پایان گمانه زنی برای وزارت صمت

۱۳۹۹/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۰۵۹
پایان گمانه زنی برای وزارت صمت

تعادل | فرشته فریادرس |

چهارشنبه هفته گذشته بهارستان نشینان، صلاحیت و برنامه‌های حسین مدرس‌خیابانی وزیر پیشنهادی صمت را بررسی و در نهایت پس از شنیدن نظرات موافقان و مخالفان به او رای اعتماد ندادند. با توجه به پایان مهلت سه ماهه سرپرست، حضور او در این وزارتخانه غیرقانونی بود. از همین رو، مدرس‌خیابانی، روز جمعه طی پیامی رسما از وزارت صمت خداحافظی کرد. وزارتخانه‌ای که حالا نه وزیر داشت و نه سرپرست. طی روزهای گذشته، گمانه زنی‌ها درباره معرفی گزینه‌های جدید ادامه داشت و هر روز نام جدیدی برای تصدی این پست به گوش می‌رسید. اما تا لحظه تنظیم این گزارش، اخبار دریافتی به «تعادل» حکایت از این دارد که گزینه پیشنهادی از بدنه وزارت صمت نخواهد بود و دولت تصمیم دارد فردی را از بیرون این وزارتخانه به عنوان گزینه نهایی معرفی کند. اما رییس‌جمهور شب گذشته (پس از تنظیم این گزارش) حکمی زد که در آن «جعفر سرقینی» را به عنوان سرپرست وزارت صمت منصوب کرد. حکمی که گزارش «تعادل» را تایید می‌کند که فردی بیرون از بدنه وزارت صمت در نهایت به عنوان سرپرست معرفی شد. 

  ماجرای یک نیامدن

چهارشنبه ۲۲ مردادماه ۹۹ بهارستان نشینان پس از بررسی صلاحیت و برنامه‌های حسین مدرس‌خیابانی وزیر پیشنهادی دولت، در یک رفتار غیرمنتظره با ۱۴۰ رای مخالف با حضور او در وزارت صمت مخالفت کردند. هرچند با توجه به مدت کوتاه باقی مانده از دولت، وزیر شدن مدرس‌خیابانی قطعی به نظر می‌رسید، اما کج تابی نمایندگان و زیر سوال بردن عملکرد ۳ ماهه او موجب شد تا از صندلی وزارت به پایین کشیده شود. بنابراین با توجه به اتمام دوره سه ماه سرپرست وزارت صمت و عدم رای اعتماد مجلس به مدرس‌خیابانی، حضور او در وزارت صنعت با عنوان سرپرست غیرقانون بود. به‌طوریکه پس از عدم اعتماد مجلس به مدرس‌خیابانی، سلیمی عضو هیات رییسه مجلس در اظهاراتی عنوان کرد که هر گونه امضا، دستور یا هر اقدام دیگری از سوی مدرس‌خیابانی با عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن وتجارت، از وجاهت قانونی برخودار نیست و فردی که دستورات وی را اجرا کند مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. به گفته او، این محدودیت و ممنوعیت تنها به مدرس‌خیابانی نیست؛ چراکه دوران سه ماهه اداره وزارت صنعت با سرپرست به پایان رسیده و هیچ شخص دیگری هم نمی‌تواند با عنوان سرپرست این وزارتخانه را اداره کند. حال در صورتی این ممنوعیت و محدودیت برداشته می‌شود که رییس‌جمهور بتواند برای ادامه دوره سرپرستی مدرس‌خیابانی تا معرفی و کسب رأی اعتماد وزیر جدید از رهبر معظم انقلاب اذن بگیرد. اما مدرس‌خیابانی روز جمعه طی پیامی ضمن تشکر از همکاران خود در وزارت صمت با اشاره به برخی اقدامات خود طی 15 ماه خدمت در سکان سرپرست وزارت صمت، از این وزارتخانه خداحافظی کرد. 

