شیخ الوزرا در یک قدمی استیضاح

۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۸۵۲

تعادل |

«طرح استیضاح وزیر نفت کلید خورد.» روز گذشته یک نماینده مجلس از جمع‌آوری امضا برای استیضاح بیژن زنگنه معروف به شیخ الوزرا در مجلس خبر داد. ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درعین حال محورهای این استیضاح را نیز تشریح کرد. البته بنابه توضیحاتی که این نماینده ارایه کرده است، جمع‌آوری امضا برای استیضاح «بیژن زنگنه» وزیر نفت ادامه دارد و هنوز نهایی نشده است. اما مهم‌ترین محورهای این استیضاح به روایت رضایی، را می‌توان «حذف از بازار نفت و گاز و محکومیت‌های مالی ایران که در نتیجه دیپلماسی ضعیف وزارت نفت حاصل شده، معطل نگه داشتن توسعه میادین نفت و گاز به امید غربی‌ها واشتباه زنگنه در حذف سهمیه‌بندی بنزین که باعث مصرف بی‌رویه شد» عنوان کرد. 

    چرا وزیر نفت استیضاح می‌شود؟ 

«بیژن زنگنه» وزیر نفت که به شیخ الوزرا معروف است، در یک قدمی استیضاح مجلس قرار گرفته است. آنطور که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است که دیروز به همراه تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح وزیر نفت در مجلس کلید زده شده است، محمدابراهیم رضایی معتقداست که مدیریت آقای زنگنه خسارت‌های زیادی را بر صنعت نفت کشور تحمیل کرده و ادامه حضور ایشان در وزارت نفت منافع ملی را تامین نمی‌کند. او در این باره که با فارس گفت‌وگو کرده، به شرح طرح استیضاح زنگنه پرداخته است و توضیح داده: «نماینده‌های پیگیر طرح استیضاح معتقدند که خام‌فروشی نفت بدترین استفاده از منبع باارزش نفت بود و باید ساخت پالایشگاه و تبدیل نفت به فرآورده نفتی و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در دستور کار وزارت نفت قرار می‌گرفت که این طور نشد و عملکرد آقای زنگنه در این حوزه قابل قبول نیست.» رضایی همچنین گفته است: « در سال‌های گذشته ما شاهد بودیم که اسناد و برنامه‌های جامع انرژی کشور توسط وزارت نفت تدوین نشده است و این کار بسیار مهم در دوره ایشان روی زمین مانده است. وقتی این سند به‌طور دقیق و جزئی تدوین نشده باشد در نتیجه ایشان هم نمی‌تواند از منابع فسیلی کشور به صورت برنامه‌ریزی شده بهترین استفاده را کند.» بنابر اظهارات این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، «وزارت نفت نه تنها اقدام به احداث پالایشگاه نکرده بلکه در همان حوزه خام‌فروشی نیز اقدامی برای ارتقای جایگاه ایران در اوپک نداشته است و ما شاهد بودیم که چگونه رقبا در بازار نفت جایگزین ایران شدند.» رضایی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خودگفته است که به‌طور کلی هم در بازار نفت و هم در بازار گاز ایران در حال حذف شدن از بازار است که این موضوع حاکی از ضعف عملکرد وزارت نفت در حوزه دیپلماسی انرژی است. همچنین این ضعف دیپلماسی باعث شده، که متاسفانه در سال‌های گذشته محکومیت‌هایی در مجامع بین‌المللی داشته باشیم. اما به گفته رضایی، در حوزه صادرات و تجارت گاز نیز اوضاع فعلی ایران اصلا جالب نیست. قرارداد صادرات گاز به پاکستان کاملا رها شده است. همچنین ظرفیت‌هایی برای سوآپ گازی و صادرات گاز به کشورهای همسایه وجود دارد که وزارت نفت نسبت به آن بی‌توجه است. همچنین موضوع کرسنت که قرار بود در دولت فعلی حل شود هنوز مبهم باقی مانده است. اما محور بعدی استیضاح وزیر نفت بنابه توضیحات عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، «ناظر به عدم توجه به توان داخلی برای پیشبرد پروژه‌های صنعت نفت کشور است.» او در این باره می‌گوید: در حوزه توسعه میادین نفت و گاز فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی به دلیل چشم داشتن و اعتماد بیش از حد به غرب از دست رفته است.» متاسفانه شجاعت و تدبیر لازم در این حوزه توسط وزارت نفت وجود نداشت و بی‌توجهی وزارت نفت از توان داخلی باعث عقب‌ماندگی برنامه توسعه میادین نفت و گاز ایران شد که یک نمونه آن تاخیر در توسعه برخی فازهای پارس جنوبی‌ است که عدم‌النفع‌های زیادی را به کشور وارد کرده است.

یکی از اشتباهات دیگر وزیر نفت بنابه گفته رضایی، که خسارات کلانی به کشور وارد کرد است، ناظر به «حذف سهمیه‌بندی بنزین در سال 94 و بی‌اعتبار کردن کارت‌های سوخت است.» سپس ایشان دوباره در سال 98 سهمیه‌بندی و کارت سوخت را احیا کرد. در نتیجه در این چهارسال آمار مصرف بنزین دوباره شیب صعودی زیادی به خود گرفت و خسارت ناشی از افزایش بی‌رویه مصرف بنزین در این سال‌ها بر عهده ایشان است. این نماینده مجلس همچنین درنهایت می‌گوید: این مباحثی که ذکر شد، محورهای اصلی استیضاح آقای زنگنه در مجلس است. به نظر ما ادامه حضور ایشان در وزارت نفت منافع ملی را تامین نمی‌کند و در نتیجه پیگیر استیضاح ایشان در مجلس فعلی هستیم. 

 

ارسال نظر