کارنامه آماری منتخبان تولید

۱۳۹۹/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۱۶۸
کارنامه آماری منتخبان تولید

تعادل-  گروه صنعت |

پرونده کاری صاحبان تولید تا پایان مردادماه ۹۹ منتشر شد. رصد آمارهای ۵۱ محصول منتخب «صنعتی، معدنی و پتروشیمی» نشان از وضعیت نه چندان بد تولید در بازه زمانی یاد شده دارد. جزییات آماری نشان می‌دهد.، در ماه میانی تابستان، از بین ۲۸ محصول منتخب صنعتی، ۱۲ محصول با افت تولید مواجه شده‌اند، که بیشترین افت تولید شامل محصولاتی چون «چرم»، «روغن ساخته شده نباتی»، «سموم دفع آفات نباتی»، الیاف پلی‌استر» و«سیگارت» بوده است. در مقابل، اما ۱۶ محصول صنعتی نیز رشد تولید را تجربه کرده‌اند، که پنج محصول «الیاف اکریلیک»، «انواع تلویزیون»، «ماشین لباسشویی»، «وانت» و «کمباین»بیشترین رشد تولید در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل به نام خود ثبت کرده‌اند. از سوی دیگر، کارنامه تولید معدنی‌ها نشان می‌دهد، درمدت یاد شده، ۴ محصول افت و ۶ محصول رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند. همچنین در بخش کالاهای منتخب «شیمیایی و پتروشیمی» از میان ۱۳ محصول، در مجموع ۹ محصول رشد تولید را تجربه کرده‌اند. کارنامه نه چندان بد تولید در ۵ ماه نخست سال ۹۹ در حالی منتشر شده، که چندی پیش طبق نظرسنجی از صاحبان بنگاه‌ها، شامخ بخش صنعت نسبت به ماه‌های قبل شاهد ریزش جدی بوده و از 55.25 واحد در تیرماه به 48.08 واحد در مردادماه کاهش یافته بود. هرچند بخشی از این روند کاهشی به دلیل تعطیلات تابستانی بعضی از بنگاه‌ها در مرداد گزارش شده بود، اما بخشی دیگر از آن ناشی از کاهش در سطح موجودی مواد اولیه و کاهش شدید تقاضا و فروش بوده، که باعث شده شاخص نسبت به تیرماه با کاهش شدید روبرو باشد.

    صنعتی‌هایی با رشد تولید 

داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صمت از روند تولید کالاهای منتخب «صنعتی، معدنی و پتروشیمی» بیانگر این است که تا پایان مردادماه سال جاری ۱۲ محصول صنعتی منتخب افت تولید را تجربه کرده‌اند، در مقابل اما ۱۶ محصول صنعتی با رشد تولید مواجه بوده‌اند. رصد آمارها همچنین نشان‌دهنده آن است که بیشترین رشد تولید در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل به پنج محصول «الیاف اکریلیک»، «انواع تلویزیون»، «ماشین لباسشویی»، «وانت» و «کمباین» اختصاص داشته است. جزییات آماری بیانگر این است که تولید«الیاف اکریلیک» در پنجمین ماه از سال ۹۹ به ۲.۲ هزار تن برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که این رقم، ۰.۸ هزارتن بوده، از رشد نزدیک به ۱۹۰ درصدی برخوردار است. همچنین با توجه به داده‌های اعلام شده ازسوی وزارت صمت در مدت زمان مورد بررسی، تولیدکنندگان «انواع تلویزیون» دربازه زمانی یاد شده توانسته‌اند، با رکود تولید ۴۸۱ هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته که این میزان تولیداتشان ۲۶۹هزار دستگاه بوده، رشد نزدیک به ۸۰درصد را تجربه کنند. در این میان، سومین گروه صنعتی که بیشترین تولید را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است، «ماشین لباسشویی» است که در ماه میانی تابستان ۹۹با ثبت تولید ۳۶۸ هزار دستگاه، نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ که میزان تولید آن ۲۳۳ هزار دستگاه بوده، رشد ۵۸ درصدی داشته است. «وانت» و «کمباین» از دیگر محصولات صنعتی به شمار می‌روند که دراین مدت تولیداتشان را با رشد روبرو بوده است. به‌طوری‌که میزان تولید «وانت» در مدت یاد شده، برابر با ۳۱۵۲۸ دستگاه بوده که در مقایسه با سال گذشته که تعداد تولید آن ۲۲۷۷۸ دستگاه بوده، با یک رشد نزدیک به ۴۰ درصدی روبرو بوده است. «کمباین» نیز با تولید ۲۰۸ دستگاه، نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۵۹ دستگاه بوده، رشد ۳۰ درصدی را در کارنامه کاریش ثبت کرده و در جایگاه پنجم قرار گرفته است. 