البته تحلیل رفتار نمایندگان در عدم رای اعتماد به مدرس‌خیابانی گویای این بود، که نیامدن حسن روحانی به مذاقشان خوش نیامده و همین را دستاویز کردند تا به کاندیدای پیشنهادی او رای ندهند. هرچند عدم حضور روحانی به استعلام ایشان از ستاد ملی کرونا ربط داده شد و گفته شد که این ستاد حضور ایشان در مجلس را به مصلحت ندانستند. حال با گذشت چند روز از عدم رای اعتماد مجلسی‌ها به گزینه پیشنهادی صمت، برخی نیامدن روحانی به جلسه رای اعتماد به مدرس‌خیابانی را عمدی عنوان کردند. حتی برخی هم نوشتند که لابی‌های خداد غریب پور، رییس ایمیدرو موجب شده تا مدرس‌خیابانی رای لازم را نیاورد. اما یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «تعادل» این صحبت‌ها را کاملا نفی کرد و مطرح کردن چنین مسائلی را خلاف واقع عنوان کرد. او عنوان کرد: به نظر می‌رسد، هدف از طرح چنین مباحثی که هیچ پایه و اساس درستی ندارد، و بیشتر برگرفته از انگیزه‌های شخصی یا هدف سوخت گزینه‌های پیشنهادی است؛ چرا که از قضا نام «خدادغریب پور» هم در میان گزینه‌های مطرح شده از سوی دولت به چشم می‌خورد. این منبع آگاه در پاسخ به اینکه آیا مدرس‌خیابانی از نیامدن روحانی گله مند نیست واینکه نظرشان درباره این حواشی که مطرح می‌شود، چیست، عنوان کرد: مدرس‌خیابانی خود به وضوح می‌داند که نیامدن حسن روحانی به هیچ عنوان عمدی نبوده و طرح این مسائل حاشیه‌سازی است. البته یک منبع آگاه دیگر، در گفت‌وگو با «تعادل» از رایزنی دولت با «علیرضا رزم حسینی» که طی روزهای گذشته نامش بیش از هر گزینه دیگری برای تصدی پست وزارت، شنیده شد، خبر داد. اما بنابه اطلاعات دریافتی، ظاهرا رزم حسینی حاضر به پذیرش این مسوولیت نشده است. 

  گزینه نهایی از بدنه وزارت صمت نیست

البته «تعادل» در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده، که گزینه دولت برای تصدی وزارت صمت نه‌تنها غریب‌پور نیست، بلکه از بدنه این وزارتخانه هیچ فردی برای تصدی این پست مهم و کلیدی به بهارستان معرفی نخواهد شد. چراکه شنیده‌ها حکایت از این دارد، که دولت قصد دارد فردی خارج از بدنه وزارت صمت به عنوان گزینه نهایی معرفی کند. با این اوصاف، به نظر می‌رسد، یکی از دلایل تعلل روحانی برای معرفی گزینه نهایی، انتخاب فردی است با رزومه‌ای قوی که هم تولید وتجارت را خوب بلد باشد و هم در تقابل با نمایندگان مجلس، با چالش کمتری روبرو شود. اما روحانی شب گذشته به همه گمانه‌زنی‌ها پایان داد و در حکمی «جعفر سرقینی» را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد. در متن حکم حجت‌الاسلام حسن روحانی آمده است: «بر اساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی و با عنایت به مراتب تعهد و سوابق مدیریتی ارزشمندتان در حوزه صنعت و بازرگانی، به موجب این حکم جناب عالی را به «سرپرستی وزارت صنعت، معدن و تجارت» منصوب می‌نمایم. توفیق شما را در خدمت به ملت شریف ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسألت دارم.» با این حکم روحانی، وزارتخانه صمت در شرایط خطیر کنونی از بلاتکلیفی خارج شد ومتولی خود را شناخت. 

  سرقینی کیست؟ 

سرقینی که با این حکم جایگزین «حسین مدرس‌خیابانی» شد، از ابتدای دولت تدبیر و امید تا بهمن ۹۸ به عنوان معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، فعالیت می‌کرد اما در آن زمان از سوی «رضا رحمانی» وزیر وقت صمت کنار گذاشته شد و به شرکت آسکوتک از شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو رفت. جعفر سرقینی متولد سال ۱۳۳۷ در شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی و دارای دکترای کانه‌آرایی از دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا است. معاون معدنی وزارت صنایع و معادن، مدیرعامل شرکت کل معادن ایران، سرپرست شرکت آسکوتک، مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، مدیرکل معادن و فلزات آذربایجان شرقی و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت معادن و فلزات از جمله سوابق او است. سرقینی همچنین در دانشگاه‌های تهران و سهند به عنوان استادیار تدریس کرده و دارای تالیفاتی در حوزه معدن است. عضو موسس انجمن مهندسی معدن و عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز از سوابق حرفه‌ای او است.

حال که یکی از مدیران کهنه کار همین وزارتخانه سکان آن رابه دست گرفته، ذکر این نکته ضروری است که وزارتخانه صمت نیاز به تغییرات اساسی در تمامی ارکان مدیریتی دارد. بنابراین سرقینی که در ماه‌های پایانی دولت، تن به یک مسوولیت دشوار وسخت داده، باید تصمیمات مهمی را برای پیشبرد اهداف کلان این مجموعه اتخاذ کند. 

 

ارسال نظر