خبر

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۰۱

۷۶۷ واحد صنعتی راه‌اندازی مجدد شد

شاتا | معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از احیا و راه‌اندازی مجدد ۷۶۷ واحد صنعتی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون خبر داد. اصغر مصاحب گفت: با راه‌اندازی مجدد این واحدها برای ۱۳ هزار و ۵۷۷ نفر اشتغال ایجاد و یا تثبیت شغل شده است. هم اکنون در شهرک‌های صنعتی کشور حدود ۴۶ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط مستقر هستند که ۹۸۰۰ مورد از آنها غیر فعال و راکد می‌باشند؛ در سال ۹۹، احیای ۱۵۰۰ واحد صنعتی در سراسر کشور برنامه‌ریزی و در دستور کار قرار گرفته است. مصاحب اعلام کرد: با بازگشت ۷۶۷ واحد صنعتی به چرخه تولید از ابتدای امسال، ۵۱ درصد از برنامه تدوین شده برای احیای صنایع کوچک و متوسط در سال ۹۹ عملیاتی شده است. وی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی احیای ۲۷ هزار شغل در واحدهای صنعتی راکد، آمار تحقق یافته اشتغال در واحدهای احیا شده بیش از ۵۰ درصد از مجموع اشتغال مورد نظر از محل این برنامه است. مصاحب افزود: استان تهران با ۸۱ واحد، استان اصفهان با ۶۰ واحد صنعتی و مازندران با احیای ۵۱ واحد صنعتی به ترتیب بیشترین تعداد راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی را از ابتدای امسال به خود اختصاص داده‌اند. سرانه اشتغال هر واحد صنعتی که دوباره راه‌اندازی شده به‌طور متوسط ۱۸ نفر است و سرمایه‌گذاری انجام شده برای احیای این واحدها بیش از ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان با سرانه سرمایه‌گذاری حدود ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است. وی ادامه داد: طی یک هفته گذشته تعداد ۲۷ واحد صنعتی جدید مجدداً راه‌اندازی و به چرخه تولید بازگشته است. راه‌اندازی مجدد واحدهای غیرفعال از طریق واگذاری به سرمایه‌گذار جدید، تأمین مالی، اخذ شریک سرمایه‌گذار، تأمین مواد اولیه، اجاره به شرط تملیک، حل مشکلات اختلاف شرکا و…، انجام شده است. تجربه سال‌های گذشته در راه‌اندازی مجدد واحدهای غیر فعال نشان می‌دهد که در ۶ ماهه دوم سال عملکرد بهتری در این حوزه اتفاق می‌افتد و امیدواریم این روند در سال ۹۹ نیز با تمهیدات گرفته شده و همکاری دستگاه‌های مرتبط بیش از پیش محقق شود.

قاچاق معکوس کاهش یافته است

فارس | معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه ستاد از سال 97 میزان کشفیات قاچاق معکوس افزایش و لذا قاچاق معکوس نیز کاهش یافته است.

عبدالله هندیانی گفت: بعد از تحریم‌های ظالمانه امریکا در سال 97، قیمت برخی کالاها مثل کالاهای اساسی که با نرخ ارز ترجیحی به کشور وارد می‌شود نسبت به قیمت همین کالاها در کشورهای دیگر و به خصوص کشورهای همسایه تفاوت قابل توجهی پیدا کرد . معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: لذا از آنجا که خروج این کالاها از کشور و به عبارتی قاچاق آن به کشورهای همسایه سود زیادی را عاید افراد سودجو می‌کرد بیم آن می‌رود که قاچاق معکوس افزایش یابد. وی با بیان اینکه از همان سال 97 اقدامات پیشگیرانه توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای جلوگیری از کالاهای وارداتی به کشور با ارز ترجیحی و به عبارتی قاچاق معکوس شکل گرفت بیان داشت: براساس تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تصمیم ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از اوایل سال 97 خروج خارج از تشریفات قانونی در برخی گروه‌های کالایی نظیر دام، فرآورده‌های دخانی، سلامت‌محور و کالای اساسی قاچاق محسوب می‌شود.

هندیان بیان داشت: لذا با اقدامات انجام شده و پیشگیرانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد قاچاق معکوس، پدیده قاچاق معکوس کاهش چشمگیری یافته است. وی افزود: با توجه به اقدامات پیشگیرانه میزان کشفیات قاچاق معکوس نیز افزایش یافته است.

صادرات تخم‌مرغ را گران کرد

تسنیم | مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچ محدودیتی در تولید تخم مرغ وجود ندارد و عرضه گسترده این محصول تا ثبات قیمت در بازار ادامه می‌یابد. غلامرضا ملک نیا با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیون تن تولید تخم مرغ در کشور توزیع می‌شود افزود: به این ترتیب به صورت ماهانه حدود 80 هزار تن تخم مرغ به بازار عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: اختلاف قیمتی که در چند وقت اخیر برای تخم مرغ به وجود آمد به علت صادراتی بود که صورت پذیرفت به‌طوری که در سال گذشته مجموعاً 50 هزار تن تخم مرغ صادر شد در حالی که در همین چند ماهه 60 هزار تن تخم مرغ صادر شد که این موضوع موجب افزایش قیمت این محصول در بازار شد. وی گفت: در حال حاضر صادرات این محصول به‌طور کامل متوقف شده و همه تخم مرغ تولیدی در کشور به سمت بازار گسیل داده شده به‌طوری که با قیمت مصوب 12 هزار تومان از درب مرغداری تخم مرغ هم اکنون به شکل گسترده به میادین میوه و تره بار در حال عرضه است که در نهایت این محصول در میادین با قیمت مصوب مصرف کننده کیلویی 14هزار و 500 تومان در حال عرضه به مصرف‌کنندگان است. ملک نیا ادامه داد: به هر میزان که نیاز باشد امکان توزیع تخم مرغ در میادین وجود دارد و امیدواریم با این عرضه گسترده قیمت تخم مرغ به نرخ مصوب برسد چنانچه تاکنون این اتفاق تا حدودی محقق شده و قیمت هر شانه تخم مرغ در خرده‌فروشی‌ها از بالای 38 هزار تومان به حدود 30 هزار تومان رسیده است. وی گفت: برای توزیع تخم مرغ با قیمت مصوب در خرده فروشی‌ها نیز هیچ مشکلی وجود ندارد، اما برای این موضوع به همکاری بیشتر وزارت صنعت و گسترش شبکه توزیع نیاز است.

 

ارسال نظر