    منتخبان صنعتی با افت تولید 

در مقابل رصد داده‌های ارایه شده، نشان می‌دهد که بیشترین افت تولید را کالاهایی چون «چرم»، «روغن ساخته شده نباتی»، «سموم دفع آفات نباتی»، «الیاف پلی‌استر» و«سیگارت» تجربه کرده‌اند.  جزییات آمار اعلام شده نشان می‌دهد، که تا پایان مردادماه ۹۹ در مجموع ۱۳میلیون فوت مربع «چرم»، در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت بیش از ۲۳ درصدی داشته است؛ تولید این محصول در دوره مشابه سال قبل برابر با ۱۷میلیون فوت مربع بوده است.  همچینن مطابق آمارها «روغن ساخته شده نباتی» تولید شده در کشوردر مدت یاد شده، برابر۵۹۶هزار و۶۰۰ تن بوده که نسبت به دوره زمانی مشابه سال ۹۸ افت ۱۸.۴ درصدی داشته است. تولید این محصول در مدت مشابه سال گذشته، ۷۳۱ هزار و۲۰۰ تن گزارش شده است.  اما روند تولید «سموم دفع آفات نباتی» نیز در مدت مورد بررسی برابر با ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن بوده که در مقایسه با تولید سال ۹۸ که میزان تولید آن ۱۷.۶۰۰ هزار تن بوده، افت نزدیک به ۱۶ درصدی راتجربه کرده است. «الیاف پلی استر» نیز با ۸۰هزار تن تولید، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تولیدآن ۹۲ هزار تن بوده، افت ۱۲.۷ درصدی را تجربه کرده است. پنجمین محصول صنعتی که بیشترین افت تولید را تا پایان مردادماه داشته، «سیگارت» بوده در مدت مورد بررسی با بیش از ۱۹.۷۹ میلیارد نخ، نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ که میزان تولید آن ۲۲.۶ میلیارد نخ بوده، افت ۱۲.۵ درصدی را به ثبت رسانده است.  هرچند بررسی کارنامه منتخبان صنعتی وضعیتی چندان بحرانی را تا پایان مردادماه از تولید نشان نمی‌دهد، اما داده‌های به دست آمده از صاحبان بنگاه‌های بخش صنعت، بیانگر این بود که در مرداد امسال، شاخص مقدار تولید محصولات در بنگاه‌های اقتصادی نیز به 46.23 واحد رسیده بود که نسبت به رقم 56.47 واحدی این شاخص در تیرماه از افول جدی سطح تولید حکایت داشت. برآورد می‌شود این کاهش به دنبال کاهش شدید موجودی مواد اولیه در ماه‌های گذشته و کمبود شدید نقدینگی و همچنین کاهش میزان سفارشات مشتریان در مردادماه باشد. به‌طور کلی با مقایسه شامخ کل بخش صنعت و زیربخش‌های آن در مرداد ماه و مقادیر مشابه در مرداد سال گذشته روند مشابهی در کاهش فعالیت‌های صنعت ملاحظه می‌شود. هرچند تعطیلات تابستانی در کاهش شاخص موثر بوده است اما تأثیر این تعطیلات امسال به دلیل وضعیت ناشی از کووید 19 کمتر از سال قبل بوده است. در عین حال مشکلات دیگری نظیر کمبود نقدینگی بنگاه‌ها و افزایش شدید قیمت مواد اولیه طی چندین ماه پیاپی منجر به کاهش تقاضا و میزان تولید شده و در مجموع بر کاهش شاخص صنعت تأثیر داشته است. روند بازگشت به تولید در بخش صنعت کشور که طی 4ماه اخیر رخ داده بود در ماه مرداد کاهش یافت، با کاهش تقاضا و افزایش سطح قیمت مواد اولیه، بنگاه‌ها به‌شدت با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شده‌اند و بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی حتی بزرگ در مرز تعطیلی قرار گرفته‌اند.

    میزان تولید معدنی‌ها 

ازسوی دیگر، بنابرآمار ارایه شده از سوی وزارت صمت، تا پایان مردادماه ۹۹ از میان ۱۰ محصول منتخب معدنی، ۴ محصول افت و ۶ محصول رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند. ارزیابی‌‌‌ها نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی، محصولاتی چون «شمش آلومینیوم خالص»، «سیمان»، «فولاد خام»، «محصولات فولادی» و «کاتد مس» و «آلومینیا» به ‌ترتیب بیشترین میزان تولید را تجربه کرده‌اند.در مقابل اما ارزیابی‌های آماری حکایت از این دارد که چهار محصول «ظروف چینی»، «شیشه جام»، « ظروف شیشه ای» و «کنسانتره زغال‌سنگ» در این دوره زمانی بیشترین افت تولید را ثبت کرده‌اند. 

    محصولات منتخب شیمیایی

اما در بخش کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی نیز از میان ۱۳ محصول، در مجموع ۹ محصول رشد تولید را تجربه کرده‌اند. رشد تولیدی‌های منتخب شیمیایی و پتروشیمی که در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند شامل «اپوکسی رزین»، «پلی بوتادین رابر»، «اکریلونیتریل بوتادین استایرن»، «پلی استایرین» و «پلی‌اتیلن» می‌شود. اما داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که از مجموع محصولات منتخب شیمیایی و پتروشیمی ۴ محصول «پلی کربنات»، «پلی اتیلن ترفتالات»، «استایرن بوتادین رابر»، و «پلی وینیل کلراید» افت تولید را داشته‌اند.

Taadol-07

ارسال نظر