رویداد

۱۳۹۹/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۴۵۴

صادرات نیازمند مسیر تازه

پایگاه خبری اتاق ایران|نایب‌رییس اتاق ایران به مناسبت هفته دولت، مهم‌ترین خواسته‌های بخش خصوصی در یک سال باقی مانده از عمر دولت دوازدهم را بیان کرد. به باور نایب‌رییس اتاق ایران، دولت باید پایه‌گذار توسعه پایدار در کشور باشد و در همین زمینه با توجه به کمبود درآمدهای ارزی، باید اهتمام ویژه‌ای به صادرات داشته باشد. محمدرضا انصاری نایب‌رییس اتاق ایران معتقد است: دولت باید پایه‌گذار توسعه پایدار در کشور باشد و در همین زمینه با توجه به کمبود درآمدهای ارزی، دولت دوازدهم باید در یک سال باقی‌مانده از فعالیت خود، اهتمام ویژه‌ای به صادرات داشته باشد. نایب‌رییس اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: دولت باید بپذیرد که سرمایه عظیمی به نام «مردم» وجود دارد که قابلیت تولید و صادرات دارند؛ بنابراین اگر مانند سایر کشورهایی که ظرف 50- 60 سال گذشته مسیر توسعه را طی کردند و به موفقیت رسیدند؛ دولت هم بر توانایی‌های داخلی‌ تکیه کند، قطعاً پایه‌گذار جریان تازه‌ای خواهد شد که منجر به توسعه صادرات و بهبود تولید می‌شود. انصاری بر ضرورت حمایت دولت و بانک مرکزی از صادرکنندگان تأکید کرد و خواستار اخذ و اجرای سیاست‌های تشویقی در همین راستا شد. او در ادامه بر اهمیت «هدایت نقدینگی به سمت تولید» و «جذب سرمایه‌گذاری خارجی» خاطرنشان کرد و گفت: خوشبختانه در بیانات مقام معظم رهبری هم شاهد بودیم که این دو مولفه مورد توجه قرار گرفتند و ایشان هم خواستار رفع موانع جهش تولید شدند؛ اما باید برای پیاده کردن این اهداف توجه داشته باشیم که درنهایت این مردم هستند که می‌توانند اهداف مذکور را عملیاتی کنند و دولت باید بسترساز حرکت مردم باشد. انصاری افزود: رشد بازار سرمایه در چند وقت اخیر، فرصت بسیار مناسبی را برای دولت فراهم کرده است تا با اخذ سیاست‌هایی، نقدینگی جذب این بازار و درنهایت تولید مولد شود. به باور نایب‌رییس اتاق ایران این امر محقق نخواهد شد مگر با تسهیل ورود شرکت‌های به‌اصطلاح استخوان‌دار به بازار سرمایه. او در همین زمینه گفت: در حال حاضر پذیرش شرکت‌ها در بورس با سختگیری انجام می‌شود که لازم است این مسیر هموار شود.

وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت باید پاسخگو باشند

اتاق بازرگانی تهران در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام تلاش مجدانه و پیگیرانه خود برای حل مشکلات فعالان بخش خصوصی، تاکید کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت به عنوان متولیان کنونی فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی باید پاسخگو باشند.

متن اطلاعیه اتاق بازرگانی تهران به شرح زیر است: 

اعضای محترم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به استحضار می‌رساند، پیرو اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت بر تغییر رویه صدور و تمدید کارت بازرگانی فعالان اقتصادی از ابتدای مرداد ماه جاری روند صدور کارت بازرگانی و از نیمه مرداد ماه روند تمدید کارت‌ بازرگانی، مسیری جدید در پیش گرفته و از طریق سامانه جامع تجارت، زیرنظر وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت انجام می‌گیرد. این در حالی است که آماده نبودن بسترهای لازم برای پیاده‌سازی این فرآیند، منجر به بروز مشکلات متعددی چون تاخیر در صدور و تمدید کارت بازرگانی فعالان اقتصادی و همچنین سردرگمی آنان در پیگیری امور مربوطه از مراجع ذیربط شده، و انتقادات و گلایه‌های بسیار فعالان اقتصادی را در پی داشته است. شایان ذکر است، در شرایطی که پشتیبانی و دفاع از حقوق قانونی اعضا و فعالان اقتصادی کشور، وظیفه ذاتی پارلمان بخش خصوصی است، تحمیل تغییرات صورت گرفته در سامانه صدور و تمدید کارت بازرگانی از سوی مراجع ذیربط، ما را از این مهم بازداشته و در حال حاضر به علت وجود برخی ناهماهنگی‌ها و ابهامات، سازمان توسعه تجارت موظف به پاسخگویی و حل سریع مشکل به وجود آمده خواهد بود. بدیهی است اتاق بازرگانی تهران به عنوان نماینده بخش خصوصی، وظیفه خود می‌داند در جهت حمایت از حقوق فعالان اقتصادی، موضوع را تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری کند.

رشد ۲۶۱ درصدی تولید فرش دستباف

ایرنا| رییس مرکز ملی فرش ایران از تولید ۸۱۸ هزار و ۲۳ متر مربع فرش دستباف از ابتدای امسال تا پایان تیرماه و رشد ۲۶۱ درصدی آن در همسنجی با پارسال خبر داد. وی افزود: میزان تولید فرش دستباف در سال ۹۶ بیش از ۲.۸ میلیون مترمربع بود، در سال ۹۷ به بیش از سه میلیون مترمربع رسید، اما با افتی محسوس در سال گذشته به یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۹۲۰ متر مربع کاهش یافت. این مقام مسوول، درخصوص صادرات این محصول که در حقیقت هویت، برند، تاریخ و میراث کهن ایران است، گفت: ۱۲۰ کشور جهان تولیدکننده فرش دستباف هستند که در سال ۲۰۱۹ مجموع صادرات‌شان افزون بر ۸۰۰ میلیون دلار بوده و سهم ایران ۷۳ میلیون دلار از این رقم بوده است. وی بیان‌داشت: ‌آمارها حاکی از کاهش عرضه و تقاضای فرش دستباف در سطح جهان است و تحریم‌ها، همچنین شیوع ویروس کرونا دلایل اصلی کاهش صادرات کشورمان بوده است. ‌با این وجود فرش دستباف ایرانی از نظر کیفیت، طرح و نقشه، همچنان در جهان یکه‌تاز و بلامنازع بوده است. رافع ادامه‌داد: در حوزه صادرات، ایجاد و راه‌اندازی خانه‌های فرش دستباف در روسیه، چین، امارات متحده عربی، قطر و چند کشور اروپایی در دستور کار است که فعالیت‌های حراج، برگزاری شو روم، سفارش‌گیری، فروش برای صادرات، سلیقه‌یابی، سلیقه‌سازی و خلق ارزش را انجام خواهند داد که از سوی بخش خصوصی ایجاد می‌شود. 

 

ارسال نظر