بازار

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۵۸۵

رشد  قیمت  ارز  عامل اصلی افزایش قیمت‌هاست

مهر| رییس اتاق اصناف تهران معتقد است: نوسان ارز باعث افزایش قیمت‌ها شده و فروشنده چون گران می‌خرد ناچار است گران بفروشد قیمت درج شده بر کالاها مبنای نظارت و تصمیم‌گیری بازرسان ماست. قاسم نوده‌فراهانی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه همواره در سطح بازار تعدادی بازرس برای نظارت بر قیمت‌ها داریم، گفت: آنچه مهم است اینکه بحث گرانی و گرانفروشی دو مقوله جدا از هم است که گرانفروشی در سطح عرضه به عهده بازرسان اصناف است. او تاکید کرد: ما همیشه واحدهای صنفی را ملزم می‌کنیم تا کالایی را بدون فاکتور معتبر نخرند. نوده فراهانی ادامه داد: دلیل این اقدام نیز این است که قیمت درج شده بر کالاها مبنای نظارت و تصمیم‌گیری بازرسان ما در مورد واحدهای صنفی قرار می‌گیرد. رییس اتاق اصناف تهران معتقد است: وقتی کالایی از یک قیمت مشخص ظرف چند روز بالاتر می‌رود مسوولیت آن بر عهده واحد صنفی نیست و واحد صنفی از سود متعارف خود نباید ریالی اضافه بگیرد. او اعلام کرد: پرونده‌های ارجاعی به سازمان تعزیرات هم نتیجه بازرسی بازرسان اتاق اصناف است که در نوبت رسیدگی قرار می‌گیرند. نوده فراهانی در ادامه متذکر شد: نوسان ارز باعث افزایش قیمت‌ها شده و فروشنده، چون گران می‌خرد ناچار است گران بفروشد. رییس اتاق اصناف تهران با اعلام اینکه مبالغ جریمه در قانون کم است و بازدارنده نیست، گفت: با ۱۶۰ بازرس و امکانات اندک نمی‌توان شهری به بزرگی تهران را کنترل کرد. مجتبی ماجد مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، بخشی از همکاران بازرس ما مشمول دورکاری شدند. معاون سازمان تعزیرات حکومتی هم با تایید این گفته که برخی از قوانینی که در نظام صنفی وجود دارد بازدارنده نیست، گفت: خلأهای قانونی را مکتوب به رییس‌جمهور، معاون رییس‌جمهور، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت و تمامی دست‌اندرکاران اعلام کرده ایم.

قیمت تخم مرغ در میادین میوه و تره بار تعیین شد

شاتا | رییس سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران اعلام کرد: روزانه نزدیک به 60 تن تخم مرغ در بازارهای میادین میوه و تره بار شهرداری تهران عرضه می‌شود. سعید راد در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار با بیان این مطلب در خصوص تخم مرغ، افزود: قیمت تخم مرغ در میادین میوه و تره بار هر کیلوگرم 13 هزار و 900 تومان است. رییس سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران اضافه کرد: مشکلی از لحاظ تامین و توزیع نداریم و مردم به راحتی خرید خود را انجام می‌دهند. راد بیان کرد: هماهنگی‌های لازم برای تداوم عرضه انجام شده است.

قیمت انواع میوه و صیفی در دومین هفته پاییز

ایسنا | بازار میوه و صیفی در روزهای گذشته خبر از جوی نسبتا آرام و نوسانی کمتر می‌دهد. براساس مشاهدات میدانی در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران سیب زمینی و پیاز سفید کیلویی۳۹۰۰ تومان، پیاز زرد کیلویی۴۵۰۰ تومان، گوجه فرنگی ۳۹۰۰ تومان، سیب قرمز ۱۴ هزارو ۹۰۰ تومان، هلو ۱۵ هزارو ۹۰۰ تومان، شلیل ۱۶ هزارو۹۰۰ تومان، موز ۱۹ هزارو۸۰۰ تومان، انواع انگور ۱۲ تا ۱۸ هزارتومان، نارنگی ۱۲ هزارو۹۰۰ تومان، انواع گلابی ۱۸ تا ۳۹ هزارتومان، خیار حدود ۱۰ هزارتومان عرضه می‌شود. براساس کشف قیمت میدان میوه و تره بار مرکزی قیمت هر کیلو لیموترش سنگی ۹۰۰۰ تا ۱۳ هزارتومان، لیموترش ریز۱۱ تا ۱۶ هزارتومان، گوجه فرنگی بوته رس۱۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان، انواع کاهو ۳۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، فلفل دلمه سبز۵۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان، سیب زمینی۱۷۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان، انواع پیاز ۱۰۰۰ تومان تا ۴۵۰۰ تومان، انواع هلو۵۰۰۰ تا ۱۲ هزارتومان، انواع نارنگی۴۰۰۰ تا ۱۱ هزارتومان، موز ۱۵هزارو۵۰۰ تا ۱۹ هزارتومان، لیموشیرین ۷۰۰۰ تا ۱۰ هزارتومان، انواع گلابی از ۱۵ تا ۲۸ هزارتومان، انواع شلیل ۵۰۰۰ تا ۱۲ هزار تومان، انواع سیب ۶۰۰۰ تا ۱۲ هزارتومان، انواع خیار ۳۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، پسته تازه ۵۵ تا ۷۵ هزارتومان، انواع انگور ۵۰۰۰ تا ۱۶ هزارتومان است که با اعمال سود ۳۵ درصدی در خرده فروشی‌ها به فروش می‌رسد.

ممنوعیت صادرات کیوی برای حفظ بازارهای هدف

وزارت جهاد کشاورزی | مدیرکل دفتر میوهای گرمسیری و نیمه گرمسیری درباره ممنوعیت صادرات کیوی از ۱۵ تیر تا ۱۵ مهرماه، گفت: پس از بررسی‌های چندساله و با اخذ معیارهای کیفی و استانداردهای کشورهای مهم تولید و صادرکننده کیوی و مطرح شدن این موضوع با ذینفعان، کارشناسان، محققین، تجار و تولید کنندگان پیشرو، از تاریخ ۱۵ تیر تا ۱۵ مهرماه صادرات این محصول ممنوع اعلام شد. زهرا جلیلی‌مقدم با بیان این مطلب ادامه داد: البته سلایق و خواست بازارهای هدف با توجه به فیزیولوژی میوه و تاریخ مناسب برداشت کیوی نیز مورد مطالعه قرار گرفته و تعیین زمان برای صادرات، سبب جلوگیری از صادرات میوه نارس و کال شده تا به نام و برند میوه ایرانی خدشه‌ای وارد نشود. به گفته جلیلی مقدم، میوه نارس، طعم مطلوبی ندارد و مسلما با تأثیر منفی روی مصرف کنندگان، تمایل به مصرف آن نیز کاسته می‌شود. وی با اشاره به اثرات ممنوعیت صادرات کیوی در برهه زمانی خاص، یادآور شد: «خوشبختانه در چند سال اخیر این موضوع مدیریت شده و صادرات کیوی از متوسط ۷۵ تا ۹۰ هزار تن در سنوات پیشین، به ۱۶۰ هزار تن در سال رسیده است.

 

ارسال نظر