لابی‌های جدید برای وزارت صمت

۱۳۹۹/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۱۵۲

تعادل -  گروه صنعت |

پس از اینکه «حسین مدرس خیابانی» رای اعتماد مجلس شورای اسلامی را برای پست وزارت صنعت معدن و تجارت کسب نکرد؛ رییس‌جمهور در حکمی «جعفر سرقینی» را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد. با توجه به محدودیت زمانی مسوولیت سرپرست برای وزارتخانه صمت، گمانه زنی‌ها برای گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای تصدی مسوولیت این وزارتخانه بالا گرفته است. در این میان برخی شنیده‌ها نیز حکایت از آن دارد، محافلی از درون وزارت صمت برای تخریب چهره مدرس خیابانی بسیج شده بودند، حال نیز قصد دارند سرقینی را کنار بزنند تا گزینه خود را که از قضا یکی از معاونین کنونی وزارت صمت هم است، به کرسی وزارت نزدیک کنند. 

البته یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، نیز در گفت‌وگو با «تعادل» بر این شنیده‌ها صحه گذاشت و عنوان کرد: متاسفانه یکی از معاونین وزارتخانه در حالی لابی کردن با رییس دفتر حسن روحانی است تا او بتواند دولت را متقاعد کرده و به عنوان گزینه نهایی وزارت صمت به مجلس معرفی کند. این منبع آگاه همچنین عنوان کرد که طی روزهای گذشته نیز مذاکراتی با مسعود خوانساری رییس اتاق تهران و مهدی کرباسیان برای پذیرش این پست صورت گرفته، که گویا هر دوی آنها از این پیشنهاد استقبال نکرده‌اند. اما اخیرا نام یکی دیگر از اتاقی‌ها نیز در میان گزینه‌های احتمالی برای تصدی بر وزارت صمت نیز به گوش می‌رسید. او کسی نیست جز سید محمد اتابک رییس هولدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس که هم اکنون در هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران نیز مشغول به فعالیت است. اما اینکه آیا مذاکرات جدی با نامبرده صورت گرفته است، یا خیر، خبری منتشر نشده است.  البته در برخی از خبرها نیز آمده بود که دولت در حال بررسی شرایط سه گزینه است در میان نام‌های دیگر برای کسب رای اعتماد به مجلس بهتر است. از میان این سه نفر، دو نفر در بدنه وزارت صنعت هستند و یک نفر خارج از وزارت صنعت. این سه نفر شامل «داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزارت صنعت»، «خداداد غریب‌پور مدیرعامل ایمیدرو و معاون وزیر صنعت»، و مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی. 

در همین راستا، علی شریعتی، فعال اقتصادی و عضو‌ هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با 

« تعادل» نیز با انتقاد از انتخاب سرپرست جدید وزارت صمت، در اظهاراتی عنوان کرد: سرپرست جدید فاقد هرگونه تجربه عملی و موثر درحوزه تجارت داخلی و خارجی است و عدم آشنایی او به صنعت کشور، می‌تواند تبعاتی برای دو بخش مهم اقتصادی داشته باشد. او با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که باید بر روی درآمدهای ارز صادراتی تمرکز بیشتری صورت بگیرد، گفت: دولت باید در انتخاب فردی که قرار است سکان این وزارتخانه را برای پیشبرد توسعه صادرات در دست بگیرد، نهایت دقت را انجام دهد. او می‌گوید: در سالی که نامش جهش تولید است، بدون شناخت کامل از صنایع چگونه می‌توان سکان این حوزه را به دست هر فردی سپرد. او در عین به نقل از منابع آگاه، گزینه‌های احتمالی پیشنهادی برای تصدی این مسوولیت را «خداداد غریب پور رییس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو ومحمد اتابک نائب رییس اتاق تهران» معرفی کرد. با همه این گمانه زنی‌ها باید منتظر ماند و دید آیا رییس‌جمهور این بار قصد دارد از بدنه بخش خصوصی، فردی را راهی ساختمان سمیه کند یا ترجیح می‌دهد با لابی‌هایی که همچنان با رییس دفترش در حال انجام است، فردی از همان بدنه وزارت صمت را به مجلس معرفی کند. 

 

ارسال نظر