پشت صحنه تجمع اعتراضی مرغداران

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۶۷۳

 گروه  صنعت |

شماری از مرغداران طی روزهای گذشته مقابل ساختمان نهاد ریاست‌جمهوری تجمع کردند. اما ماجرای این تجمع از چه قرار است؟ معترضین که تعداد آنها به ۳۰۰ نفر می‌رسید، عمده‌ترین دلیل اعتراض خود را «افزایش قیمت نهاده‌های دامی» از یکسو و سیاست دستوری«کاهش قیمت مرغ» از سوی دیگر عنوان کردند. آنها بر این باورند: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، صنعت مرغداری با بحران روبرو خواهد شد. از همین رو، خواستار حمایت دولت با افزایش قیمت مرغ متناسب با رشد نرخ نهاده‌های دامی شدند. در همین حال، یکی از اعضای هیات‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، دلیل این تجمع اعتراض را دخالت‌های غیرکارشناسی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و کارگروه تنظیم بازار در مورد تعیین و اعلام قیمت غیرکارشناسی مرغ عنوان می‌کند و می‌گوید: وزرات جهاد کشاورزی که متولی تولید است هیچ حقی در بازرگانی تولیدات کشاورزی ندارد و تصمیم جایی گرفته می‌شود که هیچ نسبت درست و کارشناسی با تولید ندارد. از سوی دیگر، فعالان اقتصادی، در نشستی پیرامون مشکلات صنعت طیور عنوان کردند که مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر قیمت‌گذاری محصول تخم‌مرغ شناسنامه‌دار، عملا صنعت تخم‌مرغ بسته‌بندی و شناسنامه‌دار را در ورطه تعطیلی قرار داده است. 

   تجمع اعتراضی مرغداران 

شماری از مرغداران در اعتراض به افزایش قیمت نهاده‌های دامی به ویژه ذرت و سویا و همچنین کاهش قیمت مرغ، طی روزهای گذشته مقابل نهاد ریاست‌جمهوری تجمع کردند. از هر استان حدود 15 نفر به عنوان نماینده مرغداران در این تجمع شرکت کرده بودند تا برای رسیدگی به مشکلات آنها اقدامی صورت گیرد. به گفته معترضین، در حالی قیمت ذرت و سویا نزدیک به 60 درصد افزایش یافته که قیمت آن در بازار حدود 30 درصد کاهش یافته است. آنها عنوان کردند که قیمت سویا در 50 روز اخیر از 1600 به 2700 تومان و نرخ ذرت از 850 به 1300 تومان رسیده که این افزایش نرخ نهاده‌های دامی، سبب گرانی 40 درصدی قیمت مرغ شده اما سیاست‌های تنظیم بازار، مانع از افزایش قیمت مرغ متناسب با رشد نرخ نهاده‌های دامی شده است. از سوی دیگر، اکنون قیمت مرغ کمی بیش از 6 هزار تومان است در حالی که مطابق با افزایش نرخ نهاده‌های دامی، قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده باید بین 9 تا 9 هزار و 500 تومان باشد. در همین حال، عضو هیات‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، دلیل این تجمع اعتراض را به دخالت‌های غیرکارشناسی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و کارگروه تنظیم بازار در مورد تعیین و اعلام قیمت غیرکارشناسی مرغ می‌داند و می‌گوید: وزرات جهاد کشاورزی که متولی تولید است هیچ حقی در بازرگانی تولیدات کشاورزی ندارد. تصمیم جایی گرفته می‌شود که هیچ نسبت درست و کارشناسی‌ای با تولید ندارد برومند چهارآیین به «ایلنا» می‌گوید: قیمت تمام‌شده هر کیلو گرم مرغ زنده با قیمت بازار آزاد کنجاله سویا با متوسط 12 هزار تومان و ذرت 3800 تومان درب واحدهای تولیدی، 17 هزار تومان با ۱۰ درصد سود است. قیمت دان آماده هم‌اکنون با پایین‌ترین قیمت ممکن 7500 تومان است. برای تولید یک کیلوگرم مرغ زنده دو کیلو دان مصرف می‌شود، یعنی فقط 15 هزار تومان بابت مصرف هزینه می‌شود.

