کانال مالی سوییس از اینستکس و کانال کره‌جنوبی فعال‌تر است

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۷۲۶

رییس اتاق مشترک ایران و سوییس می‌گوید: سفر وزیر خارجه سوییس به ایران غیر از بعد سیاسی، به لحاظ مالی و تجاری هم اهمیت زیادی دارد؛ احتمالا شرکت‌های سوییسی خود را برای دوران پساترامپ آماده می‌کنند. در صورت پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات، حجم فعالیتی که انتظار می‌رود با پیروزی بایدن اتفاق بیفتد، ممکن نخواهد بود اما کانال همچنان فعال خواهد بود. صبح روز شنبه «ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوییس وارد ایران شد؛ او قرار است در سفر سه‌روزه در دیدار با رییس‌جمهوری ایران، وزیر امور خارجه درباره موضوع‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند؛ یکی از محورهای گفت‌وگو درباره کانال مالی سوییس خواهد بود.  

شریف نظام مافی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: کانال مالی سوییس به لحاظ فنی آماده اجراست؛ از طریق این کانال چند معامله مالی انجام‌شده است. تمام اطلاعات مورد نیاز شرکت‌های تجاری برای کار با این کانال اطلاع‌رسانی شده است. در اتاق مشترک ایران و سوییس هم دو جلسه آموزشی برای کسانی که علاقه‌مند به همکاری با کانال مالی سوییس هستند، برگزار شده و این کلاس‌ها در آینده هم برگزار خواهد شد. نظام مافی ادامه می‌دهد: سفر وزیر خارجه سوییس به ایران در این مقطع زمانی ‌غیراز بعد سیاسی، از بعد مالی و تجاری هم خیلی حائز اهمیت است؛ شرکت‌های سوییسی احتمالاً خود را برای دوران پساترامپ و پسا فشار حداکثری آماده می‌کنند. از این جهت من فکر می‌کنم سوییس همیشه برای حضور در ایران پیشقدم بوده، این هم در دوره برجام و هم بعد از خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها ادامه داشته است.  

او تصریح می‌کند: من این سفر را از بعد تجاری پر اهمیت می‌دانم؛ اگر تغییری در دولت امریکا اتفاق بیفتد، امکان آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده بانک مرکزی بالاست. اگر این اتفاق بیفتد، تا قبل از مشخص شدن رویکردهای دولت جدید در امریکا، این کانال مالی سوییس هست که فعال است و می‌تواند بستری باشد برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده و همچنین محلی باشد تا پول‌های تزریق شده به آن مورد استفاده بهینه در حوزه دارو و غلات قرار گیرد. نظام‌مافی درباره سناریو آلترناتیو و راهکار جایگزین می‌گوید: اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات باشد، باز هم باید گفت که کانال مالی سوییس برای حل مشکلات این دوره تأسیس شده است؛ این کانال کار خواهد کرد و می‌تواند نیازهای ایران به داروها، به خصوص داروهای تخصصی را برطرف کند.  در صورت پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات، حجم فعالیتی که انتظار می‌رود با پیروزی بایدن اتفاق بیفتد، ممکن نخواهد بود اما کانال همچنان فعال خواهد بود. 

به گفته نظام مافی توافق کانال مالی سوییس با دولت ترامپ انجام‌شده است و این کانال همچنان پابرجا خواهد بود. از طرفی این کانال محدودیت مالی FATF را ندارد و بانک‌هایی مثل خاورمیانه و سامان در این حوزه بدون محدودیت فعالیت خواهند کرد. 

او درباره جزییات راهکارهای پیدا شده برای ادامه فعالیت کانال مالی سوییس می‌گوید که اتاق مشترک ایران و سوییس اطلاعاتی از جزییات مذاکره ندارد و این کار به عهده وزارت امور خارجه و بانک مرکزی ایران است؛ اما آنچه مشخص است اینکه کانال آینده درخشانی خواهد داشت. سال‌هاست که بانک‌های ایرانی نمی‌توانند ال‌سی باز کنند؛ در حالی که اخیرا با این کانال راه‌اندازی ال‌سی را داشتیم که می‌تواند خبر خوبی برای تجار باشد. او درباره مشکلات احتمالی این کانال می‌گوید: کانال مالی سوییس، کار جدیدی است و راه‌اندازی آن مدت زیادی طول کشید. از طرف دیگر آماده‌سازی شرکت‌ها برای همکاری از این طریق پروسه زمانبری بود. شیوع ویروس کرونا هم روند اجرای کار را به تأخیر انداخت.  همه این مشکلات وقفه غیر قابل پیش‌بینی ایجاد کرد ولی همچنان این کانال از اینستکس و کانالی که کره جنوبی از آن حرف می‌زند، خیلی جلوتر است. 

رییس اتاق ایران و سوییس دلیل آن را دید غیرسیاسی سوییسی‌ها می‌داند؛ اینستکس هیچ‌وقت عملیاتی نشد ولی سوییس کانال مالی مجزایی را راه‌اندازی کرد. البته در ابتدا مشکلات فنی باعث تأخیر در کار شد اما الان مشکلات برطرف شده و انتظار داریم حجم مبادلات مالی و معاملات تجاری از این مسیر بالاتر برود.

 

ارسال نظر