روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۰۴۰

۲۷۳ ثبت سفارش جعلی واردات خودرو 

تسنیم |گمرک ایران بخشنامه‌ای فوری در خصوص ترخیص برخی خودروهای درگمرک‌مانده صادر کرد. گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص ترخیص خودروهایی که پرونده قضایی دارند بخشنامه‌ای را به تمام گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است، قبل از هر گونه اقدام لازم است از شعبه پنجم دادسرای ناحیه 28 (کارکنان دولت) تهران استعلام به‌عمل آید. در این نامه به موضوع ثبت سفارش جعلی خودروهایی که در سال 1397 در آستانه ورود به کشور از طریق گمرکات مختلف بودند اشاره شده است، بر این اساس در نهایت 273 ثبت سفارش جعلی از میان پرونده ثبت سفارش‌های فاقد اعتبار احصا شد.

صادرات سیب‌زمینی  بدون پرداخت عوارض 

شاتا |دبیر تنظیم بازار کشور گفت: صادرات سیب‌زمینی در حال حاضر بدون پرداخت عوارض مجاز است. محمدرضا کلامی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای صادرات سیب‌زمینی، اظهار داشت: صادرات این کالا در حال حاضر بدون پرداخت عوارض مجاز است. سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به اینکه در فصل برداشت سیب‌زمینی قرار داریم و تا پایان آبان ماه این وضعیت در کشور وجود دارد، با درخواست ارایه شده از سوی سیب‌زمینی کاران، صادرات بدون عوارض سیب‌زمینی تا اطلاع ثانوی مجاز شد. وی تاکید کرد: همچنین بررسی لازم برای بازگشت ارز حاصل از صادرات سیب‌زمینی به کشور مورد بررسی قرار گرفت و تدابیر لازم برای تسریع این روند در دستور کار قرار گرفت. دبیر تنظیم بازار کشور گفت: تقاضایی برای افزایش مهلت برخی از صادرکنندگان سیب‌زمینی برای بازگشت ارز صادراتی ارایه که مقرر شد جوانب موضوع در نشستی با حضور مسوولان کمیته ارزی مورد بررسی و رصد قرار گیرد.

ماجرای ورود خودرو فراری به گمرک آستارا

ایسنا |اخیرا ورود یک خودروی فراری در گمرک آستارا حاشیه‌ساز شد که طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، این خودرو ترانزیتی بوده و از ایران خارج شده است. به گزارش ایسنا، اخیرا در فضای مجازی تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد که یک دستگاه خودروی فراری از طریق گمرک آستارا وارد شده است و همین موضوع موجب ایجاد بحث‌هایی مبنی بر واردات خودرو در زمان ممنوعیت واردات این کالا شد. اما پیگیری ماجرای از گمرک ایران با توضیحاتی از معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران همراه بود. مهرداد جمال ارونقی گفت: هیچ‌گونه واردات خودرویی از این مدل حتی به‌صورت موقت یا تحت صحابت کارنه دوپاساژ صورت نگرفته و این خودروی سواری چند روز پیش به مقصد کشور امارات ترانزیت خارجی شده که از گمرک آستارا وارد و از گمرک شهید باهنر نیز خارج شده است. به گفته وی، مبدأ خودروی فراری کشور آذربایجان‌ و مقصد آن نیز کشور امارات بوده است. معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران تاکید کرد: حداکثر زمان اعتبار پروانه حمل بعد از خروج از مبدا چهار روز بوده و اکنون نیز این خودرو از ایران خارج شده است. این در حالی است که واردات خودرو از حدود سه سال پیش و با تغییر شرایط ارزی و همچنین ضوابط واردات خودرو، ممنوع و هیچگونه ثبت سفارشی در این رابطه صورت نمی‌گیرد. از آنسو، خودروهایی هم که در زمان مجاز وارد شده بودند با تغییر شرایط، مدت‌ها برای ترخیص با موانعی مواجه بودند و هنوز بعد از چند دوره تعیین مهلت از سوی دولت به‌طور کامل تعیین تکلیف نشده‌اند.

هزینه واردات و صادرات چقدر است؟

فارس |گمرک ایران در گزارشی به وضعیت صادرات و واردات از شهریور ماه 98 تا مرداد ماه امسال پرداخت که نشان می‌دهد تجارت خارجی با کسری 5 میلیارد دلاری روبرو است. براساس آمارهای رسمی گمرک از وضعیت تجارت خارجی، از شهریور 98 تا مرداد ماه 99 بالغ بر 33.3 میلیارد دلار صادرات و 38.3 میلیارد دلار واردات به کشور ثبت شده است. تراز تجاری کشور منفی 5 میلیارد دلار گزارش شد. این ارقام در حالی رقم خورده که وضعیت بهتری در مدت مشابه قبل آن وجود داشته و تراز تجاری کشور مثبت بوده است. افت صادرات کشور به دلیل مشکلات ارزی و پس از آن شیوع ویروس کرونا محسوس است. کاهش صادرات باعث شده بازار داخلی ارز با نوسان قیمتی همراه باشد و این نوسان اثر مستقیم خود را روی قیمت کالا و خدمات می‌گذارد. در بخش دیگر شاخص‌های عملکرد امور گمرکی در تجارت فرامرزی یکی از مولفه‌های هموار‌سازی کسب و کار و تجارت است. طبق جدول ذیل حداقل هزینه تجارت فرامرزی در سال 2018 بیش از 221 ساعت یعنی بیش از 9 روز به‌طور متوسط به طول می‌انجامد که هزینه آن 690 دلار است. این رقم و زمان برای سال 2019 به 134 ساعت و 475 دلار کاهش یافته است. برای سال 2020 نیز زمان انجام صادرات و هزینه آن 475 دلار که اگر با دلار صرافی ملی 23000 تومان حدود 11 میلیون تومان (بازار آزاد با رقم 26370 تومان معادل 12.5 میلیون تومان) متوسط هزینه و 5.5 روز معطلی به همراه دارد. در واردات موضوع کمی متفاوت است و متوسط هزینه زمان و فرآیندهایی که طی می‌کند 181 ساعت و 750 دلار است. این اتفاق در حالی است که مسوولان گمرک مدعی هستند 85 درصد کالاهای وارداتی، از جنس کالاهای سرمایه‌ای، مواد اولیه و واسطه‌ای بوده و مابقی آن مصرفی محسوب می‌شوند.

 

ارسال نظر