او اظهار می‌کند: ما نمی‌دانیم این قیمت مصوب 10 هزار تومانی چگونه کشف شده و تولیدکنندگان می‌گویند این عدد از کجا می‌آید؟ مرغ 2 کیلو دان می‌خورد؛ بدون پول جوجه، واکسن، دستمزد، سوخت، استهلاک، بیمه، تعمیرات، ضدعفونی و دارو فقط پول دان 15 هزار تومان است. سازمان حمایت حاضر نیست حرف کارشناسی تولیدکننده‌ها را گوش کند. او با بیان اینکه بارها در جلسات مختلف این اعداد و ارقام را گفته‌ایم، اما آقایان می‌گویند؛ فاکتور بدهید، می‌گوید: در این کشور فاکتور چه اعتباری دارد؟ وقتی شما سویایی که وارد‌کننده به ما می‌دهد را قاچاق اعلام کردید. وقتی فاکتور بدهد ۵ برابر جریمه می‌شود. اگر هم بدهد فاکتور 2450 تومان می‌دهد، آن را هم می‌گوید به حساب اعضای خانواده‌ام واریز کنید. با فاکتور به جایی نمی‌رسید، واقعیت‌ها را ببینید. همچنین به گفته او، 3 میلیون تن الان در بندر امام نهاده رسوب کرده، اما به خاطر مشکل در انتقال ارز، واردکننده‌ها حاضر به انتقال نیستند و ترخیص نمی‌کنند. به گفته این فعال صنعت مرغداری، سامانه‌ای برای عرضه مستقیم نهاده‌های مورد نیاز تولید بنام بازار گاه طراحی و عملیاتی شده که با منافع واسطه‌ها و افراد پشت پرده در تضاد است. بنابراین تلاش می‌کنند، این سامانه به نتیجه نرسد؛ چراکه این سایت تلاش می‌کند که به قدر ظرفیت‌های واحدهای تولیدی به آنها نهاده به‌طور مستقیم عرضه کند. چهارآیین ابراز امیدواری می‌کند: رزم‌حسینی وزیر جدید و تازه نفس صمت، با یک خانه تکانه اساسی در وزارت صمت، بتواند جلوی تصمیمات غیرکارشناسی را بگیرد.

    خطر توقف تولید تخم‌مرغ شناسنامه‌دار 

از سوی دیگر، در تازه‌ترین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران «مشکلات صنعت طیور کشور» نیز مورد بحث قرار گرفت. احمدرضا فرشچیان به تصمیم اخیر بانک مرکزی برای تسهیل در تامین ارز واردات نهاده‌ها اشاره کرد وگفت: بنابر این تصمیم، واردکنندگان می‌توانند با استفاده از اعتبار و ارز خود، اقدام به واردات نهاده‌ها کنند و بانک مرکزی نیز پذیرفته که طی مدت 3 ماه نسبت به تخصیص ارز مصرف شده، اقدام کند. وی به انتقاد از تصمیم اخیر وزارت صمت مبنی بر قیمت‌گذاری محصول تخم‌مرغ شناسنامه‌دار پرداخت و گفت: مسوولان این وزارتخانه در حوزه بازرگانی داخلی، تصمیماتی را اتخاذ کرده‌اند که کیفیت و ارتقای بسته‌بندی محصولات تخم‌مرغ در کشور عملا زیر سوال رفته است. ازسویی دیگر، مهدی معصومی اصفهانی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، هم به مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار اشاره وگفت: عرضه تخم‌مرغ در مراکز فروش را تا 25 درصد کمتر از قیمت تمام شده آن در واحدهای تولیدی منوط کرده ‌است. براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، نرخ مصوب عرضه تخم‌مرغ 30 عددی بسته‌بندی شده و شناسنامه‌دار در مراکز فروش، 31 هزار تومان تعیین شده است. او افزود: ستاد تنظیم بازار از تولیدکنندگان تخم‌مرغ شناسنامه‌دار خواسته که عرضه محصولات خود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای را با 4 درصد سود ادامه دهند و فعلا واحدهای تولیدی از سود خود بگذرند. از این رو، واحدهای تولیدی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار تصمیم گرفته‌اند فعلا تولیدی نداشته باشند تا آنکه طی جلسه با مسوولان ستاد تنظیم بازار تکلیف قیمت این محصولات مشخص شود. این فعال اقتصادی با انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی به این دلیل که حمایت از تولیدکنندگان تخم‌مرغ را به دست فراموشی سپرده، افزود: قیمت‌های دستور ستاد تنظیم بازار دیگر اجازه تولید را به ما نمی‌دهد. سید فرزاد طلاکش، دبیرانجمن ملی طیور، نیز با بیان اینکه مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار، عملا صنعت تخم‌مرغ بسته‌بندی و شناسنامه‌دار را در ورطه تعطیلی قرار داده، بیان کرد: به‌رغم آنکه بانک مرکزی توانسته نیمه اول سال ارز مورد نیاز نهاده‌ها را تامین کند و تخصیص دهد، اما به دلیل توزیع نامناسب نهاده‌ها بحران واحدهای تولیدی کماکان ادامه دارد. وی با بیان اینکه در حال حاضر مرغداران سویا را به ازای هر کیلوگرم 12 هزار تومان خریداری می‌کنند، گفت: در نیمه اول سال در مجموع 4 میلیون و 609 هزار تن ذرت به کشور وارد شده، درحالی که نیاز کشور در این محصول، 3 میلیون و 22 هزارتن است. این نشان می‌دهد، مدیریت درستی در این زمینه صورت نگرفته است. به گفته طلاکش، امسال باید تهدید آنفلوآنزا را نیز جدی گرفت و در صورتی که واحدهای تولیدی نتوانند به دلیل سیاست‌های دولت، به اندازه نیاز داخل تخم‌مرغ تولید کنند، امکان واردات این محصول نیز مقدور نیست.


 

ارسال نظر