لیست قیمت محصولات کشاورزی در بهار ۹۹

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۳۳۳
لیست قیمت محصولات کشاورزی در بهار ۹۹

تعادل- گروه تجارت |

مرکز آمار ایران در موردمتوسط، پایین‌ترین و بالاترین قیمت محصولات کشاورزی در بهار سال 99 گزارش داد. مطابق آمارها، در فصل بهار ۱۳۹۹ قیمت فروش آزاد یک کیلوگرم گندم در کل کشور ۲۴۱۰۸ ریال بوده است. استان کرمان با ۲۹۶۵۹ ریال بیشترین و استان آذربایجان شرقی با ۱۸۹۵۲ ریال کمترین قیمت فروش آزاد را در کل کشور داشته‌اند. قیمت فروش به دولت این محصول در کل کشور ۲۵۰۳۳ ریال بوده است که در نتیجه متوسط قیمت‌های فروش به دولت و آزاد آن به رقم ۲۴۹۱۲ ریال رسیده است، قیمت فروش این محصول نسبت به بهار ۹۸ افزایشی معادل ۴۴،۸ درصد داشته است.

    قیمت  حبوبات 

در فصل بهار ۱۳۹۹ قیمت فروش یک کیلوگرم جو در کل کشور معادل ۲۰۱۶۹ ریال بوده است. استان کردستان با ۲۸۱۱۶ ریال بیشترین قیمت و استان فارس با ۱۸۰۱۱ ریال کمترین قیمت فروش را داشته‌اند. قیمت فروش این محصول معادل ۱۳۰۰ در صد نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش داشته است.قیمت فروش یک کیلوگرم نخود در فصل بهار ۱۳۹۹ در کل کشور ۷۰۵۱۹ ریال بوده است. استان فارس با ۱۰۹۱۲۸ ریال بیشترین و استان زنجان با ۴۷۶۶۱ ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند، قیمت فروش این محصول نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل, ۱۷ درصد افزایش داشته است در سه ماهه اول سال ۱۳۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم عدس در کل کشور به رقم ۱۱۴۸۱۶ ریال رسید که کرمانشاه با ۱۵۵۸۱۷ ریال بیشترین و استان فارس با ۸۹۹۱۱ ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند. قیمت فروش این محصول نسبت به بهار ۹۸ افزایشی معادل ۱۰۶،۷ درصد داشته است.

    قیمت  سبزیجات 

همچنین براساس گزارش مرکز آمار، در بهار سال ۱۳۹۹ قیمت فروش یک کیلوگرم خربزه در کل کشور ۲۹۵۸۸ ریال بوده است. استان خراسان جنوبی با ۳۴۹۹۵ ریال بیشترین و استان سیستان بلوچستان ۱۵۵۵۶ ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند. قیمت فروش این محصول نسبت به بهار ۹۸ معادل ۱۵،۲ درصد افزایش داشته است از سوی دیگر، در بهار سال ۱۳۹۹ قیمت فروش یک کیلوگرم خیار در کل کشور به رقم ۲۳۲۴۱ ریال رسید که استان گیلان با ۵۸۷۶۷ ریال بیشترین و استان خوزستان با ۱۰۵۲۲ ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند. قیمت فروش خیار نسبت به بهار ۹۸ معادل ۸۰۰ درصد افزایش داشته است. در بهار ۱۳۹۹ قیمت فروش یک کیلوگرم سیب زمینی در کل کشور ۱۸۱۵۷ ریال بوده است. استان هرمزگان با ۳۹۵۶۵ ریال بیشترین و استان گلستان با ۱۰۸۲۴ ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند. قیمت فروش این محصول در بهار ۹۹ نسبت به بهار ۹۸ معادل ۴۹،۷ درصد کاهش یافته است. در بهار ۱۳۹۹ قیمت فروش یک کیلوگرم گوجه فرنگی در کل کشور ۱۳۹۸۱ ریال بوده است. بالاترین قیمت فروش را استان اصفهان با ۴۰۱۱۰ ریال و پایین‌ترین قیمت فروش را استان خوزستان با ۶۹۳۴ ریال داشته‌اند. قیمت فروش این محصول نسبت به بهار ۹۸ معادل ۳۷،۲ درصد کاهش داشته است. در فصل بهار ۱۳۹۹ قیمت فروش یک کیلوگرم بادمجان در کل کشور ۱۹۴۳۹ ریال بوده است. استان یزد با ۳۸۹۸۲ ریال بالاترین و استان خوزستان با ۱۰۵۵۷ ریال پایین‌ترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند. قیمت فروش این محصول نسبت به بهار ۹۸ معادل ۱،۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. در فصل مورد بررسی قیمت فروش یک کیلوگرم پیاز در کل کشور ۲۱۳۳۴ ریال بوده است. استان گیلان با ۵۱۸۶۶ ریال بالاترین قیمت فروش و استان فارس با ۱۰۶۱۵ ریال پایین‌ترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند. قیمت فروش این محصول در فصل بهار ۹۹ نسبت به بهار ۹۸ معادل ۴۲،۵ درصد کاهش داشته است. 

