روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۹۹۷

ممنوعیت ثبت غیرحضوری تلفن‌همراه مسافری از مهر ماه

ایرنا| معاون فنی گمرک ایران گفت: هر گونه ثبت غیرحضوری تلفن‌همراه مسافری و بعد از خروج از گمرکات اجرایی (مبادی ورودی) توسط مسافرین ممنوع می‌شود. مهرداد جمال ارونقی گفت: اظهار و ثبت تلفن همراه مسافرین از مهر ماه صرفا در محل مبادی ورودی کشور انجام می‌شود. وی افزود: بر این اساس، اظهار و ثبت تلفن همراه مسافرین از مهر ماه سال جاری پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام خواهد شد. انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی چندی پیش اعلام کرد: با گذشت بیش از دو سال از اجرای طرح رجیستری که قرار بود جلوی واردات قاچاق موبایل را بگیرد، اما همچنان شاهد سوءاستفاده سوداگران از خلأهای قانونی این طرح هستیم. بر این اساس، طی ۲ سال اخیر صدها هزار دستگاه تلفن همراه قاچاق که عمدتا موبایل‌هایی با ارزش بیشتر از ۳۰۰ یورو بوده‌اند با سوءاستفاده از رویه مسافری وارد کشور شده است. این اتفاق، صدمات جبران‌ناپذیری را با خروج صدها میلیون دلار بر بدنه اقتصادی کشور وارد کرده و بسیاری از خریداران این دستگاه‌ها را با مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم پشتیبانی مواجه کرده است.

دخالت واردکنندگان بانفوذ در بازار تایر

فارس| سخنگوی انجمن تایر از تلاش عده‌ای برای معاف کردن تایرهای وارداتی از شمول قیمت‌گذاری خبر داد و گفت: تایرهای وارداتی با گذشت یک سال از ورود به گمرک هنوز ترخیص نشده‌اند و این در حالی است که عرضه تایرهایی که بیش از یک سال از تولیدشان گذشته باشد، منطقی نیست. مصطفی تنها با بیان اینکه برخی واردکنندگان با نفوذ تایر به دنبال دریافت تأییدیه از وزارت صنعت برای معاف شدن از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز تایر‌های وارداتی هستند، اظهار کرد: این واردکنندگان سال قبل این موقع، تایر به کشور وارد کرده‌اند که این محصولات در گمرک مانده و حالا می‌خواهند با همان ارز دولتی آنها را ترخیص کنند. وی ادامه داد: بعد از تبدیل نرخ ارز پایه، مهلتی برای ترخیص این تایرها تعیین شده بود که در آن مدت این کار اتفاق نیفتاد و حالا که قیمت تایر با نرخ ارز نیما برای مصرف‌کننده همسان شده است، مشخص نیست تایرهای وارداتی با ارز دولتی به چه صورت و با چه قیمتی توزیع خواهند شد. تنها ادامه داد: اگر بیش از یک سال از تاریخ تولید این تایرها گذشته باشد، عرضه کردن آنها منطق ندارد.به گفته وی، عده‌ای نیز به دنبال این هستند که تایرهای وارداتی را از شمول قیمت‌گذاری معاف کنند و برای این موضوع دو دلیل می‌آورند که یکی از آنها این است که با توجه به واردات تایرها با ارز نیما و به دلیل اینکه قیمت ارز نیما با ثبات نیست، تایر وارداتی باید از قیمت‌گذاری معاف شود. این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی نیز مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز نیما تأمین می‌کنند و اگر ثبات قیمتی برای این ارز وجود ندارد، تولیدکنندگان نیز با همین مشکل روبرو خواهند بود. وی تصریح کرد: دلیل دومی که واردکنندگان تایر مطرح می‌کنند این است که بررسی قیمت‌ها در سازمان حمایت، زمان طولانی نیاز دارد و ممکن است در این مدت قیمت تایرها تغییر کند. اگر این بحث مورد قبول باشد، باید بگوییم که تولیدکنندگان داخلی نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

وضعیت دو مرز «مهران و چذابه»

سخنگوی گمرک گفت: پس از مرزهای خسروی و چذابه، مرز مهران نیز در تمام روزهای هفته برای انجام تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی به عراق فعال شد. سید روح‌الله لطیفی اظهار کرد: پیش از این با موافقت طرف عراقی، این مرز فعالیت خود را از دو روز در هفته به چهار روز افزایش داده بود که از این هفته به غیر از روزهای جمعه فعالیت تجاری این مرز را در تمام روزهای هفته برای صادرات کالاها شاهد خواهیم بود. همچنین اعلام شد که مرز چذابه نیز بعد از آغاز فعالیت آزمایشی، از صبح امروز در تمام روزهای هفته برای کالاهای صادراتی فعالیت خواهد داشت.چذابه آخرین مرز بسته ایران با عراق بود که بعد از حدود ۶ ماه باز شده است؛ در حال حاضر تمامی مرزهای عراق فعال هستند و پیش این نیز مرز شلمچه باز شده بود. فعالیت در اغلب مرزهای عراق دو روز در هفته و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه انجام می‌شود و در مرز خسروی به غیر از ایام تعطیل در تمامی روزها مبادله کالا صورت می‌گیرد.

افت 70 درصدی فروش نوشت افزار

فارس |رییس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی با اشاره به اینکه در راستای عرضه بیشتر، قیمت نوشت افزار افزایش قیمت محسوسی نداشته است، گفت: اما همچنان تقاضا کم و صنف نوشت افزار در رکود شدید بسر می‌برد. موسی فرزانیان درباره وضعیت بازار نوشت افزار در سال جاری گفت: فعالیت این بازار فصلی است و اوج رونق بازار نوشت افزار هر ساله از تیر تا پایان مهرماه است. وی افزود: اما امسال این بازار نه تنها رونقی ندارد بلکه در رکود به سر می‌برد و اکنون که در واپسین روزهای شهریور ماه بسر می‌بریم بازار به‌شدت کساد و بی رونق است. وی با بیان اینکه اگرچه مدارس بازگشایی شده است بیشتر بحث تدریس از طریق فضای مجازی مطرح است، گفت: بنابراین مردم خرید چندانی در خصوص نوشت افزار انجام ندادند، به‌طوری‌که فروش نوشت افزار حدود 60 تا 70 درصد افت داشته است. 

 

ارسال نظر