار نفوذ و عرصه را برای صادرکنندگان کشورمان تنگ می‌کند. رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان بیان داشت: از سال گذشته تاکنون صادرات ایران به ارمنستان از 300 به 600 میلیون دلار افزایش یافته  و این مهم پس از عضویت ناظر ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا حاصل شده است و پیش‌بینی می‌شود، در آینده نزدیک شاهد رشد بیشتر تجارت بین دو کشور باشیم. وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت صادرات در شرایط تحریم به کشورهای منطقه انتظار می‌رود، دستگاه‌های مسوول به موضوع ورود کرده و مشکل پیش آمده در مرز دو کشور را حل کنند.

ثبت 111هزار شکایت مردمی 

رییس سازمان حمایت بیان کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۱۱ هزار و 337 فقره گزارش و شکایت مردمی در خصوص کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها دریافت شده است. عباس تابش با بیان این مطلب، افزود: از مجموع شکایات دریافتی ۱۱۰ هزار و 366 فقره معادل ۹۹ درصد قابل پیگیری و ۹۷۱ فقره معادل یک درصد غیر قابل پیگیری بوده است. وی با اعلام اینکه از مجموع شکایات رسیدگی شده ۳۷ هزار و 874 فقره معادل ۳۴ درصد منجر به تنظیم برگ گزارش بازرسی شده است، تصریح کرد: ۵۶ هزار و ۱۳۲ فقره معادل ۵۰ درصد منجر به عدم احراز تخلف و ۱۷ هزار و ۳۳۱ فقره معادل ۱۶ درصد به علت انجام کار کارشناسی در حال پیگیری می‌باشد. رییس سازمان حمایت ادامه داد: از این تعداد شکایات، ۹۵ هزار و ۵۰۶ فقره معادل ۸۶ درصد مربوط به کالا و ۱۵ هزار و ۸۳۱ فقره معادل ۱۴ درصد مربوط به خدمات بوده و بیشترین شکایت‌های دریافتی در بخش کالا مربوط به انواع نان، میوه و سبزی و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و کافی نت است. تابش تصریح کرد: با تدابیر اتخاذ شده، از مجموع شکایات رسیدگی شده که منجر به تخلف شده‌اند ۳ هزار و 554 فقره منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و از تشکیل و ارجاع پرونده به ادارات کل تعزیرات و دیگر محاکم قضایی اجتناب شده است. وی با اعلام اینکه بیشترین شکایات بر اساس نوع تخلف مربوط به گرانفروشی و عدم درج قیمت می‌باشد، گفت: در ارتباط با نحوه دریافت شکایات در مجموع ۷۳ هزار و 835 فقره معادل ۶۶ درصد به صورت تلفنی، ۱۸ هزار و ۳۶۷ فقره معادل ۱۷ درصد به صورت حضوری و ۱۹ هزار و ۱۳۵ فقره معادل ۱۷ درصد به صورت کتبی بوده است. رییس سازمان حمایت در پایان تصریح کرد: استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و البرز با افزایش تعداد شکایات و استان‌های سمنان، جنوب کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان با کاهش شکایات مواجه بوده‌اند.

عرضه فولاد به شیوه مچینگ حذف شود

مهر| عضو هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد، گفت: عرضه فولاد به شیوه مچینگ (خریداری از کالای مازاد معاملات) باید کاملا حذف شود و کلیه محصولات فولادی در بورس کالا ارایه شوند. رضا شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر یکی از دلایل آشفتگی بازار فولاد را اختلاف شدید قیمت بازار با بورس کالا دانست و گفت: این آشفتگی‌ها شامل دو بخش تختال و مقاطع طویل می‌شود. برای مثال اخیراً ورق سیاه ۱۲۵۰۰ تومان معامله شده در صورتی که قیمت آن در بازار ۲۲۵۰۰ تومان است. این ۱۰ هزار تومان اختلاف، رانت بزرگی را به وجود می‌آورد. شهرستانی با انتقاد از عرضه مقاطع فولادی به شیوه مچینگ تأکید کرد: عرضه فولاد به شیوه مچینگ باید کاملاً حذف شود و کلیه محصولات فولادی تنها در بورس کالا ارایه شوند. البته مقرر شده عرضه مقاطع فولادی صرفاً در بورس کالا باشد. وی ادامه داد: حذف عرضه فولاد به شیوه مچینگ به ۶ ماه زمان نیاز دارد، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است به مرور تمامی محصولات فولادی در بورس عرضه شود تا معاملات به صورت شفاف و مستند انجام بگیرد. وی با اشاره به وجود تقاضای کاذب در بازار فولاد، افزود: با وجود تولید ۱۵ میلیون تنی فولاد مازاد بر تقاضای داخلی کشور، بی‌ارزش شدن پول ملی و ممنوعیت صادرات تقاضا در کشور را بالا برده است. وی در پایان با اشاره به اثرپذیری نرخ فولاد از شاخص‌های کلان اقتصادی اظهار داشت: یکی از کالاهایی که می‌تواند مقدار زیادی از سرمایه را حفظ کند، فولاد است و به همین دلیل نیز تقاضا برای محصولات فولادی در کشور بسیار بالا رفته است.

 

ارسال نظر