روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۳۷۴

جزییات رفع تعهد ارزی صادرکنندگان 

مهر | گمرک ایران در اطلاعیه‌ای خطاب به صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ۴ نکته را برای نحوه رفع تعهد ارزی اعلام کرد که به شرح زیر است: 1- چنانچه کارت بازرگانی شما به دلیل عدم رفع تعهد ارزی تعلیق شده است به منظور رفع تعلیق با در دست داشتن مستندات به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یا دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران واقع در تهران مراجعه کنید. 2- صادرکنندگان غیرتولیدی که بین یک تا ۳۰ درصد دارای تعهد ارزی بوده تا تاریخ پانزدهم شهریور 99 نسبت به رفع آن با در دست داشتن مستندات به سازمان صمت استان یا دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت واقع در تهران مراجعه کنند. در صورت عدم مراجعه تا تاریخ یاد شده کارت بازرگانی مربوطه تعلیق خواهد شد 3- صادرکنندگان تولیدی که دارای تعهد ارزی بوده تا تاریخ سی و یکم شهریور ماه 99 نسبت به رفع آن با در دست داشتن مستندات به سازمان صمت استان یا دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران واقع در تهران مراجعه کنند.در صورت عدم مراجعه تا تاریخ یاد شده کارت بازرگانی مربوطه تعلیق خواهد شد. 4- صادرکنندگان غیرتولیدی که بین ۳۱ تا ۶۹ درصد دارای تعهد ارزی بوده تا تاریخ سی و یکم شهریور ماه 99 نسبت به رفع آن با در دست داشتن مستندات به سازمان صمت استان یا دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت واقع در تهران مراجعه کنند. در صورت عدم مراجعه تا تاریخ یاد شده کارت بازرگانی مربوطه تعلیق خواهد شد.

واردکنندگان فروشنده نهاده‌های دامی در بازار نیستند

ایسنا |عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور گفت: بی‌توجهی به نظرات تشکل‌ها و بخش خصوصی در سیاست‌گذاری‌ها و تدوین آیین نامه‌ها موجب شده تا در تمامی حلقه‌های تامین تا مصرف حس رضایتمندی ایجاد نشود. داوود رنگی با اعلام این مطلب اظهار کرد: سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری با هدف تقویت جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد کشور و واگذاری امور اجرایی و مدیریتی به این بخش ابلاغ شد اما اجرای ناصحیح این قانون مترقی مانع تقویت جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد شد. به گفته رنگی، در تدوین ساز و کار اجرایی سامانه بازارگاه نظرات بخش خصوصی و فعالان صنفی مرتبط با حلقه‌های از تامین تا مصرف نهاده‌های دام و طیور شنیده نشد و با طراحی سامانه‌ای ناکارآمد بستر ایجاد نارضایتی برای واردکننده، توزیع‌کننده و تولید‌کننده مهیا شد. وی بیان کرد: سامانه بازارگاه و نحوه توزیع نهاده‌های دامی از طریق آن بدون شنیدن نظرات کارشناسی بخش خصوصی و تشکل‌های مرتبط ایجاد شد و همین امر موجب نارضایتی در تمامی بخش‌های مرتبط شد. این فعال اقتصادی افزود: واردکنندگان در طراحی سامانه بازارگاه و حتی در توزیع نهاده‌ها، و قیمت این اقلام در بازار دخالتی ندارند ولی مدیران با دادن آدرس‌های غلط به سایر بخش‌های اقتصادی که مصرف‌کننده این کالا هستند موجب شده تا در اذهان عمومی و حتی فعالان اقتصادی واردکننده مساوی با توزیع‌کننده قرار بگیرد. وی تصریح کرد: واردکنندگان تمامی کالاهای خود را در سامانه بازارگاه با نرخ مصوب عرضه می‌کنند که مستندات آن نیز موجود است ولی متاسفانه تلاش می‌شود تا ناکارآمدی یک سامانه‌ای که از سوی بخش دولتی طراحی شده است به گرده بخش خصوصی نهاده شود. این فعال اقتصادی گفت: اگر صدای تشکل‌ها در تدوین قوانین و سیاست‌های کلان کشور شنیده شود دیگر شاهد پایه‌ریزی‌های اشتباه در بخش‌های مختلف اقتصادی نخواهیم بود.

تسویه مطالبات واردکنندگان برنج در گام آخر

مهر | دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره خلف وعده دولت در تخصیص ارز به واردکنندگانی که به درخواست ستاد تنظیم بازار محموله‌های وارداتی را به‌صورت امانی از گمرک ترخیص و به نرخ مصوب (بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی) فروخته‌اند، گفت: هنوز بانک مرکزی این بدهی را تسویه نکرده اما در حال توافق با وزارت صمت است که از چه محلی این بدهی را تسویه کنند. مسیح کشاورز افزود: به دلیل اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داد امسال ما با ممنوعیت فصلی مخالفت نکردیم چرا که سال قبل نیز به دستور ستاد تنظیم بازار ممنوعیت لغو شد اما به درخواست نمایندگان مجلس، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه مجددا برقرار شد که این خسارت زیادی را به واردکنندگان برنج وارد کرد. به گفته کشاورز، واردکنندگان در همان مقطع ۵۰۰ هزارتن و در انتهای دوره ۲۰۰ هزار تن برنج وارد کردند که برقراری مجدد ممنوعیت منجر به رسوب این محموله‌ها در گمرکات شد این در حالی است که ما به دولت اعتماد و این برنج‌ها را وارد کرده بودیم. 

وی با بیان اینکه تا پایان سال قبل دولت به ۲۰۰ هزار تن از این محموله‌ها ارز تخصیص داد، گفت: بانک مرکزی به دلیل اینکه قصد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را داشت، در تخصیص ارز به مابقی محموله مقاومت کرد و این‌کار با کندی زیادی انجام شد و در نهایت ۲۵۰ هزارتن از محموله نیز ارز نیمایی دریافت کرد و همچنان ۲۵۰ هزار تن بلاتکلیف باقی ماند.  وی افزود: گمرک میزان برنج رسوبی در بنادر را ۳۰۰ هزار تن عنوان می‌کند که البته به اعتقاد بنده میزان رسوب کمتر از این میزان است چون بخشی از برنج‌های موجود در گمرک جزو محموله‌هایی است که تخصیص ارز برای آن صورت گرفته اما به دلیل آغاز ممنوعیت فصلی امکان ترخیص وجود نداشته است.

 

ارسال نظر