شکایت صاحبان محموله‌های نفتی از امریکا

۱۳۹۹/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۶۶۲

با شکایتی که صاحبان محموله بنزین توقیف شده علیه ایالات متحده گشوده‌اند، پرونده محموله توقیفی نفت که امریکا با هدف فشار بیشتر بر ایران آن را عملیاتی کرده بود به عاملی برای فشار بیشتر به امریکا و قرار گرفتن یک شکست دیگر در کارنامه ترامپ بدل شد. دیروز خبر رسید که شرکت‌های مالک محموله‌های نفتی‌ که امریکا با ادعای اینکه محموله آنها متعلق به ایران است، آنها را مصادره کرده، با شکایت از این اقدام دولت ترامپ خواهان بازپسگیری نفتکش‌ها و محموله‌های آنها شده‌اند. 

این خبر رویترز که بلافاصله در خبرگزاری ایسنا و سایر خبرگزاری‌های داخلی هم بازتاب داشت حاکی از آن است که سه شرکت مالک نفتکش‌های توقیف شده توسط امریکا، با طرح شکایتی در یکی از دادگاه‌های منطقه کلمبیای امریکا خواهان عودت محموله کشتی‌های توقیف شده خود شدند. هرچند واشنگتن مدعی شده بود که محموله این کشتی‌ها متعلق به ایران و در مسیر حرکت به سوی ونزوئلا است و با همین ادعا محموله این کشتی‌ها را مصادره کرد، اما واقعیات میدانی منتشر شده نشان می‌دهد که امریکا این تصمیم را بدون بررسی دقیق و کسب اطلاعات دقیق اجرایی کرده است.. وزارت دادگستری امریکا ماه گذشته مدعی شده بود که ۱.۱۱۶ میلیون بشکه سوخت را به مقصد ونزوئلا توقیف کرده است. این سه شرکت اعلام کرده‌اند که کالاهای خود را به شرکت citi energy فروخته‌اند اما قرار بوده که پول کالاهایشان را پس از رساندن کالاها به مقصد دریافت کنند. این شرکت‌ها همچنین این ادعا را که مقصد این کشتی‌ها ونزوئلا بوده را رد کرده و اعلام کردند مقصد این کشتی جزیره‌ترینیداد و توباگو بوده تا به دست مشتریانی از پرو و کلمبیا برسد.

  همه راه‌ها به تحریم ختم می‌شود

اما نرسی قربان فعال حوزه انرژی در جریان گفت‌وگو با تعادل با اشاره به نحوه کنشگری امریکا در بازار انرژی این نوع رفتارها را در مسیر زیاده خواهی‌های قدرت‌های بزرگ ارزیابی می‌کند که در طول تاریخ هم نمونه‌هایی از این نوع رفتارهای را شاهد هستیم. قربان با اشاره به اینکه در زمان ملی شدن صنعت نفت هم انگلیس با توقیف محموله‌های نفت ایران تلاش می‌کرد تا به زعم خود حلقه محاصره علیه ایران را تنگ‌تر کند، گفت: بعد از ملی شدن صنعت نفت، انگلیس ایران را تحت تحریم‌های اقتصادی شدیدی قرار داد. در زمان ملی شدن صنعت نفت و در شرایطی که ایران به دنبال استقلال مالی بود و تلاش می‌کرد تا برای کشور درآمد ایجاد کند، یک کشتی به نمام رزماری به ایران آمد تا نفت بخرد و بعد بریتانیا که در آن زمان قدرت اول مناسبات جهانی بود، توقیف شد. او در ادامه خاطرنشان می‌کند: انگلیسی‌ها اینطور استدلال می‌کردند که با توجه به اینکه هنوز سرنوشت حقوقی پرونده شکایت نفتی آنها تعیین تکلیف نشده پس ایران حق فروش نفت را ندارد. امروز هم امریکا یک چنین برخوردی به موضوع ایران دارد. امریکایی‌های تلاش می‌کنند اینطور وانمود کنند که ایران قادر به فروش نفت و بنزین خود نیست. در حالی که مشخص شد این کشتی‌ها اساسا صاحبان دیگری داشته‌اند و متعلق به شرکت‌های دیگری بوده است.. اطلاعات من در مورد موضوع بیشتر از این نیست.

سه شرکت مستقر در کشورهای خارجی می‌گویند صاحبان محموله‌های نفتی هستند که امریکا به ظن مالکیت ایران، توقیف کرده و اینکه برخلاف ادعای واشنگتن، نفتکش‌ها عازم ونزوئلا نبوده‌اند.

در ادامه روایت رویترز از این کشتی‌ها آمده است: صاحبان محموله‌های نفتی بارگیری شده بر روی چهار شناوری که ماه میلادی گذشته، امریکا با این ادعا که متعلق به ایران هستند، توقیف کرد؛ با طرح شکایتی در دادگاه ناحیه کلمبیای امریکا، خواستار رفع توقیف محموله‌هایشان شدند. آنها همچنین این ادعای امریکا را که محموله‌های نفتی عازم ونزوئلا بودند؛ به چالش کشیدند. مالکین محموله‌ها عبارتند از شرکت «مبین» که در امارات مستقر است و خود را مالک محموله بارگیری شده بر روی نفتکش‌های «بلا» و «برینگ» معرفی می‌کند، شرکت «عمان فیول» که در انگلستان به ثبت رسیده و صاحب محموله بارگیری شده بر روی نفتکش‌های «پاندی» و «لونا» است و در نهایت شرکت «سوهار فیول» که می‌گوید بخشی از محموله بارگیری شده بر روی «لونا» را در تملک خود دارد. به گفته آنها، محموله‌های نفتی به شرکت اماراتی «سیتی انرژی اف زد سی» فروخته شده حال آنکه قرار بوده پرداخت بعد از تحویل بار، انجام شود. آنها همچنین می‌گویند که محموله‌های نفتی عازم کشور «ترینیداد» در جنوب دریای کاراییب بوده‌اند تا از آنجا به کشورهای پرو و کلمبیا منتقل شوند.

در تاریخ ۲۳ مرداد، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام امریکایی مدعی شد که دولت «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور امریکا برای نخستین بار کشتی‌هایی را که گفته می‌شود حامل سوخت از ایران بوده‌اند، توقیف کرده است. بنابر گزارشی که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرده، توقیف نفتکش‌های مزبور بخشی از کمپین «فشار حداکثری» واشنگتن علیه تهران بود. وال استریت ژورنال همچنین اعلام کرد که این چهار فروند نفتکش به نام‌های «لونا»، «پاندی»، «برینگ» و «بلا» توقیف شده و در حال حرکت به سمت هیوستون در ایالت تگزاس امریکا هستند. یک مقام امریکایی بدون ارایه توضیحات بیشتر ادعا کرد که این کشتی‌ها بدون توسل به قوه قهریه توقیف شده‌اند.این در حالی است که «حجت‌الله سلطانی» سفیر ایران در ونزوئلا در واکنش به ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر توقیف چهار فروند نفتکش حامل سوخت از ایران در توئیتر نوشت: یک دروغ و جنگ روانی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم امریکا. نه کشتی‌ها ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آنها ارتباطی به ایران دارد. موضوعی که نشان می‌دهد این سناریو اساسا با هدف استفاده تبلیغاتی نوشته شده تا در آستانه انتخابات امریکا سبد خالی از دستاورد خارجی تارمپ را سنگین‌تر جلوه دهند.

 

ارسال نظر