بهبود رتبه «تجارت فرامرزی» ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۰۶۸

ایرنا|معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد شاخص تجارت فرامرزی طی دو سال گذشته از ۱۷۰ به ۱۲۱ کاهش یافته و بهبودی ۴۹ پله‌ای را نشان می‌دهد. سعید زرندی در گفت‌وگو با « ایرنا» افزود: با جهانی شدن اقتصاد و گسترش پیوندهای اقتصادی کشورها با یکدیگر، آمارها، داده‌ها و شاخص‌های مقایسه‌ای بین کشوری اهمیتی بیش از پیش یافته است و بر همین اساس برخی سازمان‌های معتبر بین‌المللی اقدام به گردآوری و انتشار آمار و شاخص‌های مقایسه‌ای بین کشوری می‌کنند.

 وی با بیان اینکه اطلاع از آخرین وضعیت کشورمان در این شاخص‌ها می‌تواند نقش بسزایی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران، فعالان تجاری و دیگر ذی‌نفعان داشته باشد، ادامه‌داد: شاخص سهولت کسب‌وکار، از شاخص‌های بین‌المللی تعریف شده توسط بانک جهانی و از موثرترین متغیرهای تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می‌توان به بررسی، تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی پرداخت. زرندی اظهارداشت: بهبود فضای کسب‌وکار یکی از پارامترهای مهم برای بسترسازی اقتصادی به منظور جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی محسوب می‌شود و بانک جهانی هرساله با اندازه‌گیری ۱۰ شاخص، اقدام به بررسی فضای کسب‌ وکار حاکم بر کشورها می‌کند. 

وی گفت: یکی از این شاخص‌ها، تجارت فرامرزی است که در بهبود محیط کسب‌وکار هر کشور تأثیر بسزایی دارد، در تجارت فرامرزی زمان و هزینه مربوط به فرآیند لجستیک صادرات و واردات کالا در نظر گرفته می‌شود. به گفته این مقام مسوول، مفروضات کلی محاسبه شاخص تجارت فرامرزی براساس دو مولفه «زمان» و «هزینه» در دو مرحله «انطباق اسنادی» و «انطباق مرزی» اندازه‌گیری و گزارش می‌شود.

 وی بیان‌داشت: بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ رتبه ایران در شاخص سهولت کسب و کار افزایش یافته (ضعیف‌تر شده)، اما در شاخص تجارت فرامرزی، وضعیت بهتری داشته است. زرندی افزود: ایران بهترین رتبه در این شاخص را در سال ۲۰۱۹ به دست آورده و توانسته در بین ۱۹۰ کشور رتبه ۱۲۱ را کسب کند، همچنین بدترین رتبه کشورمان مربوط به سال ۲۰۱۷ است که در بین ۱۹۰ کشور رتبه ۱۷۰ را به دست آورد. وی افزود: در این سال‌ها دولت‌ به منظور آسان‌سازی روند تجارت با جهان، توانسته ‌زمان معطلی و هزینه‌های صرف شده در تجارت خارجی ایران را کاهش دهد. معاون وزارت صنعت ادامه‌داد: در بین کشورهای منطقه کمترین زمان صرف شده در «انطباق مرزی در بخش صادرات»، مربوط به کشور قرقیزستان با پنج ساعت زمان بوده، اما بیشترین زمان معطلی در این زیرشاخص با ۱۰۵ساعت به کشور قزاقستان تعلق دارد.  زمان صرف شده ایران در این زیرشاخص ۱۰۱ ساعت ثبت شده است. 

وی گفت: کمترین زمان صرف شده برای «انطباق مرزی در بخش واردات» از آنِ قزاقستان با دو ساعت و در مقابل بیشترین زمان صرف شده در این زیرشاخص از آنِ مصر با ۲۴۰ ساعت است. این زیرشاخص برای ایران ۱۴۱ ساعت گزارش شده است. زرندی اظهارداشت: همچنین مطابق داده‌ها، ارمنستان کمترین (۲ ساعت)، عراق بیشترین (۵۰۴ ساعت) و ایران (۳۳ ساعت) زمان را برای «انطباق اسنادی در فرآیند صادرات» خود صرف کرده‌ و ارمنستان، ترکیه و گرجستان، کمترین (۲ ساعت)، افغانستان بیشترین (۳۲۴ ساعت) و ایران (۴۰ ساعت) زمان را نیز برای «انطباق اسنادی در بخش واردات» صرف کردند.

 به گفته این مقام مسوول، قرقیزستان با هزینه‌کرد

 ۱۰ دلار کمترین، عراق با یک‌هزار و ۱۱۸ دلار بیشترین و ایران (۴۱۵ دلار) هزینه را برای «انطباق مرزی در بخش صادرات» خود صرف کرده‌اند، در بخش واردات نیز قزاقستان و ارمنستان کمترین هزینه (تقریبا صفر) را در مرحله انطباق مرزی صرف کرده، اما سوریه با ۸۲۸ دلار بیشترین و ایران (۶۶۰ دلار) هزینه‌کرد داشته است. 

وی خاطرنشان‌کرد: مطابق داده‌های آماری، گرجستان کمترین هزینه (تقریبا صفر) را در بخش «انطباق اسنادی صادرات» داشته، عراق با صرف یک‌هزار و ۸۰۰ دلار بیشترین و ایران (۶۰دلار) هزینه را در این بخش صرف کرده‌اند، همچنین قزاقستان کمترین (تقریبا صفر)، مصر با صرف هزار دلار بیشترین و ایران (۹۰ دلار) هزینه را در بخش «انطباق اسنادی واردات» داشته‌اند.

 برپایه این گزارش، فرانسه و ایتالیا در همه زیرشاخص‌های تجارت فرامرزی، کمترین زمان و هزینه (تقریبا صفر) را داشتند. کشور آلمان نیز در همه زیرشاخص‌های مربوط به بخش واردات کمترین زمان و هزینه (تقریبا صفر) را داشته و کره جنوبی در زیرشاخص «انطباق مرزی در بخش واردات» کمترین زمان را صرف کرده است. در ضمن، بیشترین زمان و هزینه صرف شده در بین کشورهای منتخب مربوط به روسیه و ایران بوده است.

 

ارسال نظر