در فصل بهار ۱۳۹۹ قیمت فروش یک کیلوگرم زردآلو در کل کشور ۱۱۴۳۷۵ ریال بوده است. استان یزد با ۲۱۴۸۹۳ ریال بیشترین و استان تهران با ۶۵۰۱۸ ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند. قیمت فروش زردآلو نسبت به بهار ۹۸ معادل ۴۶۶۴ درصد افزایش داشته است. در فصل بهار ۱۳۹۹ قیمت فروش یک کیلوگرم هلو در کل کشور ۵۳۲۷۸ ریال بوده است. استان کهگیلویه و بویراحمد با ۹۶۷۸۶ ریال بیشترین و استان فارس با ۴۶۵۱۷ ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند. قیمت فروش این محصول نسبت به بهار ۹۸ معادل ۱۲،۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. قیمت فروش یک کیلوگرم سیب درختی در فصل بهار ۱۳۹۹ در کل کشور ۸۱۲۳۰ ریال بوده است. استان مرکزی با ۱۲۹۰۶۷ ریال و استان فارس با ۵۸۴۴۰ ریال به ترتیب دارای بالاترین و پایین‌ترین قیمت فروش در کل کشور بوده‌اند. قیمت فروش این محصول نسبت به بهار ۹۸ معادل ۳۴،۴ درصد افزایش داشته است در فصل بهار ۱۳۹۹ قیمت فروش یک کیلوگرم آلبالو در کل کشور ۹۱۵۵۱ ریال بوده است. بیشترین قیمت فروش را استان سمنان با ۱۲۴۳۴۱ ریال و کمترین قیمت فروش را استان کردستان با ۶۶۰۱۷ ریال داشته‌اند. قیمت فروش این محصول در فصل بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۸ معادل ۲۵،۴ درصد افزایش داشته است.

   موز چرا گران شد؟ 

البته این لیست قیمتی در حالی منتشر شده، که این روزها شاهد افزایش قیمت دربرخی از میوه جات در بازار هستیم. به‌طورنمونه قیمت موز که یک‌ماه پیش حدود ۱۱ تا ۱۳ هزارتومان بود در حال حاضر در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران به حدود ۲۰ هزارتومان هم رسیده است. افزایش قیمتی که رییس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی استان تهران توضیحاتی در خصوص آن داد.اسدالله کارگر در گفت‌وگو با «ایسنا» در این باره اظهار کرد: در هفته‌های اخیر موز با افزایش قیمت مواجه شده و براساس گزارش‌های شفاهی تا ۱۹ هزارتومان هم به فروش رسیده است. وی در پاسخ به این سوال که علت این افزایش قیمت حدود ۹هزارتومانی موز چیست، گفته است: چون موز کالای وارداتی است و طبیعتا افزایش نرخ ارز بر قیمت آن موثر خواهد بود. همچنین علت ارزان بودن موز در هفته‌های گذشته این بود که فروشندگان مجبور بودند خریدهای قبل خود را به دلیل گرمای هوا هرچه سریع‌تر و زیر قیمت بفروشند.

البته بنا به اعلام روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران؛ در بین انواع میوه، سبزیجات و صیفی‌جاتی که در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شوند، اختلاف قیمت ۵ محصول با میانگین قیمت سطح شهر بیش از ۴۰ درصد است و به عبارتی، با توجه به این تفاوت قیمت، خرید این محصولات از میادین مقرون به صرفه‌تر است. با توجه به اختلاف ۳۳ درصدی قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار با میانگین سطح شهر و نیز تفاوت ۳۵ و نیم درصدی قیمت سبزیجات و صیفی‌جات در این مراکز با متوسط قیمت سطح شهر، خرید این محصولات از میادین میوه و تره بار در کاهش هزینه سبد خرید روزانه و هفتگی خانواده‌ها تاثیر مستقیم دارد و مقرون به صرفه است. این ۵ محصول به ترتیب شامل انگور با قیمت ۹۱۰۰ تومان، بادمجان با قیمت ۳۵۰۰ تومان، پیاز با قیمت ۲۲۰۰ تومان، هلو با قیمت ۹ هزار تومان و گلابی با قیمت ۱۵۵۰۰ تومان است که بیشترین اختلاف قیمت را نسبت به سایر محصولات با میانگین قیمت محصولات مشابه در سطح شهر دارند. گفتنی است، در حال حاضر به‌طور متوسط با پول خرید ۲ کیلوگرم انواع میوه و سایر محصولات در سطح شهر، می‌توان بیش از ۳ کیلوگرم میوه و محصولات دیگر از همان نوع و با کیفیت مشابه از میادین میوه و تره بار خریداری کرد.

 

ارسال نظر